Glem ikke at nyhedsgruppen er et offentlig~
Fra : Jette

Dato : 05-12-02 23:31

Jeg er nødt til lige at titte frem fra skolebøgerne, for jeg synes det er
meget ærgeligt, at så mange sommetider glemmer, at dette er et offentligt
forum, med den risiko det indebærer.

Vi er et af de lande der har flest Internetopkoplinger pr. indbygger, men
folk er stadig kun ved at få øjnene op for nyhedsgrupperne, og det afspejler
sig tydeligt i den naivitet der udvises omkring dette medie. Når man går på
gaden, er man automatisk på vagt overfor mistænksomme mennesker. Ser man
f.eks. en person eller en flok der virker mistænkelige, går man over på den
anden side. Men desværre er mange ikke lige så vagtsomme på nettet. Man
sidder derhjemme i trykke omgivelser, og mærker ikke på samme måde, at man
bevæger sig i et offentligt rum.

Vi er ikke den indspiste gruppe som nogen ynder at kalde os... Jeg kører den
samme vej på arbejde hver dag, og kender de farlige sving og de lyskryds
hvor jeg skal være ekstra opmærksom. Men sommetider kommer der én fra en
anden landsdel, der er på besøg i byen, og måske ikke kender vejen som jeg
gør. Sådan er det også herinde... vi er nogen der kommer her ofte, og derfor
kender de "farlige sving" og så er der nogen der bare lige er på besøg, med
den risiko for misforståelser det indebærer.

Én enkelt bil der kører åndssvagt, kan gøre det surt for alle de andre i
trafikken - men det ødelægger ikke ens dag, og man undskylder ikke over for
ham, fordi man godt lige vil være helt sikker på man ikke selv har trådt i
spinaten. Man sætter heller ikke foden på bremsen, og stopper trafikken for
at stikke ham én på hovedet - og vi kunne da aldrig drømme om, at køre en
anden vej i morgen. Tværtimod så ignorerer man bare idioten og kører videre.
Herinde er det af uvisse årsager lige modsat - bliver man misforstået af én
eller anden penittengryn, stikker man lige en undskyldning for en sikkerheds
skyld... det kunne jo være man havde sagt noget forkert... eller man
reagerer aggressivt og angriber .. eller endnu værre - man vælger at blive
væk.

Vi er nød til at erkende at vi sidder på en motorvej herinde... godt nok
hedder det en "gruppe", men det er ikke særlig gruppeagtigt når alle og
enhver kan deltage. Sommetider er der nogen der overhaler indenom, og giver
dig fingeren - det må man lære at leve med, og vigtigst af alt - lære at
ignorere det - hvis man kan se sig selv i øjnene og ikke mener man har gjort
noget forkert, skal man heller ikke få dårlig samvittighed ... Og som det er
tilfældet alle andre offentlige steder, skal man lade være med at fortælle
mere, end man kan holde ud at høre igen.

Man melder sig ikke ind nogen steder når man benytter de offentlige veje, og
man stiller sig heller ikke midt på vejen og råber "Jeg melder mig ud!" når
man ikke gider køre der mere. Man fortæller det måske lige til dem man
følges med om morgenen, men man råber det ikke ud til hele flokken af
bilister. De eneste der synes det er ærgeligt, er dem du plejer at følges
med - resten er bedøvende ligeglade.

Det er den barske sandhed.

Vi _skal_ altså lære at sortere det ubehagelige fra og ignorere det vi ikke
bryder os om. Når først man tager tingene personligt, smider man bare mere
brænde på bålet og gør livet endnu mere ubehageligt for sig selv.

Nogen vil måske være uenige i ovnestående, nogen vil måske skælde ud - det
er helt okay med mig. Uanset hvad der sker, så "kører" jeg her også i morgen
... eller i hvert fald til foråret når al mit eksamensræs er overstået

Mvh. Jette
- og Batman og Robin der hygger sig med nogen af de
utallige papirskugler der ligger spredt i hele stuen :-/

Fra : Stine

Dato : 05-12-02 23:51

Jette, very well said!

Trafikkaos (eller skulle jeg sige propper) kan være særdeles anstrengende
for og virke direkte opslidende på enhver involveret part, herunder også den
undvigende eller mere passive bilist...

Stine

Fra : Ann K.

