Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Meninger om nogle få kameraer?
Fra : Lars H

Dato : 05-12-02 01:29

Hej NG!

Jeg tillader mig lige at parkere mig på øretævernes holdeplads for en
stund....

Da jeg for et stykke tid siden henvendte mig om køb af et digitalt kamera,
blev jeg bedt om at læse lidt mere om emnet inden jeg spurgte til det. Det
synes jeg efterhånden jeg har gjort og mener nu at det er på tide at få
fundet frem til det kamera der skal lægges under juletræet.

Jeg har fundet nogle emner som prismæssigt spænder fra 2400,- til 3550,-
alle kameraer som har fået gode anmeldelser på
http://www.steves-digicams.com eller er blevet anbefalet her og andre
steder. Dog med en enkelt undtagelse...... åbenlys forklaring følger senere.

Kandidaterne er som følger, med det dyreste kamera først:

Canon Digital IXUS V3
Olympus C-720UZ
Canon Digital IXUS V2
Canon Digital IXUS 330
Sony DCS-P71
Medion (Der var undtagelsen.. )
Canon Powershot A40

Det jeg skal bruge kameraet til er til at tage almindelige billeder af min
familie og dagligdag. Nogle af disse billeder vil jeg gerne kunne fremkalde
til almindelig albumstørrelse-billeder.
Endvidere vil jeg selvfølgelig også gerne kunne bruge til at tage lidt
naturbilleder hvis jeg skulle på ferie.
Sidst men ikke mindst vil det sandsynligvis også skulle bruges til at tage
billeder af håndboldkampe til en hjemmeside.

Jeg regner med at få fremkaldt nogle udvalgte billeder til albummet, men jeg
er ret sikker på at jeg aldrig kommer til at skrive billeder ud der er
større end A4. Jeg ejer på nuværende tidspunkt ikke et kamera så dette vil
blive mit første af slagsen. Så jeg har ikke den store erfaring med at
fotografere, men det kommer vel efterhånden....

Det jeg håber at få svar på er hvilket der er det bedste køb når man tager
pris/kvalitet/behov i betragtning.

Venlig Hilsen
Lars H

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-02 07:57

In article <3dee9dc4$0$71666$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Lars H wrote:
> [...]
> Sidst men ikke mindst vil det sandsynligvis også skulle bruges til at tage
> billeder af håndboldkampe til en hjemmeside.

Håndboldbilledene ved jeg ikke om du kan tage i en tilfredsstillende
kvalitet med ovenstående. Og da 2 mpixel sagtens kan bruges til billeder
i A5, og også til en hvis grad i A4 (prints på alm papir er ok), så
ville eg vælge A40 fremfor Medion.

IXUS serien er lækker derved at de er meget små/kompakte og lette
at have med. Husk et ekstra batteri, evt uoriginalt.

Fra : Tor Eivind Ravndal

Dato : 05-12-02 10:38

> [...]
> fra 2400,- til 3550,- alle kameraer som har fået
> gode anmeldelser på http://www.steves-digicams.com
> eller er blevet anbefalet her og andre steder.

Etter hva jeg har forstått er det mange som mener at
Steves-digicams ikke vurderer kritisk nok. Dermed får
de fleste kamera god score. www.dpreview.com skal
ettersigende gi gode objektive vurderinger.

> Kandidaterne er som følger, med det dyreste kamera
> først:
>
> Canon Digital IXUS V3
> Olympus C-720UZ
> Canon Digital IXUS V2
> Canon Digital IXUS 330
> Sony DCS-P71
> Medion (Der var undtagelsen.. )
> Canon Powershot A40

Jeg ville satset på Olympus'en. På denne er blits'en
plassert litt lenger bort fra linsen og dermed minsker
sjansene for røde øyne. I tillegg har den særdeles bra
zoom(du nevner landskapsbilder). Videre kan du bruke
alminnelige AA batterier. Dette er nyttig i en krise
situasjon hvor du evt. bare kan kjøpe nye i nærmeste
butikk/bensinstasjon m.m(hvor som helst i verden).
Ulempen er størrelsen.

Andre kan sikkert påpeke fordeler/ulemper med denne.

