Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket billede er godt til test ?
Fra : Andersen

Dato : 08-12-02 10:44

Jeg planlægger at tage det samme billede
med de forskellige indstillingsmuligheder
der er på på min digicam.
Spørgsmålet er bare hvad skal man så
fotografere for at kunne se de forskellige
fejl og mangler der måtte komme jo
dårligere kvalitet man "skyder" i.
Jeg tænker på noget a' la DR's
prøvebillede. Der kan man se en masse
om både sit tv's formåen og sine modtage
forhold.
Ydermere vil jeg så bagefter ligge alle
billederne ud til bedømmelse og vudering.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-12-02 16:10

In article <asv49k$vg1mq$1@ID-152860.news.dfncis.de>, Andersen wrote:
> [...]
> forhold.
> Ydermere vil jeg så bagefter ligge alle
> billederne ud til bedømmelse og vudering.

Man kan få nogle scanner targets. Et sådan ville
nok være en godt ting.

Alternativt kan du lave en opstilling af farverige ting
med noget dybde. Så kan du se hvordan ændring af din
blænde virker.

Fra : Niklas

Dato : 08-12-02 18:58

"Andersen" <andersen@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:asv49k$vg1mq$1@ID-152860.news.dfncis.de...
> [...]
> forhold.
> Ydermere vil jeg så bagefter ligge alle
> billederne ud til bedømmelse og vudering.

Du skal i hvert fald ikke bruge et billede fra et TV da opløsning
på TV'et begrænser kvaliteten og fordi linieskiftfrekvensen på et
TV på mange lukkertider vil skabe en vandret streg på dit fotografi.

Elles følg Povl H. Pedersens råd.

Venligst

Niklas

Fra : Andersen

Dato : 08-12-02 20:13

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på TV'et begrænser kvaliteten og fordi linieskiftfrekvensen på et
> TV på mange lukkertider vil skabe en vandret streg på dit fotografi.
Det var nu også kun angivet som eksempel på hvad jeg mente.

> Elles følg Povl H. Pedersens råd.
Det var måske ikke så tosset

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-12-02 22:33

In article <at05l2$v04sc$1@ID-152860.news.dfncis.de>, Andersen wrote:
> Det var måske ikke så tosset

Jeg ved ikke hvad du vil vise, men her er eksempel på
2 billeder jeg har taget der viser forskellen der kommer
ved at ændre blænden.

http://home1.stofanet.dk/pope/

Billedet kan bruges til mange ting: Det hvide papir der er
nedenunder kan man bruge til at måle hvidbalancen. Man kan bruge
farverne til venstre, eller på dåsen til at måle farve-renhed.
De raster der er i top/bund af label på tændstikæsken viser
ved zoom tydeligt noget om opløsning/kompression.

Remmen er gennemlåbende så man måske kan vurdere noger dybdeskarphed.

Det er bare at smide de ting man lige kan finde op på bordet.
Og lige netop med en blænde-test, så ville det være bedre med
et objekt tæt på, og en dyb baggrund.