Dato : 06-12-02 00:14

Hej Jette.
Skønt med et klartseende og -tænkende menneske

Held og lykke med eksamen... og vi "ses" til foråret *ss*

Mvh Ann

Fra : Jette

Dato : 06-12-02 18:46

"Ann K." <tsars@os.dk> wrote in message news:asomj3$2nh$1@sunsite.dk...
> Hej Jette.
> Skønt med et klartseende og -tænkende menneske
>
> Held og lykke med eksamen... og vi "ses" til foråret *ss*

Tusind mange tak ... det får jeg brug for

Mvh. Jette

Fra : Jette

Dato : 06-12-02 18:46

"Stine" skrev:
> [...]
> for og virke direkte opslidende på enhver involveret part, herunder også

Så sandt, så sandt

Mvh. Jette

Fra : Denise

Dato : 06-12-02 07:45

Hej Jette
Meget pædagogisk forklaret, selv jeg forstod det
Held og lykke med alt dit læseri.
Og hils lige misserne.
Hilsen Denise

Fra : Jette

Dato : 06-12-02 18:49

"Denise" skrev:
> Hej Jette
> Meget pædagogisk forklaret, selv jeg forstod det

Er glad for du ikke skred ud i svinget, hi!

> Held og lykke med alt dit læseri.

Tusind tak

> Og hils lige misserne.

Det skal jeg gøre

Mvh. Jette

Fra : Helle Knudsen

Dato : 06-12-02 16:02

Hej

Jeg sad netop og tænkte samme tanke... du beskrev det bare bedre end jeg
overhovedet nogen sinde kunne have gjort...

En nyhedsgruppe melder man sig hverken ind i eller ud af... det er som Jette
siger et offentligt forum.. man deltager hvis man har noget at sige og
ellers kan man jo være med på en "kigger" og lære mange ting herinde af de
folk hvis største interesse er katte...

Jeg må dog sige at jeg er forfærdet over de voldsomme personlige
"diskutioner" jeg somme tider læser.. det er dog ikke kun i denne nyheds
gruppe den slags sker..... men jeg må sige at jeg har aldrig i mine 4-5 års
flittig brug at nyhedsgrupperne været vidne til noget som bare lignede det
der er sket i denne gruppe de sidste ugers tid... og sjovt nok har det
været de samme mennesker som igen og igen deltog hæftigt i hvad jeg vil
kalde en værre gang mudderkastning.

Jeg har kun en bøn... kunne man ikke holde den salgs "sager" i mere lukkede
forums.. som ICQ, email o.l.

Hilsen Helle Knudsen

Fra : Jette

Dato : 06-12-02 19:09

"Helle Knudsen" skrev:
> [...]
> siger et offentligt forum.. man deltager hvis man har noget at sige og
> ellers kan man jo være med på en "kigger" og lære mange ting herinde af de

Lige netop!

> Jeg har kun en bøn... kunne man ikke holde den salgs "sager" i mere
lukkede
> forums.. som ICQ, email o.l.

Eller endnu bedre - stoppe dem _inden_ de når derud hvor det bliver
ubehageligt
Den største tjeneste man kan gøre hinanden (og ikke mindst sig selv), er at
ignorere alle inlæg der ikke er skrevet i en god og rar tone.
Man ser gang på gang, at f.eks. reklame-indlæg ignoreres totalt. Hvorfor kan
man ikke bare gøre det samme med alle de ubehagelige indlæg? Det er et
spørgsmål jeg tit stiller mig selv. Vi ved jo godt, at det allerværste man
kan gøre mod et andet menneske, der kræver opmærksomhed vha.
ubehageligheder, er at overse vedkommende fuldstændig. Man slipper for flere
ubehageligheder, og behøver ikke bruge energi på at være hidsig.

Så brug Jeres kill-filter ... det er effektivt - ofte er det nok at 4-5
personer bare truer med at smide en persons indlæg i bithimlen... det kan få
selv det mest opmærksomhedskrævende og intrigante brokkehoved til at arte
sig ... hvis ikke, siger det bare *plonk!*

Mvh. Jette
\ Keep it simple - it's easy!

Fra : Kate

Dato : 06-12-02 19:45

> [...]
> bithimlen... det kan få selv det mest opmærksomhedskrævende og
> intrigante brokkehoved til at arte sig ... hvis ikke, siger det

Indrømmet, jeg bruger yderst sjældent mit kill-filter, selvom jeg godt
ved hvordan det bruges, jeg ignorerer bare indlæg med meget grimt
sprog, for det er under ingen omstændigheder nødvendigt. Jeg har da
også haft kløe i skrivefingrene nogle gange og skrevet et langt indlæg
til en ophedet debat, men hvis jeg føler jeg kun kan bidrage med grimme
ord kommer den slags faktisk ikke ud over min skærm. Men jeg har da
lige fået luft.
Nå men det jeg ville sige, det er jeg undrer mig over at der er folk
som synes det er nødvendigt at skrive PLONK, jeg mener jeg kan da godt
springe over indlæg, eller sidde her og men et indlæg er for....et
eller andet, men har ikke behov for at fortælle om det.