Jeg eier selv V3 og vil selge denne til fordel for
Canon G3 fordi jeg vil redusere antall røde øyne(skal
kjøpe ekstern blits) samt jeg trenger flere manuelle
innstillinger. Kameraet gir svært gode bilder under
gunstige lysforhold, men jeg er ikke fornøyd innendørs.
Størrelsen er jo også gunstig. Dette kameraet er ikke
stort større enn en sigarettpakke. Jeg har allerede
merket meg at dette kameraet blir med ut på den minste
spasertur. I tillegg har kameraet 640 punkter video.

Jeg tror ikke du vil gjøre noen stor bommert om du
kjøper et av de 5 første du lister opp.

Tor Eivind

Fra : Lars H

Dato : 05-12-02 12:10

Har nu søgt og læst lidt mere om A40'eren. Der er på dette forum flere
der beskriver nogle autofokusproblemer, ved 13mm zoom.
link til forum:
http://www.photo-forums.com/WebX?14@32.8slRagzcF8G.19@.ee8b660/237

Er der nogen der ved om opdateringen af firmwaren virker mod de nævnte
problemer?

Fra : Ben Knudsen

Dato : 05-12-02 13:32

asd@c.dk writes:
>Sidst men ikke mindst vil det sandsynligvis også skulle bruges til at tage
>billeder af håndboldkampe til en hjemmeside.

Uanset hvad du køber, synes jeg du skal teste hastigheden (dvs. hvor lang
der går før du trykker udløseren ned til billedet er taget) før du køber.
IXUS-v2 er for eksempel - kameraets øvrige kvaliteter til trods - ret
langsomt, og jeg ville nødig prøve at fotografere løbende mål med det...

Ben

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-12-02 16:24

Lars H wrote:
> Hej NG!
>
> Jeg tillader mig lige at parkere mig på øretævernes holdeplads for en
> stund....

Beklager - du får ikke nogen af mig

> Kandidaterne er som følger, med det dyreste kamera først:
>
> Canon Digital IXUS V3
> Olympus C-720UZ
> Canon Digital IXUS V2
> Canon Digital IXUS 330
> Sony DCS-P71
> Medion (Der var undtagelsen.. )
> Canon Powershot A40

Jeg kender ikke de andre kameraer, men har selv A40, og er ret godt
tilfreds med det. Autofokus-problemerne aftager efter min mening
væsentligt med firmware-opdateringen, og ved af og til at slå
makro-funktionen til (det hjælper ofte hos mig når der ellers er
problemer med at fokusere - hvilket primært er i svag belysning)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Lars H

Dato : 05-12-02 17:29

>Beklager - du får ikke nogen af mig

Det var da rart, det var med stor betænbkelighed at jeg postede en af de
forhadte poster....

Foreløbigt tak for svarene.
Umiddelbart er jeg enig i at mange kameraer for gode anmeldelser på steves
hjemmeside, en ting jeg undrede mig men som jeg slog hen med at jeg sikkert
bare var blevet god til at finde nogle gode modeller. Jeg har også kigget på
den anden side, de giver den ligeledes en god karakter, så helt hen i hegnet
er da vist ikke....

Jeg hælder lige nu mest til A40'eren, da den har mulighed for manuelle
indstillinger og hvis jeg skal have hele dynen med lader, batterier, ekstra
CF-kort(128MB) og taske kan jeg få det i DK til 3200,- hvilket jeg synes
passer ganske glimrende.

Jeg ved ikke om størrelsen bliver en faktor, men jeg tror da at jeg vil
sætte pris på at det lige kan smides i lommen hvis man lige vil gå en lille
tur.

Men men..... jeg er langt fra sikker endnu.

Vil i sige at jeg får rigitg meget mere kamera for de 1000-1500,- de første
modeller jeg nævnte koster mere??
Behovet er jo ikke det vilde, men jeg vil da gerne i gang med et kamera der
ikke generer mig for meget med store åbenlyse mangler.

Håber ikke min post her virker for skizofren, men jeg er virkelig i syv sind
lige nu.
Venlig Hilsen
Lars H

Fra : Lars H

Dato : 10-12-02 18:24

Så er der bestilt et CanonA40 fra www.billigefilm.dk.
Derudover er der bestilt en taske, lader, batterier, 128MB CF-RAM og en
kortlæser.
Så nu må det gerne komme i morgen, glæder mig helt vildt...

Er der nogle ting jeg skal kontrollere når jeg får det så jeg kan sikre mig
at det ikke er en "mandagsmodel" der er kommet??

Venlig Hilsen
Lars H