Ruer
Fra : Per

Dato : 04-12-02 11:00

Jeg er overrasket over det store antal ruer der sad på mit skiv´ da det kom
på land. Især var skruen og skrueakselen fyldt med dem. Kan man smørre noget
på disse metaldele eller gøre noget for at begrænse fenomenet?
Jeg har fundet følgende problemløsning til akselen men er der ikke andre
forslag og hvad med skruen?
http://www.nauticat.dk/tek-alle/Skrue-aksel.htm

/Per

Fra : john lundsgaard

Dato : 04-12-02 13:14

Hej Per

Enig det er et iriterende problem. Jeg har selv prøvet med forskellige typer
maling beregnet til drev/propeller, men jeg synes ikke det virker.

Løsningen har så været en tur i vandet med en kniv et par gange i sommerens
løb, men en lettere løsning efterlyses

John

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 16-12-02 22:15

"john lundsgaard" <jlu@chemtox.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Per

Har haft samme problem her da båden skulle op.
Sejler Maxi 77 med S-drev og foldepropel. Jeg blev i efteråret nødt til at
dykke ned og rense propellen for ruer.
Jeg laver nu et forsøg hvor jeg elektrolytisk i et vandbad med en smule
saltsyre, et stykke kobberrør som anode (+) og propellen som katode (-).
Har koblet min strømforsyning til, ca 2 amp. og kobberet overføres fra
kobberrør til propel som et meget fint og glat kobberlag.
Kobber tror jeg ikke ruer vil sætte sig på.
Mvh.
Kurt
S/K Lynetten

9og pro

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-12-02 23:11

"Kurt Jørgensen" <nancy.kurt@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kobberrør til propel som et meget fint og glat kobberlag.
> Kobber tror jeg ikke ruer vil sætte sig på.

Det lyder interessant.

Hvor meget saltsyre pr. liter vand?
Og er "en stump" kobberør nok?
Hvor længe skal man lade processen kører?

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 19-12-02 20:23

Jeg har brugt Ca. 3 l. vand og 2 snapsglas saltsyre. Jeg har erfaring for
efter nogle forsøg st det er en fordel at skruen bevæges i badet. Hvis du
prøver processen i ca. 2 timer får du et fint resultat.
Med hensyn til kobber kan du nøjes med ca. 10 cm. kobberrør.
Mvh.
Kurt
S/K Lynetten

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 19-12-02 22:39

> [...]
> prøver processen i ca. 2 timer får du et fint resultat.
> Med hensyn til kobber kan du nøjes med ca. 10 cm. kobberrør.

Mange tak. Det vil blive prøvet denne vinter!
BTW: det er vel ikke et problem, hvis der er tale om en foldepropel? Ikke
noget med, at belægningen hæmmer bevægeligheden...?

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : steen

Dato : 21-12-02 19:27

Kurt Jørgensen wrote in a message to All:

> [...]
KJ> kobberet
KJ> overføres fra kobberrør til propel som et meget fint og glat

Får du ikke problemer med spændingsforskellen på kobber og
messing/bronze, eller hvad propellen nu er lavet af..??

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-12-02 20:48

"steen" <bondos@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Får du ikke problemer med spændingsforskellen på kobber og
> messing/bronze, eller hvad propellen nu er lavet af..??

Hmmm, ikke uvæsentligt. Hvor ligger kobber mon på "styrkelisten" i forhold
til messing og zink?

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-12-02 21:45

Jeg kan ikke lige finde min liste over de elektriske potientaler i
legeringer, men kobber (cu) er ret højt, nemlig plus 0,24 volt. Der sker nok
ikke noget med kobberet ....