Ellers synes jeg også at dit oprindelige indlæg var rigtigt og godt
skrevet

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Jette

Dato : 08-12-02 17:53

"Kate" skrev:
> [...]
> til en ophedet debat, men hvis jeg føler jeg kun kan bidrage med grimme
> ord kommer den slags faktisk ikke ud over min skærm. Men jeg har da

Jeg har også kun haft brug for mit killfilter en enkelt gang her i
kattegruppen, og synes også at det langt hen ad vejen er lettest bare at
ignorerer de indlæg jeg ikke bryder mig om...

> [...]
> springe over indlæg, eller sidde her og men et indlæg er for....et
> eller andet, men har ikke behov for at fortælle om det.

Det er jo som regel kun når en person er vedvarende ualmindeligt grov og
tåbelig at høre på, man tager killfilteret i brug, og i det tilfælde synes
jeg det er helt på sin plads at PLONK'e vedkommende i hovedet Sådanne
personer bør få af vide, at nu er grænsen nået. Men der er naturligvis altid
nogen der ynder at PLONK'e folk for det mindste, og det skal man naturligvis
ikke

Mvh. Jette

Fra : goofy

Dato : 06-12-02 17:31

Hej Jette

Vel talt, men jeg mener dog at tonen godt kunne være anderledes. Jeg
mener godt at man kan skrive i en ordentlig tone uanset om man er uenig
med indlægget.

Samtidig vil jeg godt hendlede opmærksomheden på, at det er drønsvært at
skrive noget som andre ikke kan misforstå.
Det kan somme tider betale sig at læse indlægget 2 gange inden " man"
farer i blækhuset.

Jeg har fået megen hjælp herindefra, og vil da nødig " melde mig ud".

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk

Fra : Jette

Dato : 06-12-02 19:26

"goofy" skrev:
> Vel talt, men jeg mener dog at tonen godt kunne være anderledes. Jeg
> mener godt at man kan skrive i en ordentlig tone uanset om man er uenig
> med indlægget.

Helt enig!

> Samtidig vil jeg godt hendlede opmærksomheden på, at det er drønsvært at
> skrive noget som andre ikke kan misforstå.

Det er som regel ikke ordene der bliver misforstået ... det er /måden/
ordene er skrevet på. Den slags opstår når folk glemmer kropssproget i deres
indlæg. Mange tror at smileys bare er sjove dimser der er til for at
underholde læseren, eller noget som kun net-nørder bruger, men de er ikke
opstået fordi nogen synes det var morsomt... det er til for at erstatte de
70% af en samtale vi ikke kan se, nemlig kropssproget.

Smileys er et vigtigt redskab, og jeg vil vædde med at 90 pct. at alle
misforståelser kunne undgås, hvis alle brugte smileys på strategiske steder
i deres indlæg.

Man ser ofte indlæg med masser af stavefejl, forkert tegnsætning eller endog
glemte ord, men man forstår da meningen alligevel. Men de store problemer
opstår, når der ikke er nogen smileys.

Det er derfor ikke så svært at skrive indlæg der ikke misforståes... bare
man husker at skrue smilet på ))))))

> Det kan somme tider betale sig at læse indlægget 2 gange inden " man"
> farer i blækhuset.

Netop!

> Jeg har fået megen hjælp herindefra, og vil da nødig " melde mig ud".

Samme her ....

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-12-02 20:10

Jette wrote:

> [...]

> Det er derfor ikke så svært at skrive indlæg der ikke misforståes...
> bare man husker at skrue smilet på ))))))

se her følte jeg mig sku truffet*G* nok især fordi jeg godt ved at jeg
glemmer at bruge smileys når jeg koncentrerer mig dybt..... det er der
såmænd ingen ond mening i overhovedet, det ligger mig bare ikke naturligt at
sidde og skrive en masse smileys i et indlæg når jeg har brugt 30 minutter
på at formulere det så klart jeg kan.....
det betyder nemlig for mig at jeg skal til efterfølgende at gennemgå mit
indlæg endnu mere minutiøst end jeg mener er nødvendigt, for at sætte
smileys ind forskellige steder, idet jeg når jeg skriver disse indlæg ofte
ikke smiler, men nærmere måske sidder undrende eller forvirret og gerne vil
have uddybet hvad der sker.....

når jeg sådan tænker over det, så er det især de lange indlæg hvor jeg
glemmer det...... fordi jeg er så koncentreret om at stille spørgsmål og
finde ud af hvad der foregår... hmm.. måske skulle jeg smide en bunke
smileys i min signatur, sådan for at opveje min koncentrerede mine ;)
--
Knus Sabina ;D

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Jette

Dato : 08-12-02 17:47

"Sabina Hertzum" skrev:
> [...]
> sidde og skrive en masse smileys i et indlæg når jeg har brugt 30 minutter
> på at formulere det så klart jeg kan.....

