hjælpeværktøj
Fra : Jørgen Bodholdt

Dato : 05-12-02 17:55

Ideer til opbevaring af "strays" på min computer, så jeg kan søge på enkel
ord.

Når jeg læser kirkebøger og linede, er det svært at overse og undlade at
nedskrive facts,
som jeg falder over.

Jørgen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 05-12-02 19:35

"Jørgen Bodholdt" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ord.
>
> Når jeg læser kirkebøger og linede, er det svært at overse og undlade at

Hej Jørgen

Har du ikke Excel
jeg tro at der er fint til det du vil brugen den til
der kan du gå i rediger og vælge søg, så kan du søge på alle ord uden at du
skal til at oprette en database, med søge muligheder, prøv at forsøge med
den

jeg Har selv brugt den til indtastning af kirkebøger og det virke fint og er
hurtig at søge i
Venlig Hilsen
Bent Mortensen

jeg kan evt. sende dig min opsætning fil til Kirkebøgerne

Prøv dette link og vælg XLS
http://www.angelfire.com/ok/tdalsgaard/bjoernsholm.htm

Fra : Søren

Dato : 05-12-02 20:08

"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> skal til at oprette en database, med søge muligheder, prøv at forsøge med

Nu er det ikke alle, der støtter Microsoft, men et regneark generelt kan
sikkert godt løse opgaven et stykke ad vejen. En database fx. udarbejdet i
Paradox eller Acess vil være at foretrække, da databaser alt andet lige
arbejder hurtigere end søgning i et regneark.

> jeg Har selv brugt den til indtastning af kirkebøger og det virke fint og
er
> hurtig at søge i

Det kommer igen an på mængden af data, der skal søges i.

> Prøv dette link og vælg XLS
> http://www.angelfire.com/ok/tdalsgaard/bjoernsholm.htm

Jeg synes det er godt når der er nogle, som gør et stort arbejde og lader
andre få adgang til arbejdet. Dog vil jeg på den hjemmeside, som du gav link
til, have foretrukket en database, jeg kunne søge i og få oversigter fra.
Det ville fremme brugervenligheden af arbejdet og lette søgningen i det
uanset platform. Hvis oversigten var lavet i Acess fra starten - såfremt man
bruger Microsoft produkter - var det forholdsvis nemt at få implementeret på
en hjemmeside.

Jeg vil derfor råde til - såfremt der bruges Microsoft produkter, at anvende
Acess fremfor et regneark.

Søren

Fra : Bent Mortensen

Dato : 05-12-02 21:03

"Søren" <sorenh@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]

> en hjemmeside.
>
> Jeg vil derfor råde til - såfremt der bruges Microsoft produkter, at

Hej Søren

Du kan have ret i nogle af dine betragtninger, men Excel er valgt for at
kunne ligge det på nette i flere udgaver,

Så kan dem der vil bruge det selv vælge hvad de vil og nu tror jeg ikke at
Acess er velegnet til at lave HTML filer fra

arbejdet skulle gerne være til glæde for alle.

Det tiderlige arbejder er lavet af en ander i TXT forfat

Venlig Hilsen

Bent Mortensen

Fra : Søren

Dato : 05-12-02 21:18

> Så kan dem der vil bruge det selv vælge hvad de vil og nu tror jeg ikke at
> Acess er velegnet til at lave HTML filer fra

Med Acess kan man udarbejde en hjemmeside med brug af ASP (Active Server
Pages) hvis det er det man vil. Det vil sige, at man henter data fra Acess
og viser det på (HTML) hjemmesiden.

> arbejdet skulle gerne være til glæde for alle.

Ja, det er vi enige om, og det er også min pointe.

> Det tiderlige arbejder er lavet af en ander i TXT forfat

Filer i TXT format kan også bruges på alle platforme. Et alternativ til HTML
kan være XML, som også er uafhængig er platformen, og som rummer flere
faciliteter end HTML.

