Stevns-efterlysning
Fra : John Thomsen

Dato : 05-12-02 00:52

Nogle gange må man (næsten) blot konstatere, at man ikke kan komme
længere, og en sådan situation gælder min MFFMF Peder Jacobsen.
Således ser billedet ud:

Ved vielsen i Holtug kirke 27. Feb 1829: ungk. Peder Jacobsen af
Holtug ..... 28 (eller 25) år og vaccineret og pige Ane Kirstine
Jeppesdatter, 24 år, vaccineret, hmd. Møller Sletting Holtug forl:
Jens Hansen ...., gmd. Peder Christophersen paa Kallehauge, anm:
...... 29. dec. 1828 (lysning?) - hvis jeg i øvrigt har skrevet
rigtigt af; noget ku' ikke læses.

De to forlovere er der en forklaring på, idet Jens Hansen åbenbart er
en kammerat hjemmefra, som foranlediger P.J. til at rejse til
Holtug/Magleby, mens Peder Christophersen er let nok at følge i
Kalvehave. Senere bor P.C. og Jens Hansen i hver sin ende af et
dobbelthus. Antagelser går på, at P.J. kommer til egnen i 1828 (det
gjorde nemlig Jens) for at arbejde som 'baandskærer' på Gjorslev gods;
man skar nemlig bånd af hassel til at lægge omkring kar, spande,
tønder - og smørdritler, og denne eftertragtede ekspertise besad altså
folkene fra Kalvehave. Ingen af fadderne er genkendelige fra Ane
Kirstines side.

Peder Jacobsen dør 28. juni 1850, begraves 3. juli, og nævnes da at
være 50 år gl. hvoraf udledes, at han er født ca. 1800.

I FT 1834 for Magleby (Skovhuse) nævnes han (Søholm Skovhus) som hmd.
34 år og bor da i dobbelthus nr. 6 med Jens Hansen; måske en slags
arbejder-bebyggelse? I 1840 nævnes han at være 46, hvis ikke 6-tallet
er forvansket? Men i 1845 står der, at han er 51 år og kommer fra
Boesden ved Falster, hvor det så kan være. I FT 1850 oplyses 49 år og
fra Kallehauge. I øvrigt er konens alder stort set korrekt ved hver
FT, men hun kaldes dog Jacobsdatter i 1840 og 45.

Hvis man kan tillægge traditionen nogen betydning, så bliver hans
førstefødt opkaldet Anna (farmor?) og den næste Jacob (farfar), mens
de næste ikke er 'genkendelige'.

Pkyhl hjalp mig sidste sommer med at gennemtrevle Baarse herred for
0-5 årige, og kom ud med kandidater som en 5-årig i Ugledige,
Allerslev, en 3-årig i Brøderup, Snesere og en 4-årig i Græsbjerg,
Ørslev, men jeg føler mig ikke overbevist om at nogle af disse er
'min'. Bl.a. fordi deres mødres navne ikke genspejles i børnebørnene,
men også fordi de virker for gamle. Og det forhold, at Peders egen far
ikke er forlover, tager jeg som et muligt tegn på hans fravær.

Oplysninger, der måske kunne hjælpe er naturligvis, hvis der skulle
findes fæste og dermed protokol fra Gjorslev godsarkiv, samt hvis
andre måtte have nogle af de nævnte P.J.er i deres slægtsforskning, så
de kunne udelukkes.

Evt. svar (også) gerne direkte - tak

Venligst
John

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 05-12-02 22:32

Hej John.

> [...]

JT> t¢nder - og sm¢rdritler, og denne eftertragtede ekspertise besad altså
JT> folkene fra Kalvehave. Ingen af fadderne er genkendelige fra Ane

Et ¢jeblik troede jeg ...., men ikke en gang det passede. Det er Jens
Hansen
jeg tænker på. Min Jens Hansen i Kallehauge var væver og husmand f. 1800 d.
1885 i Br¢ndby¢ster! Jeg har også nogle Christophersen dernede, de passer
heller ikke. Har du ikke mere i det område? Jeg har et pænt udvalg af endnu
ældre personer i Kalvehave med nærmeste omegn.

Husker jeg ret, når jeg mener at du tidligere har skrevet om båndskærere?

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : John Thomsen

Dato : 10-12-02 02:14

On Thursday, 05 Dec 2002 22:31:32 +100, "Leif Thor Olsen"
<Leif_Thor_Olsen@nightcall.dk> wrote:

> [...]

Skulle selvfølgelig have været Peder Jacobsen og Jens Hansen i hver
sin ende af et dobbelthus )

> [...]
>heller ikke. Har du ikke mere i det område? Jeg har et pænt udvalg af endnu
>ældre personer i Kalvehave med nærmeste omegn.

Jens Hansen var ligesom Peder båndskærer, åbenbart en specialitet for
egnen omkring Kalvehave, som toges i anvendelse på Gjorslev, og udover
bofællesskabet har han ingen interesse. )

Peder Christophersen har vi også fuldt check på, men det er Peder
Jacobsen, der forbliver et mysterium

>Husker jeg ret, når jeg mener at du tidligere har skrevet om båndskærere?

Det kan godt være, tænker du på for længe siden? Jeg har nærmet mig
erhvervet ad flere omgange, og f.eks. først for nylig fået korrigeret,
at det ikke drejer sig om pile-grene, men hassel )

Venligst
John

Fra : Bodil Madsen

Dato : 10-12-02 09:10

Vedr. båndskærere og hasselskov især Sydsjælland kan jeg henvise til
følgende bog af Holger Munk " Hasselskoven" En skov-og
landbrugskulturhistorisk studie fra Sydsjælland 1600 - 1700" Udgivet af
Holger Munk, Færgegaarden 3600 Frederikssund, 1969. Der er register i bogen
og jeg foretager gerne opslag. Iøvrigt tror jeg at man kan købe den på
Antikvariatet i Vordingborg.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen