Peitersen ( Pejtersen ? ) Rødby, Lolland
Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 05-12-02 23:16

Hvem har gode idéer og forslag til en metode, når oplysningerne er alt
for sparsomme ? Jeg leder efter en familie Peitersen/Sørensen fra
Rødby, som skulle have været træskomagere, tømrere, vævere. Men da jeg
mangler præcise data, er det svært. Er der nogen, der har gode forslag
til, hvordan man eventuelt kunne prøve at gribe den slags problemer an
? På arkiverne er de jo nok mere eller mindre lost, når der ingen
dateringer findes, - andet end hvad man sådan cirka kan sjusse sig
til.
Hvis jeg opsøger det lokalhistoriske arkiv dernede, - har jeg mon så
nogen chancer - ville det være turen værd fra Nordsjælland ?
Der er tale om min mands oldeforældre.
Håber, at nogen har et par gode forslag, når man leder nærmest i
blinde . . .
Hilsen Lisbeth.

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 05-12-02 23:36

> [...]
> Der er tale om min mands oldeforældre.
> Håber, at nogen har et par gode forslag, når man leder nærmest i

Du har ikke skrevet bare et ca årstal men du kunne jo se i folketællingen
fra Rødby 1916 f.eks.

Hans

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-12-02 09:09

Hej Lisbeth!

Arkiverne har sjældent paratviden, så i første omgang skal du ikke køre
derned.

Allerførst skal du skrive til "Lokalhistorisk Arkiv Rødby, Kirkeallé 1,
4970 Rødby". Skriv alt hvad du ved om oldeforældrene. Hvor de boede, navnene
på deres børn. For hvis arkivet ikke ved noget om oldeforældrene, så kunne
det være de havde noget på et af børnene. Så kan man altid ad den vej prøve
at finde dem.

Du skal ikke ringe, men opgive dit telefonnr., så de evt. kan ringe tilbage
til dig og stille uddybende spørgsmål. Hvis du skriver, giver du
arkivmedarbejderne god tid til at kigge på din henvendelse. Det er jo ikke
alle arkivmedarbejdere der er slægtsforskere og ved hvordan man gør.

Ved du hvornår omtrent oldeforældrene levede og hvor de boede, så kan du
tage ind på Rigsarkivet og kigge i folketællinger. De er offentlig
tilgængelige indtil 1921. Efter den tid skal man søge om at få lov til at
kigge i dem.

Prøv at kigge på denne adresse. http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/folke.htm
Med venlig hilsen
Bodil Madsen