Knurhår
Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 06-12-02 16:25

Hej ng-læsere.

Dette spørgsmål har jeg faktisk stillet i en tidligere tråd, der handler om
noget helt andet, men kun Niels Peter har svaret - og svaret var, at det
måtte en anden svare på, hvilket ingen endnu har gjort. Derfor denne nye
tråd.

Jeg er nysgerrig efter at vide, om der er forskellige "standarder" på
længden af en katteraces knurhår - ligesom der jo er på deres pels. (Jeg kan
ikke lige forestille mig en korthåret perser eller skovkat.) Er det noget,
der bliver lagt vægt på ved udstillinger?

Mvh. Camilla Hæstrup

---
Bøger til salg på: www.tranlampe.dk
Computergrej o.a. til salg på: www.salg.4952.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 06-12-02 16:30

"Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse news:3df0c12e$1@news.securix.dk...
> [...]
> ikke lige forestille mig en korthåret perser eller skovkat.) Er det noget,
> der bliver lagt vægt på ved udstillinger?

Jeg kan stadig ikke svare på hovedspørgsmålet, men for Russian Blue er det vigtigt, at de puder, knurhårene sidder på, er kraftige og fremtrædende. Og det er noget, der bliver lagt vægt på.

Niels Peter

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 06-12-02 16:43

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vigtigt, at de puder,
> knurhårene sidder på, er kraftige og fremtrædende. Og det er noget, der

Dit svar afføder et nyt spørgsmål. Jeg har lagt mærke til, at mange - hvis
ikke de fleste - opdrættere, når de har killinger til salg, skriver, at det
enten er en kælekat eller en udstillingskat. Hvor tidligt kan man se på en
killing om den egner sig til udstilling, og rammer man/I altid rigtigt i
sin/Jeres vurdering?

Mvh. Camilla Hæstrup

---

Fra : Birgitte

Dato : 06-12-02 16:51

> [...]
> killing om den egner sig til udstilling, og rammer man/I altid rigtigt i

Hej Camilla
Hvis man kender linierne bag killingerne, kan man som regel allerede fra
fødslen se kvaliteterne på killingerne.
Men iblandt kan man tage fejl,- vi opdrættere er jo også kun mennesker
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 06-12-02 16:51

> [...]
> killing om den egner sig til udstilling, og rammer man/I altid rigtigt i

Nogen gange kan man ganske hurtigt se på en killing, om den er god nok til
avl/udstilling eller ej - den kan have en fejl i forhold til standarden
(objektiv vurdering) eller den kan se lidt anerledes ud end den pågældende
opdrætter ønsker (subjektiv vurdering). Mht den subjektive vurdering kan man
godt tage fejl - katte udvikler sig ikke altid, som man forventer, næsten
ligegyldigt hvor godt man kender sine linier, og hvor erfaren man er.

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 06-12-02 17:05

"Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse news:3df0c599$1@news.securix.dk...

> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> vigtigt, at de puder,
> bliver lagt vægt på.
>
> Dit svar afføder et nyt spørgsmål.

Det anede mig )

> Jeg har lagt mærke til, at mange - hvis
> ikke de fleste - opdrættere, når de har killinger til salg, skriver, at det
> enten er en kælekat eller en udstillingskat.

Det kommer lidt an på, hvad det er for en race. I de racer, hvor killingerne koster det samme, hvad enten de er til kæl eller karriere (f.eks. Russian Blue), står det sjældnere, end i de racer, hvor det har betydning for prisen.

> Hvor tidligt kan man se på en
> killing om den egner sig til udstilling,

Det kommer an på typen. Eftersom de store, robust byggede racer er senere "færdige" end de mindre og slankt byggede, kan det være svært med f.eks. British Shorhair, en bastant og sent udviklet race, at se på killingerne, hvordan de bliver, med mindre man er en meget garvet opdrætter.
Inden for specielt Russian Blue kan det være lidt nemmere, fordi de ting, der især lægges vægt på i udseendet (typningen af hovedet og dets "tilbehør" og pelsstrukturen) ofte kan anes allerede hos killingerne.
Det er værre med briten, hvor selve størrelsen og kropsbygningen er uhyre vigtig, for det er netop noget, man først ser senere.

> og rammer man/I altid rigtigt i
> sin/Jeres vurdering?

Nej! Der er ingen nemme løsninger her, og også de gamle, garvede tager af og til fejl.

Niels Peter

Fra : Camilla Baird

Dato : 06-12-02 16:40

On 06/12/2002 16:24, in article 3df0c12e$1@news.securix.dk, "Camilla
Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> wrote:

> [...]
> ikke lige forestille mig en korthåret perser eller skovkat.) Er det noget,
> der bliver lagt vægt på ved udstillinger?

Jeg tror ikke, knurhårene står beskrevet i særlig mange standarder. Man
forventer vel bare, at de er der Jeg ved, at knurhårene står nævnt i Rex
standarderne, fordi disse racer skal have krøllede kurhår - dette gør til
tider, at knurhårene knækker, så knurhårene på disse katte er meget korte...

Fra : Birgitte

Dato : 06-12-02 16:43

> [...]
> ikke lige forestille mig en korthåret perser eller skovkat.) Er det noget,
> der bliver lagt vægt på ved udstillinger?

Hej Camilla
Altså mig bekendt bliver der ikke taget hensyn til knurhår på en udstilling
inden for semilanghårskatte.
Man kan komme ud for, at en dommer siger at denne kat har ekstreme lange
knurhår, eller at denne killing har fået bidt sine knurhår af, af sin mor
eller søskende, men de vokser nu ud igen.
Måske andre har kendskab til andet om knurhårsudtagelser på en udstilling.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 06-12-02 17:18

Hej
Jeg ved at der var en livlig debat dengang Sphinx´katten skulle godkendes i
Fife. Nogle mente at man ikke kunne godkende en kat uden knurhår og mente at
Sphinxen ikke havde nogle knurhår, men andre var sikre på at de havde set
knurhår på de på udstillingen fremstillede Sphinxer.
Sphinxen endte med at blive godkendt.
Det eneste jeg kan sige til det er at den eneste Sphinx jeg kender
personligt ikke har knurhår.
Hilsen Vibeke
P.S. på siameseren har knurhårenes længde intet at sige.

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 06-12-02 18:05

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> personligt ikke har knurhår.
> Hilsen Vibeke
> P.S. på siameseren har knurhårenes længde intet at sige.

Jeg har lige ledt på nettet for at se omtalte katterace, og på ingen af de
billeder, jeg fandt, har kattene synlige knurhår. (Undskyld til alle der har
hårløse katte, men de er altså helt forkerte at se på.)

Måske I kender denne side, men her er i hvert fald mange billeder at kigge
på - billederne er opdelt efter race.
http://www.centralpets.com/pages/mammals/cats.shtml

Mvh. og tak for svarene om knurhår til alle; Camilla Hæstrup

---

Fra : Battlefield´s

Dato : 06-12-02 19:30

Hej Camilla
Tak for linket, der er mange søde billeder. Jeg tror dog ikke man kan bruge
dem til at sige at Sphinx´en ikke har knurhår. Hvis de har, er det helt
sikkert nogle små forkrøblede nogle som er svære at se på et billede. Men
som jeg skrev har den Sphinx jeg kender ikke antydning af knurhår. Og nej,
Sphinx´en er heller ikke lige min kop te
Jeg kan ikke lide at røre ved den bare hud
Hilsen Vibeke