Nu er vi vist mere ud i computer teknik end slægtsforskning. Generelt er det
"in" at alt bliver lagt i databaser efterhånden, og det betyder, at det er
nemmere og hurtigere at søge informationer. Som slægtsforsker skal man
selvfølgelig altid efter kontrollere de informationer, man finder i
databasen, i de originale kilder.

Søren

Fra : John Thomsen

Dato : 10-12-02 02:14

On Thu, 5 Dec 2002 21:18:12 +0100, "Søren" <sorenh@gmx.net> wrote:

>Filer i TXT format kan også bruges på alle platforme. Et alternativ til HTML

Hvorfor så ikke gå det trin videre, at lagre i RTF (Rich Tekt
Format)...?

Det har den fordel, ligesom txt at kunne læses af ALLE
tekstbehandlingsprogrammer, men har yderligere den fordel fra txt, at
kunne gemme en vis grad af formattering.

Venligst
John

Fra : Bent Mortensen

Dato : 05-12-02 21:25

> [...]

> en hjemmeside.
>
> Jeg vil derfor råde til - såfremt der bruges Microsoft produkter, at

Hej Søren

Jeg glemte at sige at Excel kan du lave en` komma separeret fil som kan
bruges af andre programmer, det er jeg ikke klar over om man kan med Acess,
hvad så med de søge nøgler der skal laves i Acess kan de bruges på nettet

Venlig Hilsen

Bent Mortensen

Fra : Søren

Dato : 05-12-02 23:15

> [...]
Acess,
> hvad så med de søge nøgler der skal laves i Acess kan de bruges på nettet

Der er en udmærket tutorial i ASP på http://www.html.dk hvor man kan sætte
sig lidt ind i det grundlæggende i ASP og kommunikationen med Acess.

Jeg tror, at vi skal over til at "snakke" videre pr. mail, da emnet begynder
at falde uden for denne gruppes emne. Jeg håber, at Jørgen Bodholdt fik lidt
svar på hans forespørgsel.

Søren

Fra : Jørgen Bodholdt

Dato : 06-12-02 07:03

Ja det er rigtig at Acess er godt at bruge til det formål,
men skal man jo også være godt at programmer.
og det er jeg bare ikke.

Det jeg mente var et system som man brugte i gamle dag,
kartoteks kort, men bare til computeren.
og i stedet for små sedler som oftest bliver væk.

f.eks.

"kort 1" Hans Andersen, født, 1-1-1835

"kort 2" Hans Andersen boede i Hvidovre, dato 1856 osv.

"kort 3" Hans Andersen død d. 2-1-1858 i Roskilde d. begravet d.

"kort 3" Hans Andersen Gift d.3-4-1860 men Tove Nielsdatter, hans alder 25
år hendes alder 20

"kort 4"

når man ikke har ret mange, kan man godt se at kort 1 og kort 3 er den samme
person.
men efter en tid har man mange oplysninger, nogen af dem kan man godt taste
ind i sit
slægtstavle med det sammen men andre skal man lige vente med.

Jørgen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 06-12-02 09:35

Fri, 06 Dec 2002 07:03:22 +0100 skrev Jørgen Bodholdt:

> [...]
> alder 25 år hendes alder 20
>
> "kort 4"
>
> når man ikke har ret mange, kan man godt se at kort 1 og kort 3 er den

Men der er netop mange 'Hans Andersen'. Og der kan sagtens være
flere af dem der er 25 år gamle i foråret 1860.

Så man kan ikke se, at det er den samme person.

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 06-12-02 10:57

On Fri, 6 Dec 2002 07:03:22 +0100, "Jørgen Bodholdt"
<j.bodholdt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

>person. men efter en tid har man mange oplysninger, nogen af dem kan man
>godt taste ind i sit slægtstavle med det sammen men andre skal man

Det forstår jeg simpelthen ikke. Jeg forstår faktsk slet ikke den her
skitserede arbejdsmetode i relation til slægtsforskning i Danmark. I
andre lande, hvor man har faste slægtsnavne, giver det mening, at
samle alle mulige oplysninger om personer med et bestemt slægtsnavn,
for så senere at sortere dem og stykke dem sammen. Der kan jeg se en
mening i at bruge sådan et seddelsystem.