Nej, selvfølgelig er det ikke med vilje, når man udelader smileys. Og hvis
det ikke falder dig naturligt, kan jeg da også godt se det kan gå hen og
blive en "ekstra opgave" i forbindelse med skrivningen af indlæg. Men al
begyndelse er jo svær, til gengæld gør øvelse mester, og tvinger man sig
selv til at smide en smiley ind hist og her, kan man efterhånden gøre det,
uden at man tænker videre over det ....

> [...]
> ikke smiler, men nærmere måske sidder undrende eller forvirret og gerne

Kan udemærket forstå dig ... men husk, hvis du ikke selv tillægger dine
indlæg noget kropssprog, vil det blive gjort af læseren, og mange har
desværre en tendens til at tro det værste om andre. Dvs. hvis du ikke har
bare en enkelt smiley i dit indlæg, vil mange opfatte det negativt, især når
bølgerne går højt. Men har du smidt en smiley ind, tvinger du læseren til at
forstå du ikke er negativ, og så undgår du at blive overfaldet

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-12-02 16:07

Jette wrote:

> [...]
> og tvinger man sig selv til at smide en smiley ind hist og her, kan
> man efterhånden gøre det, uden at man tænker videre over det ....

hvis du iøvrigt bemærker mine andre indlæg så ligger smileys og *S* og så
videre mig ret nemt for..... jeg gør det gerne i et væk, NÅR jeg vel at
mærke sidder og smiler idet jeg skriver et indlæg.... ;)
men mit store problem er nok at jeg mangler smileys til at vise andre
sindsstemninger end bare glad og trist....... hvordan viser man feks at man
er undrende?? eller forvirret?? eller forklarende??
jeg prøver ofte på at forklare at jeg altså under ingen omstændigheder er
vred eller belærende...... men ofte er det jo altså for sent*G*.....
heldigvis får man jo så indimellem endnu en mulighed for at forklare, og så
kan man kun håbe at den anden ende er modtagelig.......
i den pågældende sag ( mine indlæg til Helle feks) har det tilsyneladende
lykkedes mig at få meningen igennem..... også selvom det tog nogle dage, men
det er jo prisen man betaler når man bevæger sig rundt i dette forum......
:)

> [...]
> smidt en smiley ind, tvinger du læseren til at forstå du ikke er
> negativ, og så undgår du at blive overfaldet

jeg ved skam godt hvad du mener ;)
men mit store problem er jo netop at jeg skal "tvinge" mig selv til at se på
hvor jeg kan proppe smileys ind....... og så føler jeg at mine ord mister
den betydning der ligger bag, og det er jo vel ikke meningen??

og hvis du kigger i nogle af mine indlæg så har jeg faktisk ofte en enkelt
smiley med, (oftest i starten af indlægget*G*) men den gør altså ikke den
store forskel i den sammenhæng........ ligesom indlæg proppet fuld af
smileys også kan misforstås....... det kommer jo helt og holdent an på
hvordan humøret er i den anden ende..... man kan skrive det sødeste søde
indlæg, men er vedkommende i den anden ende vred eller irritabel eller bare
har en pisse dårlig dag, så vil det efter al sansynelighed blive modtaget
som "overbærende eller nedladende", uanset intentionen fra starten :)

men*G* sådan er der så meget.... jeg har efterhånden brugt usenet igennem 3
år, og har endnu ikke fundet en tungtvejene grund til at ændre min
skrivestil synderligt(de få gange hvor jeg har følt det nødvendigt har jeg
skam taget det til mig)..... hvorfor skulle jeg det, når størstedelen af
læserne forstår mine indlæg som de er skrevet, og det kun er et absolut
fåtal der misforstår??
plejer reaktionerne ikke at komme når man læser noget man er uenig i??
sjovt nok føler jeg ofte at mine indlæg bliver overset, og ikke svaret
på.... men om det skyldes at folk synes jeg er pisseirriterende og ikke
gider svare mig, eller om det skyldes at de er enige med mig, er jo lidt
svært at gisne om*G* jeg håber da det er det sidste, men det ved jo kun
læserne ;)
--
Knus Sabina

Fra : Jette

Dato : 09-12-02 23:32

"Sabina Hertzum" skrev:
> hvis du iøvrigt bemærker mine andre indlæg så ligger smileys og *S* og så
> videre mig ret nemt for..... jeg gør det gerne i et væk, NÅR jeg vel at
> mærke sidder og smiler idet jeg skriver et indlæg.... ;)

Jamen, jeg har personligt heller aldrig haft problemer med at forstå dine
sindsstemninger

> [...]
man
> er undrende?? eller forvirret?? eller forklarende??

