Globus i f.eks. Australien?
Fra : Rasmus A. N.

Dato : 04-12-02 18:18

Hvordan vender en globus på den sydlige halvkugle, som
f.eks. Australien?
Vender den også med Nordpolen opad, eller har de vendt
globusen, så man bedre kan se Australien?

--
Best Regards: Rasmus.
My homepage: www.spectrus.dk - lidt af hvert.

Fra : Christian Vinter

Dato : 04-12-02 18:57

Rasmus A. N. wrote:
> Hvordan vender en globus på den sydlige halvkugle, som
> f.eks. Australien?

De fleste.

> Vender den også med Nordpolen opad, eller har de vendt
> globusen, så man bedre kan se Australien?

Det ser man af og til. Jeg så et kontor, hvor der var sat et landkort op med
Australien øverst og i midten.
I nyhederne mm. ses verdenskort, som vi kender dem.

Jeg tror mest de sættes op for sjov, eller som en protest over, at Australien
er lagt midt i ingenting og med ulande som nærmeste naboer, selvom de opfatter
sig som vesteuropæere.

-vinter

> --
> Best Regards: Rasmus.
> My homepage: www.spectrus.dk - lidt af hvert.
> (¯`'·.¸ In space no one can hear you scream! ¸.·'´¯)

--
Christian Vinter
Student of astrophysics.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-12-02 21:31

Christian Vinter wrote:

> [...]
> er lagt midt i ingenting og med ulande som nærmeste naboer, selvom de opfatter

Tænk på den grobus hvor Danmark har den størelse, som er den rigtige.

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 04-12-02 21:49

In <3DEE6606.BEF17F00@danbbs.dk> Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

>Tænk på den grobus hvor Danmark har den størelse, som er den rigtige.

Hmm, en grobus ? Det må være en med et lag jord på, så der kan
gro noget

http://hjem.get2net.dk/bnielsen/ordliste.html har en passende
illustration.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-12-02 00:34

Kai Birger Nielsen wrote:

> [...]

Nej, det var en globus hvor Jylland var stor som Afrika,
og så var der et gruk ved siden af.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 05-12-02 09:54

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev

> Nej, det var en globus hvor Jylland var stor som Afrika,
> og så var der et gruk ved siden af.

Denmark seen from foreign land
Looks but like a grain of sand.
Denmark as we Danes conceive it
Is so big you won't believe it.

Why not let us compromise
About Denmark's proper size
Which will truly please us all
Since it's greater than it's small!

Ikke sandt?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 04-12-02 23:32

Christian Vinter wrote:

> Det ser man af og til. Jeg så et kontor, hvor der var sat et landkort op
> med Australien øverst og i midten.

De gamle kinesere vendte deres kort på hovedet i forhold til vores.
Men i dag har de standard kort som alle andre.

-Claus

Fra : Ivar

Dato : 04-12-02 23:41

Claus Rasmussen skrev:

> De gamle kinesere vendte deres kort på hovedet i forhold til vores.

Det har altid undret mig, at vi har nord opad. Man skal stille sig
med ryggen mod solen for at se "op". Jeg synes det virker ulogisk,
da det netop er solen man bruger til at orientere sig med i dagtimerne.

Ivar

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 04-12-02 23:56

Ivar wrote:

> Det har altid undret mig, at vi har nord opad. Man skal stille sig
> med ryggen mod solen for at se "op". Jeg synes det virker ulogisk,
> da det netop er solen man bruger til at orientere sig med i dagtimerne.

Det har jeg faktisk også undret mig over. Alle kortlæggende civili-
sationer har boet nord for ækvator, men kun kineserne og ægypterne
vendte kortet "omvendt" SVJV.

-Claus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-12-02 00:32

Claus Rasmussen wrote:

> Det har jeg faktisk også undret mig over. Alle kortlæggende civili-
> sationer har boet nord for ækvator, men kun kineserne og ægypterne
> vendte kortet "omvendt" SVJV.

Det er ikke rigtig, det normale var at øst var op i Europa,
og syd var op, i den arabiske verden,

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-12-02 00:48

Peter Ole Kvint wrote:

> Det er ikke rigtig, det normale var at øst var op i Europa,

Jeg erindrer ikke at have noget sådan kort. De kort, jeg har set,
der stammer helt tilbage fra romerne havde nord opad. Har du en
link ?

-Claus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-12-02 01:03

Claus Rasmussen wrote:

> Jeg erindrer ikke at have noget sådan kort. De kort, jeg har set,
> der stammer helt tilbage fra romerne havde nord opad. Har du en
> link ?

Er du sikker på at de romerske kort ikke var vendt i nyere tid?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-12-02 01:26

Peter Ole Kvint wrote:

> Er du sikker på at de romerske kort ikke var vendt i nyere tid?

Tja. Jeg har jo ikke stået med pergamentet i hånden, så det skal ikke
kunne afvises. Men jeg tror det ikke.

Det med at vende øst opad var for i øvrigt vist mest i kirkelige
kredse.

-Claus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-12-02 01:28

Claus Rasmussen wrote:

> Tja. Jeg har jo ikke stået med pergamentet i hånden, så det skal ikke
> kunne afvises. Men jeg tror det ikke.
>
> Det med at vende øst opad var for i øvrigt vist mest i kirkelige
> kredse.

Ja, men det var da kirken som havde all kundskab og viden,
og var de eneste som tegnede kort.

De fleste rejsende var pilgrimme.

En rejse til fortiden er en rejse til en fremmed verden.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-12-02 01:38

Peter Ole Kvint wrote:

> Ja, men det var da kirken som havde all kundskab og viden,
> og var de eneste som tegnede kort.

Jeg er blevet overbevist om, at der var masser af kort, der havde øst
opad. Men spekulerer på, hvordan romerne og andre antikke civilisationer
tegnede deres kort. Dem jeg har set (som altså kan være vendt i senere
reproduktioner) havde nord opad. Og jeg spekulerer også på, hvornår/
hvorfor man fandt på at vende nord opad. Det naturlige ville være, at
orientere dem efter solen EMM.

-Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-02 07:04

Claus Rasmussen skrev:

>tegnede deres kort. Dem jeg har set (som altså kan være vendt i senere
>reproduktioner) havde nord opad.

Hvis der var navne på - og det var der vel? - kan man ikke bare
vende dem.

--
Bertel

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-12-02 10:00

Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> reproduktioner) havde nord opad. Og jeg spekulerer også på, hvornår/
> hvorfor man fandt på at vende nord opad. Det naturlige ville være, at

Der er ingen naturlig måde at vende et kort på med mindre du har en god globus,
at kigge efter. Og når du har det så bliver det naturligt at vende kortet mod
nord på
den nordlige halvkugle.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-12-02 01:15

http://www.israel-mfa.gov.il/mfa/go-visual.asp?MFAJ02lf0
http://www.israel-mfa.gov.il/mfa/go-visual.asp?MFAJ02kx0

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-12-02 01:35

Peter Ole Kvint wrote:

> http://www.israel-mfa.gov.il/mfa/go-visual.asp?MFAJ02lf0
> http://www.israel-mfa.gov.il/mfa/go-visual.asp?MFAJ02kx0

Ok. Selv om det ikke er til at se, hvad der er op og ned, så tror jeg
dig

-Claus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-12-02 01:24

http://www.journalism.wisc.edu/~downey/classes/gis/JPG/mappae%20mundi%201459%20web.JPG

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-12-02 20:47

Peter Ole Kvint wrote:

> Det er ikke rigtig, det normale var at øst var op i Europa,

Faktisk betyder "at orientere sig" jo at vende sig mod øst (således
at man kan finde ud af hvordan landkortet (med øst opad) læses).

Jeg tror du har ret i at den *orientering* af landkort har været frem-
herskende. Jeg synes også den er mere ligestillende mellem folk på den
nordlige og sydlige halvkugle (uden at dét naturligvis er grunden til
at den har været brugt ...).

Man kunne lave en »liggende« globus (vandret akse, evt. let skrå
svarende til vinklen mellem ækvator og ekliptika). Så bliver alle
områder lette at betragte. Og man kan selv bestemme om man vil have
Nordpolen til venstre (øst opad) eller til højre (øst nedad). Det
vil dog være praktiske at vælge den ene af delene hvis globusen skal
være forsynet med stednavne.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Weis

Dato : 05-12-02 10:32

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message

> Det har jeg faktisk også undret mig over. Alle kortlæggende civili-
> sationer har boet nord for ækvator, men kun kineserne og ægypterne
> vendte kortet "omvendt" SVJV.

Hvad med civilisationens lokalområde set i forhold til bjerge og hav.
Havet nederst på kortet og bjergene opad?
Det kunne passe med grækere og romere som havde bjergene mod nord.
Ægypterne som havde havet mod nord, skulle så vende kortet om.

mvh
Peter

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 05-12-02 04:36

On Wed, 4 Dec 2002 23:40:31 +0100
"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote:

> Det har altid undret mig, at vi har nord opad. Man skal stille sig
> med ryggen mod solen for at se "op". Jeg synes det virker ulogisk,
> da det netop er solen man bruger til at orientere sig med i dagtimerne.

Ja men solen den ved man aldrig rigtig hvor man har, den skifter med
årstiden og tidspunktet på dagen. Det gør man til gengæld med
nordstjernen. Det kunne være en forklaring.

--
Poul-Erik Andreasen