Men i Danmark ser det jo helt anderledes ud. Her starter man med en
proband, og så arbejder man sig tilbage eller frem i tiden gennem
slægten. D.v.s. vi forsker ikke i navne (som der ind imellem er folk,
der fejlagtigt skriver også her i gruppen), vi forsker i familier.

Heraf følger, at vores første kontakt med en person ikke er et navn,
men derimod en slægtsrelation. Vi søger ikke efter personer, som
hedder Hans Andersen (eller bare Andersen), sådan som mange
amerikanere gør. Nej vi søger efter forældre, ægtefæller og børn til
de personer, som vi allerede har i vores database. Det er en
fundamental forskel.

Man har altså ikke pludselig 4 ligeværdige oplysninger om "navnet Hans
Andersen". Man starter altid med _en_ oplysning. Det kunne her f.eks.
være oplysning nr. 1. D.v.s. vi har i databasen forældre og/eller
søskende til Hans Andersen, og finder så hans fødsel.

Så kan vi oprette ham som person i slægtsforskningsprogrammet.

Derefter begynder vi, at indsamle andre oplysninger om ham og hans
videre skæbne. Men der er da heller ikke grund til at oprette noget
seddelsystem i den forbindelse. Vi har jo personen oprettet i
slægtsforskningsprogrammet, og så kan vi da umiddelbart indføre alle
fundne oplysninger i forbindelse med denne person.

Indledningsvis vil de fundne oplysninger måske være modstridende (som
f.eks. 3 og 4 i eksemplet). Men det betyder, jo blot, at de skal
indføres med et større eller mindre spørgsmålstegn. Det kan endda
være, at en oplysning skal indføres som en negativ oplysning. Måske
ved vi, at det i hvert fald ikke var ham, der døde i 1858. Det kan vi
så notere, så vi ikke en anden gang spilder tid på det; men det skal
igen stå i forbindelse med den person, som er oprettet i programmet.

Et seddelsystem kan være fint for de amerikanere, som "forsker i et
slægtsnavn" eller når man som i Tyskland vil lave en Ortsfamilienbuch.
Det var også fint i gamle dage, da man skulle indføre det hele på
store papir-skemaer, og kun dårligt kunne rette, hvis man opdagede, at
noget var forkert. Men fordelen ved en computer er jo netop, at man
altid kan rette, og derfor kan man lige så godt indføre oplysningen
med det samme.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Bent Fleron

Dato : 06-12-02 13:14

> Lars Jørgen Helbo wrote:

> Det forstår jeg simpelthen ikke. Jeg forstår faktsk slet ikke den her
> skitserede arbejdsmetode i relation til slægtsforskning i Danmark.
<KLIP> .....
Både - og, Lars. Det er selvfølgelig korrekt hvad du efterfølgende
skriver om den generelle slægtsforskning(bortklippet - der er jo ingen
grund til at citere i stereo ) , men her drejer det sig om de
personer man er i tvivl om, især med navne som Hans Andersen etc, det er
jo ikke givet man ønsker at 'forurene' sin slægtstavle med eventuel
'støj' som blot forvirrer. I gamle dage (da Gorm den Gamle var
letmatros) brugte jeg ligeledes et seddelsystem om personer jeg havde
mine tvivl om. Det er jeg dog gået bort fra og har nu en alternativ
opstilling på pc'en, hvilket faktisk udgør det samme som et pen- og blæk
kartotek.
Et eksempel:
Jeg fulgte for en del år siden et ægtepar fra deres bryllupdag og
bevægede mig samtidig baglæns i deres tilværelser gennem bl. a.
jævnførelsesregistrene for eventuelt at finde deres fødested og
forældre. Det gav mig en masse oplysninger, om end det viste sig at være
de forkerte personer, der tilfældigvis havde de samme navne og gift i
samme sogn som dem jeg søgte. Havde jeg ført dem direkte ind i
slægtstavlen ville det betyde en del rettelser, nu kunne jeg nøjes med
at fjerne kortene og starte forfra uden det berørte selve programmet.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Gamle mennesker kan ikke kysse hinanden, fordi de ikke har noget

Fra : Jørgen Bodholdt

Dato : 06-12-02 13:43

Hej

Jeg tror i har misforstået mig lidt, jeg er ikke så god til formulere mig.

Jeg har BK6. som database.

Jeg prøver at efterforske min egen slægt Bodholdt og gør selvfølgelige
som man skal, at starte med proband (mig selv), og arbejde mig sig
tilbage i tiden, og føre det ind i min database.

Når jeg er på Landsarkivet, Rigsarkivet eller når jeg er på nette,
støder jeg oftest på navnet Bodholdt, de oplysninger vil jeg meget
gerne gemme på min pc'er,

Det kan f.eks. være oplysninger fra FamilySearch, men hvor nogen
af jer fra gruppen skriver, at man skal tage forbehold for evt.
skrive fejl, de oplysninger som er relevans for min slægt, vil jeg lige
tjekke
for fejl på f.eks landsarkivet før jeg indtaster det i min database BK6.

f.eks. For nogen år side var jeg på Rigsarkivet og kikke i nogen gamle
telefonbøger / vejviser, og fandt nogen med navnet Bodholdt og
Bodholt, umiddelbar havde de ikke noget at gøre med min slægt,
måske et sidegren (efterslægt) jeg skrev det ned, men desværre har
jeg ikke de Oplysninger mere, måske kunne jeg hvis jeg havde dem nu,
kunne jeg se om det var en fra min slægt, eller jeg kan hjælpe andre som
efterlyser de oplysninger.

Hvad bruger i udover jeres slægtsprogram ?

hilsen
Jørgen Bodholdt
2610 Rødovre
j.bodholdt@tdcadsl.dk

Fra : Martin H. Jensen

Dato : 06-12-02 16:42

On Fri, 6 Dec 2002 13:43:03 +0100, "Jørgen Bodholdt"
<j.bodholdt@tdcadsl.dk> wrote:
Hej Jørgen

Jeg bruger også Brothers Keeper 6 til min database, og jeg har
oprettet en mappe på selve min computer og kaldt den for SLÆGTEN.
Finder jeg nogle slægtsnavne som jeg har i min slægt, når jeg er på
Landsarkivet for Nørrejylland bliver de skrevet ind og gemt i netop
denne mappe. Er det derimod på Internettet jeg finder oplysninger,
bliver de hvis det er muligt kopieret over og lagt i denne selvsamme
mappe. Og jeg kopierer selvfølgelig også hjemmesidens adresse over
eventuelt e-mail adressen til pågældende som har lagt siden op, så kan
jeg altid finde tilbage til det pågældende sted. Jeg notere
selvfølgelig også datoen for hvornår jeg har fundet dette, så jeg kan
huske lidt om hvad dette er blevet fundet. Når jeg så har undersøgt de
forskellige oplysninger og det så viser sig at det ikke er noget der
vekommer min slægt, så bliver det slettet og derved forbliver mappen
mere overskuelig.

Jeg bruger også Brothers Keeper til at oprette ny database hvis jeg
vil samle andre slægtsnavne såsom Monrad, da jeg derved kan holde
dette adskilt fra mine øvrige databaser. Det er måske lidt anderledes
end andre, men jeg synes det fungere fint for mit vedkommende.