Bjarke

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 22-12-02 12:10

Jeg har tænkt på samme problem. Skruen (foldepropellen) er lavet af
støbegods.
Efter hvad jeg kan se i min gamle lærebog fra Maskinskolen ligger kobber
(Cu) efter Zink (Zn) og Jern (Fe), så jeg håber ikke det er et problem.
Mvh.
Kurt
S/K Lynetten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-12-02 16:08

Øhh efter. Du mener det har et højere potentiale end støbegodset ?? (normalt
tror jeg eller skruer er i bronze eller messing). Det er jo godt for
kobberet, men der hvor der kommer huller/ridser i kobberet, vil støbegodset
tærre.

/Bjarke

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 22-12-02 21:37

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 22-12-02 21:48

Hej Bjarke.
Ja det har du da ret i. På propelleren (støbegods) er der zinkklodser
(anoder) som først og fremmest skal tage den galvaniske tærring, dels på
skrue og øvrige jerndele på gear m.v. Så jeg tror ikke en kobbebelægning på
skruen kan volde problemer. Mange har jo i gennem tiderne brugt
kobberbaserede bundmaling, som jo p.g.a. miljøet nu ikke kan anvendes mere.
Derfor prøver jeg noget alternativt.
MVH.
Kurt
S/K Lynetten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-12-02 23:22

PÅ de gamle Hempel Mille 2000 (kobberbaseret) stod der at de ikke måtte
bruge på aluminium S-drev, netop pga galvanisk korrosion. Det står også at
man ikke må bruge det på aluminiumsbåde. På aluminium skal man bruge en
bundmaling uden kobber. Hempel har lavet en til det formåd, der hedder noget
i stil med "alu-safe"

- så lidt er der om det.

Fra : Klaus Kyrsting

Dato : 04-12-02 14:25

Per <per.francke@get2net.dk> skrev i msid:
<<lmkH9.2486$Wb1.709@news.get2net.dk>> følgende:

> [...]
> noget på disse metaldele eller gøre noget for at begrænse fenomenet?
> Jeg har fundet følgende problemløsning til akselen men er der ikke andre

Hej Per,
jeg tror de fleste sejlere har fået problemer med begroning af alt under
vandet, siden de miljøvenlige bundmalinger blev lovpligtige. I 'gode' gamle
dage kunne 'Mille Klar' holde drev og propel fuldstændig rene i lang tid.

Selv har jeg prøvet at sprøjte Triflow teflon spray på en renoveret propel
(uden gammel bundmaling). Den så temmelig snavset ud ved optagning, men der
var ikke særlig mange ruer, så jeg tror jeg vil fortsætte med denne kur.

Held og lykke!
--
Principia Rider

Fra : sailor99

Dato : 04-12-02 19:07

Hej!

Jeg har flere år brugt et godt lag zinksalve,
Resultat = stort set ingen rurer.

Georg

Fra : Sven Nielsen

Dato : 29-12-02 14:04

"sailor99" <sailor99@worldonline.dk> wrote in message news:<TsrH9.57683$HU.3917767@news010.worldonline.dk>...
> Hej!
>
> Jeg har flere år brugt et godt lag zinksalve,
> Resultat = stort set ingen rurer.

Hej Saior99

Lyder spændende - det kunne jeg godt tænke mig at prøve.
Er det almindeligt zinksalve til røde numser eller ? Hvad er det for
zinksalve du bruger og hvor køber du zinksalven ?

_/) Sven

Fra : Arne Eliassen

Dato : 20-12-02 09:15

Prøv å male propellen et par - tre strøk med sprittusj, av den store typen
forretningene bruker når de skal lage plakater. Har brukt dette i noen år nå
og det virker bra her på Vestlandet i Norge. Men dere har kanskje en annen
type ruer i Danmark?

MVH

Arne Eliassen

------------

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-12-02 20:50

"Arne Eliassen" <arneelia@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]

> og det virker bra her på Vestlandet i Norge. Men dere har kanskje en annen

Det lyder nemt. Hvis det også er effektivt, så er den vel hjemme?
Måske skulle jeg prøve begge dele den kommende sæson

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : guggi

Dato : 26-04-03 15:44

http://www.kandu.dk/