Netværk og deling ml. XP og 98 - virker ik~
Fra : Martin Pasgaard

Dato : 07-12-02 13:22

Hej

Jeg har en stationær PC m. Win XP og en ældre bærbar m. Win 98.

Den stationære er koblet op til Tiscali ADSL (via modem der er tilsluttet
USB-porten og ikke router som er normalt). Jeg har forgæves forsøgt at
oprette en netværksforbindelse mellem disse to (jeg har fulgt kollegers gode
råd og forskellige vejledninger i PC-blade) - alt uden held. Jeg forbinder
de 2 computere direkte via et crossed netkabel.

Nogle gange kan den bærbare computer se filer på den store og på den måde
kan jeg få flyttet lidt rundt, ligesom når jeg forsøger at gå på nettet med
den bærbare, connecter den stationære til Tiscali, men jeg kan ikke bruge
forbindelsen...

Problemet er altså kort:
- Deling af ADSL forbindelse ml. 2 PC'er connected via crossed netkabel
- PC'erne kører hhv. XP og 98
- Adgang til filer og mapper (og printer...).

Er der nogen der har en skudsikker løsning på problemet ?

Mvh. Martin

Fra : Lars Hessellund

Dato : 07-12-02 15:10

> Problemet er altså kort:
> - Deling af ADSL forbindelse ml. 2 PC'er connected via crossed netkabel
> - PC'erne kører hhv. XP og 98
> - Adgang til filer og mapper (og printer...).

Kontroller at WinXP ikke har sin firewall aktiveret.
Kontroller at WinXP og Win98 ikke har fået det samme navn.
Kontroller at de bruger den samme arbejdsgruppe.
Konrtroller at de bruger den samme net-maske.
Opsæt evt. Host-filen (ligger i "win" -> "system") ellers lav en søgning på
den, den har ikke nogen ekstension
Aktiver NetBeui på begge maskiner
Aktiver IPX
Ikke at du har behov for begge protokoller men det skader ikke at have dem
installeret.

> Er der nogen der har en skudsikker løsning på problemet ?

Nej, men jeg kunne forestille mig at dit problem i virkeligheden hedder
WinXP - prøv at læse nogle af de tidligere indlæg, der er flere der har
problemer med netværk og XP.

/Lars

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-12-02 22:33

Lars Hessellund wrote:

> Nej, men jeg kunne forestille mig at dit problem i virkeligheden
> hedder WinXP - prøv at læse nogle af de tidligere indlæg, der er
> flere der har problemer med netværk og XP.

Jeg havde cirka samme problem og kombination af OS. Løsningen var at
smide XP maskinens recovery skive i og starte forfra.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Martin Pasgaard

Dato : 08-12-02 13:29

OK.

Efter at have installeret protokollen IPX og Netbeui kan jeg se begge PC'er
fra hinanden og jeg har sågar fået delt en printer
Men, jeg kan stadig ikke få lov at bruge XP-maskinens internetforbindelse -
øv ! Jeg kan heller ikke "pinge" de to maskiner fra hinanden (den bærbare
kan pinge sig selv og det er det)

Mvh. Martin

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-12-02 14:12

<http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm>

> Jeg kan heller ikke "pinge" de to maskiner fra hinanden
> (den bærbare kan pinge sig selv og det er det)

Hmm, der må stadig være et eller andet galt.

/Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-12-02 13:37

Lars Hessellund wrote:
> Aktiver NetBeui på begge maskiner

Installere NetBEUI i Windows XP:
<http://shor.ter.dk/294794193>

/Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-12-02 13:37

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-12-02 13:37

Fra : Martin Pasgaard

Dato : 08-12-02 14:35

Jubiiii - efter en reinstall. af win 98 på "snylte" pc'en kan jeg både dele
filer, printer og internetforbindelse.

Tak for hjælpen !

Martin

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en