Det skal så lige siges at jeg ikke har dyrket slægtsforskning så længe
kun ca. 3 år. Hvilket vil sige at jeg ikke er så erfaren endnu, men
det er bestemt en fantastisk hobby.

med venlig hilsen
Martin Haubro Jensen
Vandværksvej 2
9620 Aalestrup

E-Mai : martin.h@post.tele.dk

Fra : John Thomsen

Dato : 10-12-02 02:14

<j.bodholdt@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg prøver at efterforske min egen slægt Bodholdt og gør selvfølgelige
>som man skal, at starte med proband (mig selv), og arbejde mig sig
>tilbage i tiden, og føre det ind i min database.

Er du i familie med det hedengagne Bodholdt hobby på Vesterbrogade?

Venligst
John

Fra : Bent Mortensen

Dato : 06-12-02 14:47

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget var forkert. Men fordelen ved en computer er jo netop, at man
> altid kan rette, og derfor kan man lige så godt indføre oplysningen

I 1933 skrev forfatteren Aksel Sandemose novellen "En flygtning
krydser sit spor." Den forgår i en indbildt by, kaldt "Jante" (som er
baseret på Aksel Sandemoses egen hjemby - Nykøbing Mors), hvor janteloven
klart dikterer den sociale og moralske standard. Den lov genspejler en meget
utiltalende del af den danske mentalitet, og bliver ofte henvist til når
nogen beskriver danskere. Og her kommer den så:

Janteloven

Er min mest forhadte lov.

01). Du skal ikke tro at du er noget.

02). Du skal ikke tro at du er lige så meget som os.

03). Du skal ikke tro at du er klogere end os.

04). Du skal ikke bilde dig ind at du er bedre end os.

05). Du skal ikke tro du ved mere end os.

06). Du skal ikke tro, at du er mere end os.

07). Du skal ikke tro at du duer til noget.

08). Du skal ikke le af os.

09). Du skal ikke tro at nogen bryder sig om dig.

10). Du skal ikke tro at du kan lære os noget.

En rigtig dum og usportslig lov, som ingen bør leve efter, og som efter min
bedste mening burde afskaffes

Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-12-02 18:01

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> wrote

snip

> [...]
> for så senere at sortere dem og stykke dem sammen. Der kan jeg se en
> mening i at bruge sådan et seddelsystem.

snipped

Idag man brug spreadsheets and in UK the database progamme Custodian II
(uejnede for Denmark or USA)

Jeg brug LDS Companion to strip out data from Census and Vital Records CDer

and the 1901 Census Extractor and Guestimator to create .csv fils from the html of search results

If I wish I can use GenMap UK to create maps of events

I am a member of http://www.one-name.org/index.html

A one-name study is a project researching all occurrences of a surname, as opposed to a particular pedigree (ancestors of one
person) or descendancy (descendants of one person or couple). Some "one-namers" may restrict their research geographically, perhaps
to one country, but true one-namers collect all occurrences world-wide. The Guild only accepts true one-name studies for
registration, although anyone with an interest in one-name studies is welcome to become a member.

A one-name study may concentrate on aspects such as geographical distribution of the name and the changes in that distribution over
the centuries, or may attempt to reconstruct the genealogy of as many lines as possible bearing the name. A frequent aim is to
identify a single original location of the name, especially if the name appears to derive from a place name. But for many names, for
example those indicating an occupation like Butcher, or a patronymic-type surname such as Peterson, there will not be a single
origin.<<

LAPHAM is my mothers maiden name in Bristol and is a small name próbably from one individual about 600 years back. There are many
in USA and Australia and the aim is to link the branches. One parish has many LAPPAM burials and my be the source. About 500 living
in UK today.

BARTLEY starts in Birmingham as my middle name and goes back 4 generations as a middle name to my great grandmother Fanny BARTLEY
Ball who married Alfred LAPHAM September 1868 Clifton Bristol UK

Her birth is not in our civil registration system from 1837 and before that the records become more and more fragmented.

Correspondance with other researchers is beginning to point at an Irish tribal origin from McPartland Macpartlin Macpartlan, as
transliterations from the Gaelic language to english vary enormously with some scottish clan name having 150 variants.
http://www.behindthename.com/nmc/iri.html

http://www.irishorigins.com/Welcome.aspx

an example BRYDEN http://www.behindthename.com/

BRYDEN was not found in this database. Names that sound similar to BRYDEN:
BERTINA (f) BRADEN (m) BRAEDEN (m) BRAIDEN (m) BRATUMIL (m) BRAYDEN (m) BRITNEY (f) BRITTANI (f) BRITTANY (f)
BRITTNEY (f) BRITTON (m) BURTON (m)

BRADEN m English, Irish
From the Irish surname Ó Bradáin, which means "descendent of Bradan". The name Bradan derives from a Gaelic word meaning "salmon".

and some families call themselves FISHER in USA

BTW old Norsk into Gaelic

RAGHNAILT f Irish
Irish form of RAGNHILD

RAGHNALL m Irish, Scottish
Gaelic form of RAGNVALD

finally using the 1901 Census Extractor and Guestimator

ANDERSEN

in England and Wales 1901 Census

Plce of Birth Denmark (alos Norwegians an dSedes in port )

STRAYS see below

mvh

Hugh W

NB if the PersonID are consecutive they are a family

16 are on a Vessel the rest ashore

PageID
PersonID
Civil Parish
Admin County
Cty
Full Name
Surname
Forename
RelationshiptoHead
Condition
Gender
Age
Birth Year
Occupation
Where Born
Piece
Folio
District
Familyref
Personalref
Notes
Sort

