Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera til omkring 2500 kr?
Fra : F-P

Dato : 04-12-02 10:49

Hej Gruppe!

Jeg vil ud og investere i et digital kamera, som ikke må koste meget mere
end 2500 kr...

- Det skal primært bruges til ferie billeder og den slags... Jeg vil dog
gerne også ha mulighed for at tage billeder af ting i bevægelse (Har prøvet
et kamera hvor det tog 1-2 sekunder, fra man trykkede på knappen, til
billedet blev taget!... Billederne blev helt udtværet bare der var den
mindste form for bevægelse... Dette vil jeg helst undgå)

- Der må meget gerne være zoom!

- billederne skal i første omgang bare bruges på min computer. Det vil
derfor være sjældent at jeg har brug for at printe det ud i A4 størrelse
(f.eks.) ... Så det gør ikke noget det bliver lidt grynet i den størrelse...
men det skal selvfølgelig heller ik være helt useværdigt...!

Kan det lade sig gøre at få et digital kamera, til omkring 2500, som
opfylder disse krav?

På forhånd tak

Mvh Peter

PS: Undgå venligst at bruge alt for avancerede udtryk, da jeg er nybegynder
på dette område! :)

Fra : John Smith

Dato : 04-12-02 11:26

http://foto.jubii.dk/showGroup.asp?id=1
Her finder du gode og billige kameraer :)

/JS
--
www.BuFFer.webbyen.dk

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 04-12-02 11:39

>http://foto.jubii.dk/showGroup.asp?id=1
>Her finder du gode og billige kameraer :)

Så lige i en tidligere tråd, at du har købt Cybershot DSC P71. Hvad er
dit umiddelbare indtryk af dette?

Er der flash på?

Hvordan har den det med motiver i bevægelse?

Hvilken slags hukommelse er der i? (Jubii skriver at der er en 16MB
memory stick i).

Hvad koster ekstra hukommelse til den?

Mvh. Brian
--
http://www.patricia-brinch.dk - Min private babe side.
http://www.zelinski.dk - Indrek Zelinski Fanzone

Fra : John Smith

Dato : 04-12-02 12:07

> Så lige i en tidligere tråd, at du har købt Cybershot DSC P71. Hvad er
> dit umiddelbare indtryk af dette?

ohh jeg er vildt glad for det - store, klare, skarpe billeder

> Er der flash på?

ja :) - low, normal, hi og redeye reducering

> Hvordan har den det med motiver i bevægelse?

kommer an på hvor meget lys der er ... er det mørkt er lukketiden noget
længere og slør kan komme - men ved normal/godt lys/blitz er der ingen
problemer :)

> Hvilken slags hukommelse er der i? (Jubii skriver at der er en 16MB
> memory stick i).

Det stemmer :)

> Hvad koster ekstra hukommelse til den?

ja det jo lige det - det er lidt dyrere end andre typer - har set 128 mb for
850,- kr

Selve handlen hos jubii gik meget nem - de lover at man har varen efter 3-4
hverdage
Jeg bestilte tidligt tordag morgen og havde kameraet i hånden fredag
formiddag :) - hvilket jeg er ret imponeret over, at de kan sende så hurtigt
:)
Og du kan nemt spare næsten 1.000 kr ved at købe hos jubii frem for fx
Merlin eller Teledanmark

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp71/

http://195.2.39.25/dime/www/DK/da/homepage/products/digitalstillcameras/cybe
rshot/DSC-P71/product.html

/JS
--
www.BuFFer.webbyen.dk

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 04-12-02 12:45

On Wed, 4 Dec 2002 12:06:39 +0100, "John Smith"
<LR4669(NO_SPAM)@ehs.dk> wrote:
>http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp71/
>
>http://195.2.39.25/dime/www/DK/da/homepage/products/digitalstillcameras/cybe

Tak for informationerne.

Jeg synes bare at godt 4000 for et digitalkamera til daglig privat
brug, er mange penge (jeg vil gerne have de 128MB i).

Jeg skal primært bruge billederne til en hjemmeside. Og i enkelte
tilfælde, vil jeg sende billederne til udskrivning på rigtigt
fotopapir og herefter i fotoalbummet.

Mvh. Brian

Fra : John Smith

Dato : 04-12-02 12:49

> Jeg synes bare at godt 4000 for et digitalkamera til daglig privat
> brug, er mange penge (jeg vil gerne have de 128MB i).

Jeg synes nu det er billigt

Merlin/Teledanmak har det til 4000 hvor de enda skriver "spar 1000" .. dvs.
orginal pris for dette sony P71 er 5.000

.... så er 3200 for kam og 800 for ekstre memory = 4000 - et godt køb - synes
jeg.

