multihjul knækker stænger
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 04-12-02 09:21

En af mine stænger er knækket lige under samlingen.

Selvom det er en gammel stang, har jeg skrevet til producenten.

Han skriver i en venlig mail, at hvis man bruger multihjull på stænger der
ikke er beregnet til det, vil stangen knække på et eller andet tidspunkt.
Noget med at fibrene går den forkerte vej skrev han først. Det viser sig at
det er rygraden han mener.

Men kan det virkelig passe? Mange færdige stænger spekulerer overhovedet
ikke over rygraden, og en stang skulle vel kunne holde begge veje.
Fluestænger belastes i kastet både frem og tilbage. Jeg kan komme med flere
argumenter, men summa summarum

Det kunne de altså godt skrive i deres kataloger!!!

Hvis det virkelig passer skal jeg ud og investere i flere stænger. Men jeg
mener at det lyder underligt. For hvad er det i kastet der gør den store
forskel. Multikastet er jo normalt blødere end med fastspole.

Er der andre der har hørt om det før? Alle jeg har snakket med mener at det
er noget vrøvl.

Erik Breum Petersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-12-02 13:20

"Erik Breum Petersen" skrev...
> [...]
> ikke over rygraden, og en stang skulle vel kunne holde begge veje.
> Fluestænger belastes i kastet både frem og tilbage. Jeg kan komme med

Du har ret; Det er noget vrøvl.
Stænger knækker ved / i samlingerne fordi fabrikanten har været
fedtet med materialet.

vh
Peter Schrøder

Fra : Jesper Hansen

Dato : 04-12-02 20:33

Hejsa.
Hvad er det for en producent. Det lyder som lidt af en røverhistorie. På den
anden side, han har jo ret i, at "hvis man bruger multihjull på stænger der
ikke er beregnet til det, vil stangen knække på et eller andet tidspunkt".
Han kunne bare ligeså godt have sagt : Hvis man fisker med en fiskestang,
knækker den på et eller andet tidspunkt."

Jesper

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 04-12-02 20:53

> [...]
> Noget med at fibrene går den forkerte vej skrev han først. Det viser sig

Man bygger rigtigt nok så man udnytter rygraden under kastet, men det lyder
som en røverhistorie, så han slipper for at skulle indrømme noget.

Fra : 7C

Dato : 04-12-02 21:01

Jeg brækkede sidste år min Fenwick Nighhawk og meldingen fra producenten var
at stangen var dårlig vedligeholdt og havde ridser. Stangen var ikke ridset,
hvilket kunne bekræftes af grejbiksen i Silkeborg. Men det virkede som om at
producenten ville holde ryggen fri. Jeg fik dog en ny stang.
Jeg har iøvrigt kun brækket 2 stænger i mit liv. Begge var Fenwick Nighhawk
..

Jeg har ikke brugt multihjul på disse stænger.

Vh.

Søren
Silkeborg

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-12-02 11:54

SLUDDER!!!!
du bygger stangen efter hvordan du ønsker aktionen i stangen du kan vende
"ryggen" som du vil dvs. om du vil udnytte den under kast eller
krogning/fighten.
Stangen knækker ikke fordi man fisker med multihjul, jeg har gjort det i
mange år med og uden "multihjuls stang"
Stangen knækker hvis den ikke er samlet ordentlig(løsnet sig under kast)
eller som der er blevett skrevet at producenten har været fedtet med
materialet/ viklinger mm.
Mvh
Martin Sørensen

Mvh
Martin Sørensen

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 07-12-02 16:35

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> wrote in message
> [...]
> Stangen knækker hvis den ikke er samlet ordentlig(løsnet sig under kast)
> eller som der er blevett skrevet at producenten har været fedtet med

Nu synes jeg du skulle tage en dyb indånding og slappe lidt af.

At udnytte rygraden til kast er det, de fleste stangproducenter gør. Prøv at
spørge dem hvis du er i tvivl.

Det kan være mange grund til at en stang knækker, men den historie der blev
disket op lyder lidt mærkelig.

Og igen, prøv at slappe lidt af inden du svarer.

Fra : Jens Larsen

Dato : 08-12-02 23:32

Mange fluefiskere vender da rygraden når de monterer en stang, for at få
nogle andre egenskaber, det har aldrigt været et problem....

- Jens

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-12-02 11:22

"Jens Larsen" skrev...
> Mange fluefiskere vender da rygraden når de monterer en stang, for at få
> nogle andre egenskaber, det har aldrigt været et problem....

Hvis man, når man monterer en fluestang, har _brug_ for
vende klingen på en bestemt måde for at få de
rette kasteegenskaber, har man valgt en forkert klinge.
En stang som kører "afslappet" i både frem- og
tilbagekastet, vil køre meget bedre end en stang, der
forsøger at flexe sig væk fra rygraden.

vh
Peter Schrøder

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-12-02 17:40

jeg er helt afslappet, og var det osse

Fra : Knud Bentzen

Dato : 04-12-02 22:32

det rene vrøvl
i over ti år har jeg kastet med multihjul på en ti fod daiwa samurai og det
har været rigtig powercasting uden problemer og jeg har også kastet rigtig
meget med andre stænge uden problemer.
KNUD

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-12-02 21:12

Lige et spørgsmål fra der kun fisker to gange om året, men gerne ville mere.
Hvad er et multihjul ?

Hilsen Henrik

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 07-12-02 01:10

On Fri, 6 Dec 2002 21:11:30 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Henrik
Pedersen wrote:

>Lige et spørgsmål fra der kun fisker to gange om året, men gerne ville mere.
>Hvad er et multihjul ?

Till exempel ABU Ambassadeur. Tillverkade i Svängsta vid Mörrumsån i
Blekinge.

<http://www.purefishing.dk/brands/abugarcia_hjul.html>

Fra : BeerHunter©

Dato : 14-12-02 22:32

Hvilken producent er det egentlig, ja jeg er nysgerrig efter at vide hvem
der har så dårligt uddannede medarbejdere ??

//BeerHunter©

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 16-12-02 09:03

Det var en Berkley stang. Og firmaet var Pure-fishing i Danmark.

Det er ikke så meget det at stangen knækker . Det var jo ikke en ny stang.
Men det at de kom med den forklaring.
De kunne lige så godt have skrevet at det er en ældre stang, og den må have
fået nogle skrammer. Kulfibrene er også mere holdbare i dag, så ...Det ville
have været en udemærket forklaring, men den de kom med har jeg ikke fået
støtte til et eneste sted endnu.

mvh

Erik Breum Petersen