Hvad dine indlæg angår, tror jeg nu heller ikke at der mangler sindsstemning
.... jeg synes da også du er god til at vise når du er glad. Og hvis det kun
er nogle få detaljeryttere, der misforstår - så dem om det!

Hvis jeg føler jeg er i fare for at blive misforstået, så bøjer jeg mit
kropssprog i neon, og kan f.eks. finde på at skrive:

Det fik jeg ikke helt fat i, hvad mener du? *tvivlende* ---- eller
f.eks. ---- Øh, jeg er ikke helt med *forvirret*

Det kan umuligt misforstås

Men jeg benytter også nogle andre tricks ... f.eks. bruger jeg ofte "man"
istedet for "du". På den måde kan man ofte undgå at folk føler sig
personligt ramt, når et kildent emne berøres. Eller bruge sig selv, som
f.eks. "I dit tilfælde ville jeg nok.. bla.. bla", istedet for "Du burde
nok.. bla ...bla".

Jeg kan også læse et indlæg og føle trang til at fortælle vedkommende nogle
sandheder. Men hvis jeg ved at min kritik sandsynligvis vil blive taget ilde
op (uanset hvor pænt det er skrevet), så starter jeg en ny tråd og skriver
om emnet sådan helt generelt. Når man svarer direkte, vil forfatteren af det
oprindelige indlæg, nemlig altid tage det personligt, næsten uanset hvor
generelt man formulerer sig... men det er naturligvis kun hvis jeg føler jeg
har så meget at sige, at det kan forsvares at oprette en ny tråd.

> [...]

> hvor jeg kan proppe smileys ind....... og så føler jeg at mine ord mister
> den betydning der ligger bag, og det er jo vel ikke meningen??

Alting med måde ... naturligvis

> [...]
> gider svare mig, eller om det skyldes at de er enige med mig, er jo lidt
> svært at gisne om*G* jeg håber da det er det sidste, men det ved jo kun

Når folk ikke svarer, er det ganske enkelt fordi de ikke har noget at sige
til emnet ... det er i hvert fald den eneste rigtige måde at opfatte det på.
Og skulle der være nogen der synes du er irriterende.. nåh, ja - hvad så?
Det er da deres problem I hvert fald bliver ingen indlæg overset
herinde... det er jeg ret sikker på. Jeg læser hundredevis af indlæg, som
jeg ikke svarer, mest fordi andre har sagt det jeg ville sige, og også fordi
jeg bare ikke har noget at bidrage med. Mine misser har indtil nu (7-9-13)
ikke fejlet noget hverken fysisk eller psykisk, så min katte-erfaring, kan
egentlig ligge på et meget lille sted, og det faktum at jeg har huskatte og
ikke racekatte, gør også at en trediedel af alle indlæg er ganske
uinteressante for mit vedkommende

Når jeg læser et indlæg, opfatter jeg det altid som positivt, med mindre
andet er tydeligt angivet. Desværre tror jeg at mange har en tendens til at
læse indlæg som negative, medmindre andet er tydelig angivet. *suk* Og så er
der alle dem der i højere grad ser _hvordan_ et indlæg er skrevet, i stedet
for at bare at læse _hvad_ der er skrevet *suk igen*

Men derfor er det så vigtigt, at man gør sig umage for at skrive i en venlig
tone og læse sine indlæg to gange inden de sendes. Ja, det er hamrende
besværligt at man skal gøre sig umage, men det lønner sig i sidste ende ...
synes jeg i hvert fald

Nå, det blev vidst til lidt mere end nødvendigt var, hi! men jeg har været
på arbejde i 13 timer, og så er det dejligt afslappende at komme hjem og
stresse af i halvmørket med lidt tamperi på tastaturet Og så svarede jeg
på dit indlæg, fordi jeg havde en masse at sige ... og ikke mindst fordi jeg
mener du bidrager med en masse her i gruppen og absolut ikke er
pisseirriterende

Sov godt
Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-12-02 20:25

Jette wrote:

> Jamen, jeg har personligt heller aldrig haft problemer med at forstå
> dine sindsstemninger

pyha ;)

> [...]
> sindsstemning ... jeg synes da også du er god til at vise når du er
> glad. Og hvis det kun er nogle få detaljeryttere, der misforstår - så

lige mine tanker.....*G*

> Hvis jeg føler jeg er i fare for at blive misforstået, så bøjer jeg
> mit kropssprog i neon, og kan f.eks. finde på at skrive:

> [...]

du har ret...... den vil jeg lige prøve at se om jeg måske kan få flettet
ind i mine vaner...... :)

> [...]
> sig personligt ramt, når et kildent emne berøres. Eller bruge sig
> selv, som f.eks. "I dit tilfælde ville jeg nok.. bla.. bla", istedet

det synes jeg også jeg prøver på...... men du ved.... indimellem stirrer man
sig blind....

> [...]
> det er naturligvis kun hvis jeg føler jeg har så meget at sige, at
> det kan forsvares at oprette en ny tråd.

jeg foretrækker at svare i den tråd min tanke bliver ansporet..... mere ford
i jeg synes denne gruppe er så ekstrem aktiv at jeg indimellem ser mig selv
hægtet af, og være nødt til at springe henved 2-300 indlæg over...... hvis
jeg bliver i den tråd hvor min interesse er fanget så ved jeg hvilken tråd
det er, og kan altid vende tilbage og tjekke*G*

> [...]
> irriterende.. nåh, ja - hvad så? Det er da deres problem I hvert
> fald bliver ingen indlæg overset herinde... det er jeg ret sikker på.

det håber jeg da du har ret i*G* men jeg må indrømme at jeg indimellem har
følt mig ( mine indlæg) overset... hvis jeg feks føler jeg har gjort meget
ud af svaret og virkellig er kommet med en god pointe*G* og så der ikke er
nogen der svarer.... det er sådan lidt et antiklimaks hvis du forstår*G*
naturligvis kan jeg ikke forvente at folk vil svare mig altid, men
indimellem så glipper forventningerne for mig alligevel*G*

> [...]
> huskatte og ikke racekatte, gør også at en trediedel af alle indlæg
> er ganske uinteressante for mit vedkommende

jeg læser gerne de fleste tråde, også dem om genetik.... jeg har så også
både race og huskatte så for mig er det hele interessant*S*

> [...]
> angivet. *suk* Og så er der alle dem der i højere grad ser _hvordan_
> et indlæg er skrevet, i stedet for at bare at læse _hvad_ der er

yup i know..... jeg faldt selv i fælden så sent som i går, med tråden
startet af Gitte..... jeg kunne ikke genkende navnet og derfor virkede hele
situationen underlig og på et eller andet plan absurd på mig...... så hvad
gør jeg? antager det er en troll og ytrer min mening om det....... heldigvis
viste det sig at jeg var forkert på den, og det blev også rettet......
det der triggerede mig var den fuldstændig mangel på emotioner ( smileys) og
så den hårde kontante afregning med katten.......

> [...]
> venlig tone og læse sine indlæg to gange inden de sendes. Ja, det er
> hamrende besværligt at man skal gøre sig umage, men det lønner sig i

jeg læser ofte mine indlæg hele 3 gange inden de bliver sendt... især hvis
det er lange indlæg jeg har lagt meget "arbejde" i*G*
men derfor glipper den for mig alligevel....*G*

> [...]
> ... og ikke mindst fordi jeg mener du bidrager med en masse her i
> gruppen og absolut ikke er pisseirriterende

tak for roserne ;) hov... send mig iøvrigt lige en mail.... har lige noget
jeg skal snakke med dig om ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-12-02 20:25

Jette wrote:

> Jamen, jeg har personligt heller aldrig haft problemer med at forstå
> dine sindsstemninger

pyha ;)

> [...]
> sindsstemning ... jeg synes da også du er god til at vise når du er
> glad. Og hvis det kun er nogle få detaljeryttere, der misforstår - så

lige mine tanker.....*G*

Fra : Denise

Dato : 11-12-02 20:31

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
<klip en masse jeg ikke skal bruge lige her >
> du har ret...... den vil jeg lige prøve at se om jeg måske kan få flettet
> ind i mine vaner...... :)

Hej Sabina
Altså, alle dine smileys mangler næsen.
Du har kun øjne og mund med
Hilsen Denise

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-12-02 20:45

Denise wrote:

