dråber pr. ml
Fra : S. Mik

Dato : 05-12-02 16:34

Hvor mange dråber går der på en ml ?

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 05-12-02 16:37

> Hvor mange dråber går der på en ml ?

Kommer vel så absolut an på hvor dråberne kommer fra, og hvilken væske der
er tale om.

En vandhane kan jo nok lave dråber på op til flere ml

// Troels

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-02 17:23

Scripsit "Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk>

> En vandhane kan jo nok lave dråber på op til flere ml

Jeg tillader mig at tvivle. En ml er det samme som en cm³, og så store
dråber synes jeg sjældent jeg ser.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 05-12-02 17:42

> Jeg tillader mig at tvivle. En ml er det samme som en cm³, og så store
> dråber synes jeg sjældent jeg ser.

Min pointe var også bare at "en dråbe" er en variabel størrelse

// Troels

Fra : Mikkel Lund

Dato : 05-12-02 17:45

Vi plejer at sige at en dråbe er ca.(meget ca.) 1/10 mL. Når viskositeten er
den samme som vand.

Hilsen Mikkel

Fra : Uffe Holst

Dato : 05-12-02 18:57

In an article of 5 Dec 2002 Mikkel Lund wrote:

> Vi plejer at sige at en dråbe er ca.(meget ca.) 1/10 mL. Når viskositeten er
> den samme som vand.

Det er godt nok mange år siden, men jeg erindrer det nu som 20 dråber pr.
ml.

--
Uffe Holst

Fra : Hans Palum

Dato : 05-12-02 20:16

> [...]
> den samme som vand.

Det er godt nok mange år siden, men jeg erindrer det nu som 20 dråber pr.

Afhænger dråbens størelse ikke også af hvad den drypper fra?
En meget spids pipette vil nok lave mindre vanddråber end en anden med en
åbning på for eksempel 2 mm, da dråben har mere at hænge fast i før den må
give efter for tyngdekraften.
Hvis man ser en dråbe som hænger på undersiden af et vandret rør, så kan den
blive ganske stor før den falder. Langt større end en dråbe fra vandhanen
almindeligvis bliver.

Eller er det bare falsk logik der taler her?

Fra : sune vuorela

Dato : 05-12-02 19:43

On Thu, 05 Dec 2002 15:33:45 GMT, stonefox58@hotmail.com (S. Mik)
wrote:

>Hvor mange dråber går der på en ml ?

en gennemsnitsvanddråbe er vidst på 0.04 mL

--
SUNE

Fra : Ivan Højlund

Dato : 05-12-02 20:57

Tjahhh kunne vel komme an på en prøve, hvis man lige har udstyret. Kunne
ligefrem lave en lille statisktisk beregning herover

mvh
ivan

Fra : Jon Larsen

Dato : 06-12-02 17:27

Tjaahh.. I opskriften på bolsjer står der:

30 dåber farve ( 1,5 ml )

så det må betyde at der går 20 dråber på en mL.

MVH

Jom Larsen

Fra : Rømer

Dato : 05-12-02 21:17

Afhængig af viskositet, men i almindelighed regnes en dråbe for ca. 50µl -
dvs. ca 20 dråber /ml

Leo

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-12-02 21:16

"Rømer" wrote:

> Afhængig af viskositet, men i almindelighed regnes en dråbe for ca. 50µl -
> dvs. ca 20 dråber /ml

Det tal har flere nævnt. Jeg synes det er sjovt at bemærke at en kugle
med rumfanget 50 µL = 50 mm³ har en diameter på 4,6 mm.

Desuden synes jeg det er rart nu at få sat tal på begrebet »en dråbe i
havet«. Da verdens oceaner har rumfanget 1,37·10^9 km³, er en dråbe i
havet det samme som

(50 mm³)/(1,37·10^9 km³) = 3,6·10^{-26}

Avogadros konstant kan godt pakke sammen ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 06-12-02 23:25

"Rømer" <fupkonto@hotmail.com> wrote:

>Afhængig af viskositet, men i almindelighed regnes en dråbe for ca. 50µl -
>dvs. ca 20 dråber /ml
>
>Leo

Det tal passer meget godt sammen med min "undersøgelse" af en Rosted Digirain
regnmåler.

For det er faktisk en dråbetæller, føleren består af en tragt med en diameter på
ca. 80 mm og dermed et arial på 5000 mm^2.

Tragten ender i et rør med et hul på ca. 1 mm og en yderdiameter på ca. 3 mm.
Under dette rør er der så monteret en infrarød optisk aftastning af dråberne.

Displayet har en opløsning på 0,01 mm regn, og jeg var lidt i tvivl om det kunne
passe med et trin for hver dråbe.

Men efter lidt plasken rundt i køkkenvasken, med en halvt adskildt følerhus er
jeg sikker på, at den tæller ét 0,01 mm trin for hver vand dråbe.

Det passer så med at en dråbe er 5000 * 0,01 mm^3 = 50 mm^3 ~ 50 ul.

En måling på mængde vand igennem måleren og hvad den viste, gav så i første
omgang lidt afvigende tal, 377 g vand ~ 377 ml skulle egentlig give en visning
på 377^-3 / 50^-6 = 7540 dråber ~ 75,40 mm regn.

Måleren viste dog 74,34 mm regn, men efter kontrolmåling af tragt diameteren
viser det sig at den er 80,4 mm. Det giver et arial på 5077 mm^2, hvilket så
giver 50,77 mm^3 pr. 0,01 mm regn og 377^-3 / 50,77^-6 = 7426 dråber ~ 74,26 mm
regn.

Det blev en lidt lang smøre for at fortælle, at en dråbe er ca. 51 ul vand ved
knap stuetemperatur og fra et 3 mm rør.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>