Slægtsforskning i Tyskland
Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 05-12-02 15:03

Hej!

Er der nogen, der har erfaring i slægtsforskning i Tyskland? Jeg forsker
bl.a. i min kones slægt, og store dele af slægten stammer fra Holsten og
Bayern. Jeg har søgt en del i forskellige tyske genealogi-sider og har
nærmest fået indtryk af, at det er meget svært at få tilladelse til at søge
i kirkebøger mv. Er der f.eks. tyske folketællinger eller andre arkiver, der
er tilgængelige på nettet?

M.v.h.
Ove

Fra : Lykke Juhler

Dato : 06-12-02 10:08

> [...]
søge
> i kirkebøger mv. Er der f.eks. tyske folketællinger eller andre arkiver,

Der er stor forskel på slægtsforskning her i landet og så i Tyskland.

Kirkebøgerne ligger ikke frit tilgængelige på arkiver som de gør her.
De ligger i de enkelte sogne, -og i de større byer (som feks Flensborg) er
de samlet et sted i byen (kirkebogskontor)

Man kan skrive til de enkelte sogne og bede om en oplysning, -men det er
almindelig udbredt at det koster et gebyr for at få disse oplysninger.
På internettet findes fortrykte breve, som man kan udfylde med anmodning om
oplysninger, printe ud og sende afsted.
Det koster også et gebyr at besøge arkiver, -jeg har ikke selv prøvet
det, -men jeg mener at man betaler efter hvor mange timer man er på stedet.

Jeg har ikke fundet ret mange oplysninger på nettet. Til gengæld har jeg
prøvet at søge på et efternavn i tlf. bogen online, og efterfølgende sendt
en e-mail til alle de personer jeg kunne finde med pågældende efternavn.
Ikke at jeg fandt noget familie, -men jeg fik mange rigtig søde svar, -og
mange var villige til at hjælpe hvis de på nogen måde kunne.

Det nemmeste er hvis man kan så meget tysk selv, så man kan rejse til
stedet, -og så besøge kirkebogskontorerne, -standesamt osv. selv. Så har man
selv fingeren på pulsen, -og det tror jeg er nemmere end at sidde bag
computeren. Det har hvertfald ikke givet mig de oplysninger jeg skulle
bruge.

Jeg håber andre har flere oplysninger, -eller bedre!
Held og lykke.

Hilsen

Lykke Juhler
fam.juhler@tcnmail.dk

Fra : Lars Iburg-Krogh

Dato : 06-12-02 21:45

Prøv www.gedbas.de der har jeg haft stor held et par gange. Også kontakt
med indsendere.
Med venlig hilsen
Lars
Ove C. Kronborg <ockronborg@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3def5ca8$0$145$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 07-12-02 14:03

Mange tak for jeres råd. Jeg har fået rigtig mange gode råd også fra andre,
end der her er vist. Det har givet mig mange oplysninger, som jeg vil
arbejde videre med.
M.v.h.
Ove

Fra : John Thomsen

Dato : 10-12-02 02:14

On Thu, 5 Dec 2002 15:02:42 +0100, "Ove C. Kronborg"
<ockronborg@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>i kirkebøger mv. Er der f.eks. tyske folketællinger eller andre arkiver, der

Du kunne jo prøve at kontakte Bo Larsen, der som dansk ingeniør sidder
i Regensburg, og har gjort meget for Deutsche Gesellschaft fur
Ahnenforschung, som også har en glimrende hjemmeside.

Bo har ihvertfald før i tiden optrådt jævnlig her på Nyhedsgruppen.

Venligst
John

Fra : c_thaulow

Dato : 20-12-02 22:36

"Ove C. Kronborg" skrev d. 05-12-02 15:03 dette indlæg :
> [...]
søge
> i kirkebøger mv. Er der f.eks. tyske folketællinger eller andre

Hej Ove,

Jeg har fundet meget af min egen slægt igennem denne link:

http://www.peter-doerling.de

Måske kan du finde noget der.

Held og lykke.

Hilsen, Catharina