12168
318640
Chelsea
London
LND
Elizth Andersen
Andersen
Elizth

Female
49
1852
Cook Domestic
Denmark
74
61
Chelsea

0074-0061-0000318640

104474
2709703
Dartford
Kent
KEN
Vigge Andersen
Andersen
Vigge

Male
24
1877
Gardener
Denmark Danish Subject
703
111
Dartford

0703-0111-0002709703

111507
2865784

Essex
CAM
Jens Andersen
Andersen
Jens

Female
46
1855
Fireman
Denmark Danish
1700
106
Tendring

1700-0106-0002865784

111525
2866032

Essex
CAM
Harris Andersen
Andersen
Harris

Male
23
1878
Engineer
Denmark Danish
1700
115
Tendring

1700-0115-0002866032

140995
3498752

Norfolk
NFK
Johannes Andersen
Andersen
Johannes

Male
18
1883
A B Seamen
Denmark ...Subject
1889
148
King'S Lynn

1889-0148-0003498752

308026
7475675

Lancashire
LAN
Frederick Andersen
Andersen
Frederick

Male
19
1882
Mess
Denmark Danish Subject
3464
95
West Derby

3464-0095-0007475675

431179
10536572

London
LND
Lars Andersen
Andersen
Lars

Male
21
1880
A B Seaman
Denmark Danish Subj
315
90
St. George In The East

0315-0090-0010536572

547530
13299767
Norwood
Middlesex
MDX
Andres Andersen
Andersen
Andres

Male
21
1880
Clerk
Denmark Danish Subject
1181
63
Uxbridge

1181-0063-0013299767

734489
17751415
Godley
Chester
LAN
Jeus Andersen
Andersen
Jeus

Male
25
1876
Denmark
3792
184
Ashton-Under-Lyne

3792-0184-0017751415

798256
19305960

Borough Of Sunderland
DUR
... Andersen
Andersen

Male
32
1869
A B Seaman
Denmark Danish Subject
4723
209
Sunderland

4723-0209-0019305960

901007
21846617

Northumberland
NBL
Kristen Andersen
Andersen
Kristen

Male
32
1869
Fireman
Denmark Danish Subject
4813
227
Tynemouth

4813-0227-0021846617

966463
23299549
Holywell
Flint
FLN
Ludwig Andersen
Andersen
Ludwig

Male
44
1857
Market Gardener
Denmark
5209
52
Holywell

5209-0052-0023299549

1060565
25544661
North Shields
Northumberland
NBL
Karl Andersen
Andersen
Karl

Male
35
1866
Seaman
Denmark
4799
74
Tynemouth

4799-0074-0025544661

1179227
28361458

Northumberland
NBL
Rasmus Andersen
Andersen
Rasmus

Male
43
1858
Master
Stryno Denmark
4801
55
Tynemouth

4801-0055-0028361458

1205612
28976066

LAN
Jose Andersen
Andersen
Jose

Male
25
1876
A B Seas
Copenhagen Denmark
3415
157
Liverpool

3415-0157-0028976066

1215681
29229149

Northumberland
NBL
Sud Andersen
Andersen
Sud

Male
40
1861
Ordinary Seaman
Denmark Danish Subject
4809
190
Tynemouth

4809-0190-0029229149

1216846
29250537

Glamorganshire
GLA
Christian Andersen
Andersen
Christian

Male
31
1870
Cook
Denmark Danish Subject
4995
149
Cardiff

4995-0149-0029250537

1237270
29709287

Cornwall
CON
A Andersen
Andersen

Male
58
1843
Master
Yoendbong Denmark
2227
130
Falmouth

2227-0130-0029709287

1441227
34478024

Kingston Upon Hull
YKS
Andrew Andersen
Andersen
Andrew

Male
28
1873
Carpenter
Denmark Danish Subject
4501
153
Hull

4501-0153-0034478024

1532296
36600288

Northumberland
NBL
Wilhelm Andersen
Andersen
Wilhelm

Male
30
1871
Fireman
Denmark Danish
4834
114
Morpeth

4834-0114-0036600288

1532304
36600341

Northumberland
NBL
Valdemar Andersen
Andersen
Valdemar

Male
29
1872
Carpenter
Denmark Danish Subject
4834
118
Morpeth

4834-0118-0036600341

1532304
36600348

Northumberland
NBL
Rasmus Andersen
Andersen
Rasmus

Male
17
1884
Ordinary Seaman
Denmark Danish Subject
4834
118
Morpeth

4834-0118-0036600348

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 06-12-02 14:31

Nu behøver man jo heller ikke, at gøre tingene mere indviklede end de
er - hvis du har et program i forvejen, som du bruger i den
slægtsforskning - f. eks. Brothers Keeper - så opret et bibliotek til
den slags (du kunne kalde det "Strays" ! )
Her kan du søge på ord, og du får også at vide, om der er andre med
samme navn, når du taster ind - det fungerer fint til "måske familie"
og den slags.
mvh Bent Skaarup Pedersen

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 06-12-02 20:27

> [...]
> ord.
>
> Når jeg læser kirkebøger og linede, er det svært at overse og undlade at

Hvis det, du er ude efter, er noget i retning af en "virtuel notesblok",
findes masser af programmer af typen, der organiserer ens noter i et "træ",
fx.:

Treepad ( http://www.freebyte.com/ ) og min personlige favorit, KeyNote (
http://www.lodz.pdi.net/~eristic/free/index.html. )

Den gamle Windows3 Cardfile-database (som netop var opbygget som
kartotekskort kan også fås i 32-bits kloner, bla. her:
http://www.aristotle.net/~crazybob/design.htm
og så er det Sidekick-agtige "Merkzettel" http://www.wintools-online.de/

(Det hele er freeware)

Med venlig hilsen / Kind Regards

Kim N. Jensen
---
eBøger på dansk - eBibliotek 1800 på http://www.ebib1800.dk
Privat udsalg af bøger og musik -
http://home2.inet.tele.dk/kim-niel/overskud/index.html
Søges: Ældre udgaver af W. Clark Russell, Jules Verne, Eugene Sue, Wilkie
Collins samt I ledige Timer

---