/JS

Fra : tc

Dato : 04-12-02 11:49

F-P wrote:

> Jeg vil ud og investere i et digital kamera, som ikke må koste meget mere
> end 2500 kr...
>
> - Det skal primært bruges til ferie billeder og den slags... Jeg vil dog

Enten skal du medbringe en bærbar eller også skal du have nok ram i dit
digital kamera - mere end der som standard følger med til de fleste
kameras. Husk at medtage prisen for sådan et (priser på
http://www.edbpriser.dk under hardware->flash ram). Afhængig af
opløsning og kompression bruges der 0,5 til 1,5Mbyte pr billede. Hvis du
køber et 2mp kamera som bruge 800kb pr billede, kan du have 80 billeder
på et 64MB hukommelseskort. Lidt lidt til en uges ferie, da du skal
regne med at du tager flere billeder med et digital kamera (som du så
rydder op/sletter i senere). Et 128MB Compact Flash (CF) kort koster
cirka 500 kroner.

Her udover kommer udgifter til batterier - de fleste digicam suger strøm
hurtigere end en tørretumbler. Opladelige batterier er løsningen, men
her skal bruges et par hunderede på en såkaldt "intelligent oplader" og
det samme på mindst to sæt batterier (for det meste 4 stk AA batterier
pr. sæt). Jeg har har købt lader (MW4798) og batterier (P6P 1,2V/2000mAh
AA) hos http://www.batterier.dk/

Bemærk at nogle digicams bruger special batterier - i så tilfælde følger
der for det meste et batterie og en lader med kameraet. Et ekstra
batteri, som er en god ide, er for det meste dyrt (omkring 5-600 for et
originalt).

Nu har du 1500 kroner tilbage af dine 2500. Ikke ret meget at købe
kamera for.

> [...]
> billedet blev taget!... Billederne blev helt udtværet bare der var den
> mindste form for bevægelse... Dette vil jeg helst undgå)

Det er også rigtigt irriterende. Der er ikke andet for end at prøve sig
frem.

> - Der må meget gerne være zoom!

De fleste har en eller anden form for zoom - bemærk at du ikke skal
medregne _digital zoom_ da det er totalt ligegyldigt, det er udelukkende
_optisk zoom_ som betyder noget.

> [...]
> (f.eks.) ... Så det gør ikke noget det bliver lidt grynet i den størrelse...
> men det skal selvfølgelig heller ik være helt useværdigt...!

Så vil jeg sige at et 2megapixel er passende.

> Kan det lade sig gøre at få et digital kamera, til omkring 2500, som
> opfylder disse krav?

Som du nok kan gætte er mit svare hovedsagligt nej - du kan ikke finde
noget nyt i en ordentligt kvalitet (du kan ikke tage dine ferie billeder
fra nedre-bullabumbur om, hvis de er dårlige, ikke uden at bruge rigtigt
mange penge).

Svaret hedder altså: kig efter noget brugt. Kig enten efter nogen som
sælger en pakke med ekstra hukommelse og en oplader til passende penge,
eller nogen som sælger et kamera så billigt at du har råd til at købe
hukommelse og oplader. Læs anmeldelser på nettet inden du tager ud og
kigger på et kamera, så du ved hvad du skal kigge efter - anmeldelser
kan f.eks. findes på http://www.dpreview.com

Alternativ løsning: Købe at almindelige analogt kamera til omkring 1000
kroner. Køb en scanner til omkring 700 kroner. For de 800 du har tilbage
kan du tage rigtigt mange almindelige film (i en rigtigt god kvalitet),
som du så scanner fra dine papir billeder.

Helt og lykke!

--
TC

Fra : F-P

Dato : 04-12-02 12:13

> Nu har du 1500 kroner tilbage af dine 2500. Ikke ret meget at købe
> kamera for.

Jeg ved godt der kommer en masse ekstra omkostninger... min pris på de 2500
var ment excl. de mange omkostniger...

men tak for oplysningen! :)

Mvh Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-02 18:46

In article <3dedcf4a$0$251$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>, F-P wrote:
> Hej Gruppe!
>
> Jeg vil ud og investere i et digital kamera, som ikke må koste meget mere
> end 2500 kr...

www.edbpriser.dk kan du se hvad der findes i dit prisleje.
Det kan være lidt billigere i Tyskland.

Jeg ville overje en Canon Powershot A30/A40/A100/A200. Har
selv et Powershot A20 som jeg har brugt i over et år.

Det tager lang tid fra man tænder det til linsen er ude og klar,
ca. 3-4 sekunder. Hvis man sætter fokus på uendelig, så er
autofokus slået fra, og man kan tage rimelige billeder på ca.
1 sekund.