> Hej Sabina
> Altså, alle dine smileys mangler næsen.
> Du har kun øjne og mund med

jamen det er skam helt bevidst*GG*
det skyldes at jeg bruger OE-QuoteFix som laver mine normale smileys (
kolon, lille o, parantes slut ) ender med at ligne en klovn*G* og når jeg så
mener det skal være en almindelig smiley så laver jeg den uden næsen i
stedet, så ser den nemlig rigtig ud her.. ( altså ser den ud som en lille
gul bold med øjne, næse og mund)

Fra : goofy

Dato : 07-12-02 00:06

Hej Jette

> Det er som regel ikke ordene der bliver misforstået ... det er /måden/
> ordene er skrevet på.
Enig
Den slags opstår når folk glemmer kropssproget i deres
> indlæg. Mange tror at smileys bare er sjove dimser der er til for at
> underholde læseren, eller noget som kun net-nørder bruger,
Se, den opfattelse havde jeg også - indtil nu.

Hvor skal nye brugere af gruppen hente denne viden, som er indgroet hos
" gamle " brugere

> [...]
> Smileys er et vigtigt redskab, og jeg vil vædde med at 90 pct. at alle
> misforståelser kunne undgås, hvis alle brugte smileys på strategiske

Det kan jeg godt forstå - nu

> [...]
problemer
> opstår, når der ikke er nogen smileys.
>
> Det er derfor ikke så svært at skrive indlæg der ikke misforståes...

Jeg er ikke helt enig, men kan godt se din pointe

Med venlig hilsen
og ha´ en en rigtig god week-end,
håber vi mødes et eller andet sted

Steen Vinbæk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-12-02 01:23

In article <asragj$10p$1@sunsite.dk>, goofy <nospam@oncable.dk> wrote:

> Se, den opfattelse havde jeg også - indtil nu.
> Hvor skal nye brugere af gruppen hente denne viden, som er indgroet hos
> " gamle " brugere

Hej Steen

Ja hvor - jeg funderede lidt over dit spørgsmål og kiggede i Usenet's
sider om netikette

http://www.usenet.dk/netikette/

Der står lidt om brug af smileys under "Debatteknik" (De forskellige
smileys' betydning varierer vist noget, synes jeg. Jeg har set andre
fortolkninger af nogle af dem, men never mind)
Jeg kiggede også lige på "Udvidet debatteknik", den er faktisk ganske
god at få forstand af, selv om man vist skal være mere end almindeligt
dygtig for at overholde det hele - hele tiden

Fra : goofy

Dato : 07-12-02 10:17

Hej Ann
">
> http://www.usenet.dk/netikette/

Du har da så evig ret, men ovennævnte link er nok det mindst læste,
eller også følger man ikke de uskrevne retningslinier.
Prøv at kikke f.eks.citatteknik ikke blot i denne gruppe men generelt.
Denne gruppe er også blevet brugt til at promovere salg af
hjemmesideløsninger, test af forbindelse o.s.v., men igen det er ikke
kun denne gruppe det er generelt.
Grundlæggende er jeg ligeglad, det kan dog blive formeget, blot vi for "
kammertonen" igen. Jeg kan jo lade være med at læse de brever der
omhandler ikke grupperelaterede ting. Men hvis man fulgte fundaset lidt
mere blev grupperne jo også mere gennemskuelige.

> Der står lidt om brug af smileys under "Debatteknik" (De forskellige
> smileys' betydning varierer vist noget, synes jeg. Jeg har set andre
> fortolkninger af nogle af dem, men never mind)
Det er jo netop problemet

> Jeg kiggede også lige på "Udvidet debatteknik", den er faktisk ganske
> god at få forstand af, selv om man vist skal være mere end almindeligt
> dygtig for at overholde det hele - hele tiden

Der har du sikkert også ret

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Jette

Dato : 08-12-02 17:40

"goofy" skrev:
> Hvor skal nye brugere af gruppen hente denne viden, som er indgroet hos
> " gamle " brugere

Som Ann også skriver er www.usenet.dk et rigtig godt sted at starte. Jeg
gjorde selv meget ud af at læse på usenet.dk da jeg i sin tid selv startede
med at bruge nyhedsgrupperne, og det har sparet mig for meget bøvl, at jeg
tog mig tid til at gennemgå reglerne og debatteknikken.

Ann skriver også at der findes forskellige fortolkninger af de forskellige
smileys. Det er rigtig nok, men de helt grundlæggende smileys, er der vidst
ingen der er i tvivl om hvad betyder. Her et par eksempler:

Glad
Ironisk
ked af det
:-| En bestemt mine
:-/ Ærgelig eller tvær

Herinde behøver du i princippet kun at bruge den første ... det der er
vigtigst når man skriver, er at fortælle læseren at man ikke er sur. Især
når man deltager i heftige diskussioner.

