Flash point
Fra : Søren

Dato : 04-12-02 19:16

Hej

I min sauna har jeg en petroleumslampe.

Er der fare for at den vil eksplodere ved fx 110 grader celsius?

Søren

Fra : A M J

Dato : 04-12-02 08:10

"Søren" <madklub@fjernwanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> I min sauna har jeg en petroleumslampe.
>
> Er der fare for at den vil eksplodere ved fx 110 grader celsius?
>

> Søren

Petroleum har et flamme punkt på ca. 45 C (dvs. det kan antændes med gnist
eller flamme ved 45 C) Men det er selvantændelses punktet du skal have fat
i (dvs. den temperatur hvor petroleum (selv)antænder uden brug af gnist
eller flamme).

Jeg har en bog om brande, men der står ikke selvantændelses punktet for
petroleum. Men mit bud er at det ligger over 110 C.

Til sammenligning kan jeg lige oplyse at flamme punkt og selvantændelses
punkt for følgende er:

Acetone fp -17C sap 604 C
Benzin fp under -20 C sap 470-530 C
Diesel fp 65- 70 C sap 350 C

Der udover skal der være en vis mænged luft tilstæde for at en væske kan
bryde i brand. Hvis du f.eks. har en lukket beholder fyldt med benzin dampe
og du tænder en gnist i den sker der ikke noget. Det er fordi der er 100%
benzin dampe i den, for at beholderen kan eksplodere skal der være mellem
1,2 & 6 % benzin dampe og resten luft. Hvis der er mere end 6 % benzin dampe
er blandingen for fed. Og under 1,2 % er blandingen for mager.

For dieselolie (og måske petroleum) er der længere mellem den nedre og øvre
grænse.
Hvis du tager en olietønde(200 l) med et par liter diesel i og kaster den
ind i et varmt bål så siger det BANG. Det er fordi diesel dampene har
lettere ved at havne i mellem den nedre og øvre grænse (fordi der jo er
længere mellem dem).
Men det kræver jo at temperaturen er høj.

Så jeg ville ikke være bange for at have en petroleums lampe i min sauna
(hvis jeg da havde en petroleums lampe og en sauna;) )

Mvh Anders M Jensen

Fra : Thomas Lundstrøm

Dato : 05-12-02 13:36

"A M J" <jova99@ofir.dk> wrote in

> Petroleum har et flamme punkt på ca. 45 C (dvs. det kan antændes med
> gnist eller flamme ved 45 C)

....den mindste temperatur hvor væsken afgiver antændelige dampe.

> Men det er selvantændelses punktet du

Det man på brandmands-sprog kalder antændelses temperatur

> [...]
>
> Jeg har en bog om brande, men der står ikke selvantændelses punktet
> for petroleum. Men mit bud er at det ligger over 110 C.

Petrileums flammepunkt er 50 C og antændelses temperatur er 210 C
Antendelsgrænser er 0,7-5 vol%
Se
http://www.kemikalieberedskab.dk/cgi-bin/soeg_ik.pl?ord=P&id=399

> Så jeg ville ikke være bange for at have en petroleums lampe i min
> sauna (hvis jeg da havde en petroleums lampe og en sauna;) )

Man skal nok være temmelig uheldig hvis der skal ske noget...
Kommer der ikke til at lugte forfærdelig meget af petroleum i saunaen?

I indsatekortet står der at petroleum er sundhedsskadelig ved indånding
og "Petroleum virker bedøvende og berusende"
Du kan jo selv afgøre om fordelene er større end ulemperne :)

Thomas Lundstrøm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-02 14:55

Thomas Lundstrøm skrev:

>Man skal nok være temmelig uheldig hvis der skal ske noget...

Til gengæld er kombinationen af varme, brændende petroleum og træ
ret uheldig hvis der endelig skulle ske noget.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-12-02 20:59

A M J wrote:

> [...]
> i (dvs. den temperatur hvor petroleum (selv)antænder uden brug af gnist

Jeg er principielt enig, men bemærk at petroleummet allerede er antændt
(med brug af tændstik); ellers tjener lampen jo intet formål.

Mon ikke flammepunktet er under 45 °C for den »petroleum« der anvendes
i lamper? At selvantændelsestemperaturen er langt over 110 °C, vil jeg
også tro.

Jeg gætter på (men garanterer på ingen måde) at en petroleumslampe
fungerer lige så sikkert ved 110 °C som ved 20 °C.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-02 21:20

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Jeg gætter på (men garanterer på ingen måde) at en petroleumslampe
>fungerer lige så sikkert ved 110 °C som ved 20 °C.

Det er banalt at den ikke gør. Varm petroleum er naturligvis
nemmere at antænde end kold ditto. Men du mener velsagtens at der
ikke er nogen *væsentligt* forøget risiko.

Jeg ved ikke nok om det til at kunne vurdere det.

--
Bertel

Fra : A M J

Dato : 16-12-02 23:43

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er principielt enig, men bemærk at petroleummet allerede er antændt
> (med brug af tændstik); ellers tjener lampen jo intet formål.

Det anede mig at lampen var tændt
Men bemærk at pertoleummet der brænder er i en væge.
Nede i lampen er der petroleum der ikke brænder.

Men nok om det, jeg skrev det for at forklare om de forskellige
antændelsespunkter ;)

> Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

Mvh Anders M Jensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-12-02 08:09

A M J wrote:

> Det anede mig at lampen var tændt
> Men bemærk at pertoleummet der brænder er i en væge.
> Nede i lampen er der petroleum der ikke brænder.

Dét kan du have en god pointe i.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)