MS Windows
briani 27239
Hvad er forskellen
Fra : Mone

Dato : 06-12-02 23:59

Hej

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men for mig er det ikke, for
jeg har ikke en snus forstand på det

Og så håber jeg at jeg er kommet ind i den rigtige gruppe øhhh? ,o)

Hvad er forskellen på en CD-RW & CD-R??

Da jeg købte min computer var der 1 af hver med. Nu vil jeg gerne gemme
nogle ting på en CD-ROM (ok?), såsom billeder, breve osv. så mit sidste
sprøgsmål er så,: Hvilken en af ovennævnte skal jeg bruge??

På forhånd tak for hjælpen

Venlig hilsen
Mone
God weekend.

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-12-02 00:17

Mone wrote:

> Det kan godt være det er et dumt spørgsmål,

Dumme spørgsmål findes ikke. Kun dumme svar.

> Hvad er forskellen på en CD-RW & CD-R??

En CD-RW er en genskrivbar cd. En CD-R kan kun
skrives til en gang.

>Hvilken en af ovennævnte skal jeg bruge??

Det kan jeg ikke svare på. Det kommer helt og holdent op til
dig hvordan du vil bruge dine cd'er, men jeg har da et forslag.
Hvis du ikke har billeder etc. til at fylde en hel cdrom ville jeg
bruge den genskrivbar og så efter hånden som man får samlet
flere sammen så fylde på. Når man så har til en hel cd, så brænde
på en CD-R for nu kommer der ingen ændringer.

mvh
Henning

Fra : Kristian Nejsum

Dato : 07-12-02 00:51

CD-R (Compact Disc Recordable): Denne type kan du fylde med data én
gang, eventuelt over flere omgange (også kaldet multi-session). Men når
disken er fyldt helt op kan du ikke skrive mere til den. Der er heller
ingen måde hvorpå du kan slette data fra en CD-R, medmindre du fysisk
ødelægger diskens læseside.

CD-RW (Compact Disc Rewritable): Denne type kan du skrive til både som
en normal CD-R og som en anden overdimensioneret diskette via "package
writing" (InCD, hvis du bruger Nero Burning ROM). Fælles for dem begge
er at du kan slette dataene igen på et senere tidspunkt hvis du skal
bruge disken til noget andet. Dog er det ikke tilrådeligt at bruge denne
type medie til at brænde en musik-CD, da mange alm. CD-afspillere vil
have problemer med at læse den. Dertil er en CD-R bedre egnet.
En CD-RW kan, sjv., teoretisk set holde til 1000 alm. brændinger.

Hvis du tager hyppige backups er en CD-RW derfor det bedste valg, mens
familiefotos o.l. som du ikke regner med at ville slette, passende kan
smides ned på en CD-R.

Håber dette besvarer dit spørgsmål.

Mvh. Kristian Nejsum

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-02 12:41

In article <SN9I9.60716$HU.4185395@news010.worldonline.dk>,
Mone.news@kandu.dk says...
> Og så håber jeg at jeg er kommet ind i den rigtige gruppe øhhh? ,o)

Du har fået de rigtige svar, men ikke i den rigtige gruppe... Denne
grupper omhandler Windows og Windows-relaterede spørgsmål. Et
hardwarespørgsmål hører til under dk.edb.hardware-hierakiet. Der er
specialgrupper for stort set enhver tilbehørsstump i en PC.

XFUT:dk.velkommen

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Mone

Dato : 07-12-02 20:48

"Jesper G. Poulsen" skrev d. 07-12-02 12:41 dette indlæg :
> [...]
> hardwarespørgsmål hører til under dk.edb.hardware-hierakiet. Der er
> specialgrupper for stort set enhver tilbehørsstump i en PC.

Hej Jesper

Sorry, men jeg var ikke klar over at en CD-rom var hardware.
Men det ved jeg så nu.

Jeg skal fremover nok prøøøøøøøøøve at finde den rigtige gruppe.OK? )

Venlig hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/