Hvorfor flytter hun sine killinger ?
Fra : Bandit

Dato : 08-12-02 13:15

Hejsa

Vore kat fik 6 killinger for 3 uger siden, desværrer "valgte" hun at føde
dem i sofaen i stuen, og i vores datters dyne.Der kunne de naturligvis ikke
blive ved med at være så nogle timer efter at de alle var kommet ud,flyttede
vi dem et sted hend ,hvor moderen havde opholdt sig meget. Og det gik nu
også godt et par dage, men så flyttede hun dem, ned i kælderen på et sted
hvor der slet ikke var nogen plads, men killingerne var meget urolige
dernede.
Vi læste os frem til at hvis det var muligt at lave en "kravlegård" ville
det være værd at fortrække, for der ville hun have opsyn med dem hele tiden.
Da vi har en stor stue ryddede vi et hjørne og byggede en 1½ m3 "kravlegård"
killingerne ser virkelig ud til at trives der,og moderen har opsyn med dem
hele tiden, men her til morgen så flyttede hun dem igen, først blev de sat
ind på vores datters værelse, så flyttede vi dem tilbage igen, derefter
flyttede hun dem ind på vores søns værelse, og for lidt siden flyttede hun
dem ned i kælderen hvor hun satte dem på gulvet.

Er der nogen der har et godt råd, elller en forklaring på dette ?

Mvh

Sørensen

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-12-02 14:23

On 08/12/2002 13:15, in article xGGI9.16$uV4.1060@news.get2net.dk, "Bandit"
<bandit@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> dem ned i kælderen hvor hun satte dem på gulvet.
>
> Er der nogen der har et godt råd, elller en forklaring på dette ?

Tillykke med familieforøgelsen!

Faktisk er det et instinkt for morkatten at flytte killingerne. Hun vil
finde et roligt og varmt sted til dem, hvor rovdyr ikke kan finde dem. Nu,
hvor de er mere mobile, bliver hun mere urolig for dem - hun synes åbenbart,
at kælderen er det sikreste sted for dem. Det er min erfaring, at det kan
være meget svært at diskutere med en kattemor, om hvor hendes killinger skal
være... Som oftest vinder kattemor!

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Bandit

Dato : 08-12-02 14:30

Men så burde man ikke flytte dem tilbage igen til "kravlegården" jeg syntes
ikke kælderen er et godt sikkert sted det dem ,da da ligger ret mange kabler
og ledninger på gulvet.
Men vil det påvirke moderen at man flyttede dem tilbage igen når hun havde
flyttet dem igen og igen ?

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-12-02 15:15

On 08/12/2002 14:30, in article PMHI9.31$uV4.956@news.get2net.dk, "Bandit"
<bandit@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> og ledninger på gulvet.
> Men vil det påvirke moderen at man flyttede dem tilbage igen når hun havde

Det er svært at sige uden at kende jeres hus og katten bedre

Er der et roligt og ikke alt for lyst sted til killingerne i huset et sted,
hvor du synes, det er tryggere at have dem?
Nogle kattemødre er ganske "hysteriske" om, at deres killinger skal have det
mørkt, længe efter øjnene er åbne... Min ene kattemor ville helst have, at
killingerne blev inde i deres mørke hule hele livet, tror jeg - jeg var
ihvertfald nødt til at hjælpe dem ud i kravlegården til at starte med
Har du mulighed for at give kattemor og killinger en hule I kravlegården?
Eller at dække noget af kravlegården over, så der bliver mørkere?
Måske er det ene soverværelse mere roligt end stuen...

Fra : Bandit

Dato : 08-12-02 16:59

Nu har jeg lavet en mørk og varm hule til dem i kravlegården, vil lige
afvente og se hvad hun så vil gøre nu.Hvis det ikke går får hun lov at
bestemme hvor hun vil have sine killinger.

Men mange tak for hjælpen :)

Fra : trille

Dato : 08-12-02 22:06

Hejsa!

Har oplevet det samme, og grunden var egentlig lige til, der var for meget
uro i vores stue til missemors temprament. Vi havde købt en gammel
kravlegård, og den endte vi med at sætte i vores soveværelse i et hjørne, og
så holdt missemussen op med at flytte sine killinger rundt.

Held og lykke

Trille

Fra : Wanda Madsen

Dato : 09-12-02 10:29

Hej

Katte flytter fra naturens side deres killinger rundt, for at beskytte dem
mod rovdyr, er der noget der tiltrækker rovdyr, er det lugten af blod. så at
hun flytter dem rundt er blot et naturligt instinkt.
MVH
Wanda