> [...]
> billedet blev taget!... Billederne blev helt udtværet bare der var den
> mindste form for bevægelse... Dette vil jeg helst undgå)

Så skal du have noget med hurtig lukketid, eventuel stor buffer
hvis du taler om flere billeder i streg. Og gå efter en lysfølsom
optik.

> [...]
>
> Mvh Peter
>
> PS: Undgå venligst at bruge alt for avancerede udtryk, da jeg er nybegynder

Med hensyn til tid fra tænd til første billede, og tryk til
første billede, så må du i en butik og prøve dig frem.

Fra : Dennis

Dato : 13-12-02 03:11

Er I ude efter et godt solidt kamera med masser af muligheder for manuelle
indstillinger er Canon A40 lige sagen for jer.
Har selv lige købt et og har været ovenud tilfreds. Det er rigtigt lækkert
at man manuel kan stille lukkeren og dermed f.eks få nogle flotte
nattebilleder, der praktisk taget er umuligt med andre digicams.

Kig ind på http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html - han har
nogle
kanon fede reviews af alle mulige kameraer og der er mulighed for at se
kameraet fra et utal af vinkler og for at se menuerne fra LCD-skærmen.

Kig evt også indenfor på www.batterier.dk her kan I finde nogle gode og
BILLIGE
opladere og batterier til do.

Dennis

Fra : Allan pedersen

Dato : 04-12-02 23:32

"F-P" <Fedepede"Fjern"@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På forhånd tak
>
> Mvh Peter
>
> PS: Undgå venligst at bruge alt for avancerede udtryk, da jeg er

Jeg har også stort set de samme krav til et kamera....også prisen!
Jeg er meget varm på Canon Powershot A40 til 2500 kr. dertil kan du lægge
1200 kr der dækker intelligent lader, 2.sæt batterier (8.stk AA), 128 MB
CF-kort og taske...
Jeg har bidt mærke i at man kan bruge det manuelt , så man selv kan stille
lukkehastigheden, når man skal tage billeder ifart.
Jeg ved ikke hvordan det fungerer i praksis, kommentarer er meget
velkomne....
2 Mpixel, 3x optisk zoom....Jeg tror det det er et udmærket kamera....til
prisen! Held og lykke til os begge.
Allan.

Fra : Flemming Petersen

Dato : 05-12-02 04:34

On Wed, 4 Dec 2002 23:31:37 +0100, "Allan pedersen" <Allan@games.dk>
wrote:

>"F-P" <Fedepede"Fjern"@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[...]

> [...]
>1200 kr der dækker intelligent lader, 2.sæt batterier (8.stk AA), 128 MB

Lader og batterier er et must. Måske kan man godt nøjes med et 64 Mb.
Cf-kort, som kan rumme 60-65 optagelser i den maksimale kvalitet og
størrelse.

> [...]
>lukkehastigheden, når man skal tage billeder ifart.
>Jeg ved ikke hvordan det fungerer i praksis, kommentarer er meget

Det fungerer på den måde, at man får mulighed for 2
blænderindstillinger f.eks 2.8 og 8. Det varierer lidt alt efter
brændvidden (hvor meget zoom). Lukkertiden, som kan indstilles i mange
trin fra 15 sek til 1/1500 sek, må så indstilles så eksponeringen
bliver korrekt. I praksis vil det sige, at hvis man vil 'fange' et
motiv i hurtig bevægelse, vælger man det største af de to
blænderåbninger og indstiller derefter lukkertiden. Da
digitalkameraers dybdeskarphed er kolossal i forhold til
alm.kameraers, er det ikke noget problem, at man bruger en stor
blænderånbing
..
>2 Mpixel, 3x optisk zoom....Jeg tror det det er et udmærket kamera....til
>prisen! Held og lykke til os begge.

Til prisen, ja. Og det eneste i den prisklasse der, så vidt jeg ved,
har mulighed for nogen manuel indstilling.

Og så vil jeg lige nævne, at jeg udskriver billeder taget med mit A40
i A4-format, som er meget flotte, når jeg selv skal sige det.

Vh, Flemming Petersen

PS. Skulle nogen være interesseret i at købe mit Powershot A40 m. 128
Mb Cf-kort, intelligent ladet samt 2 sæt batterier, så send mig en
mail. Hele herligheden koster 2300 kr og er anskaffet for 6 mdr.siden

Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-12-02 19:04

On Wed, 4 Dec 2002 10:49:29 +0100, "F-P" <Fedepede"Fjern"@tdcadsl.dk>
wrote:

Olympus' C-220 zoom kan fås til ca. 2500 - søg evt. på edbpriser.dk.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org