Udover ovenstående vil du herinde også se følgende:

*S* betyder smil
*G* betyder grin
LOL! står for "Laughing out lout" hvilket på dansk kan overstættes til "Slår
sig på lårene af grin"

Mvh. Jette

Fra : Katrine Nederby

Dato : 08-12-02 18:07

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> *S* betyder smil
> *G* betyder grin
> LOL! står for "Laughing out lout" hvilket på dansk kan overstættes til

Hej Jette (og andre)

Jeg har mange gange set forkortelsen IMO brugt, men hvad står det for? "I
mine øjne" eller noget i den retning?

Mange hilsner
Katrine

Fra : Denise

Dato : 08-12-02 18:37

Hej
Mener det står for In My Opinion.
Der er også IMHO - in my humble opinion.
Hilsen Denise

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 08-12-02 18:42

Katrine Nederby skrev i meddelelsen ...

>Jeg har mange gange set forkortelsen IMO brugt, men hvad står det for? "I
>mine øjne" eller noget i den retning?

Den er egentlig engelsk og betyder
"In My Opinion" eller "_Min_ mening er" på
dansk. Jeg har set nogle bruge IMHO some betyder
"In My Humble Opinion" , "Min _ydmyge_ mening er",
men den har jeg nu aldrig selv haft brug for

mvh
Mads

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-12-02 17:55

"Mads P. R. Jorgensen" <mprj.r.e.m.o.v.e.t.h.i.s@image.dk> skrev...

[...]

IMHO kan nu også benyttes som "In My Honest Opinion" = min ærlige mening...

Mvh. Camilla

mvh
Mads

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 12-12-02 21:00

Camilla Scharff skrev i meddelelsen ...
> [...]
>men den har jeg nu aldrig selv haft brug for
>
>IMHO kan nu også benyttes som "In My Honest Opinion" = min ærlige mening...

Ja den kan. Men jeg tror nu (ydmygt) at den ydmyge fortolkning er mere
udbrædt end den ærlige. Jeg har sjældentt oplevet folk give deres _ærlige_
mening hvor de kunne have udtrykt sig mere _ydmygt_ med større held (lige
for en god ordens skyld hentyder jeg ikke til nogen her i gruppen, men mere
et par internationale grupper hvor der kører 'flammekrige' konstant). Ved at
vedhæfte 'H' for ydmyg viser man at man har sin mening, men respekterer
andres ret til at have en anden mening. Hvis 'H' skulle betyde ærlig kunne
andre jo spørge hvorfor det skal fremhæves at forfatteren kommer med en
ærlig mening; "plejer de ikke at være det?".

Sådan i al fordragelighed, forstås.

mvh
Mads
--
If I don’t like a woman, if there’s no chemistry, if I’m not
attracted to her, then I don’t lead her on, I just get out

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-12-02 18:53

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> wrote in message
-snip-

Hejsa. Jeg sad og tænkte over dine smileys, og over hvordan folk fortolker
dem også...

Glad / (min fortolkning) Glad
Ironisk / (min fortolkning) Spøgende eller småfræk/småflabet
ked af det / (min fortolkning) Sur
:-| En bestemt mine / (min fortolkning) Ligeglad
:-/ Ærgelig eller tvær / (min fortolkning) Mellemfornøjet

Samt mine tilføjelser:
> vred
:´( Ked af det (grædende)
Leende
Rækker tunge
Spøgende/pjattende (klovnesmiley)

> [...]
>
> *S* betyder smil
> *G* betyder grin
> LOL! står for "Laughing out lout" hvilket på dansk kan overstættes til

Bare mine tilføjelser - sådan kan vi jo blive ved - altså med, hvordan folk
fortolker en smiley, for ikke at tale om det der kommer på skrift!
Så der er vist ikke så meget at sige til, at der kan opstå misfortolkninger
hvis man kun har skriften at rette sig efter, som her i newsgrupperne.

" - det var bare det, jeg ville sige, hej! *klik* *duut-duut-duut...* "

MvH Ara_dk

Fra : Jette

Dato : 08-12-02 22:27

"Aragorn Elessar" skrev:
> [...]

misfortolkninger
> hvis man kun har skriften at rette sig efter, som her i newsgrupperne.

Smileys skal jo ikke stå alene... man læser dem i sammenhæng med teksten, og
det er sådan man får den bedste forståelse.

Hvis en bruger skriver:

"Vi var i går ved dyrlægen, og var desværre nød til at aflive lille Pussy
"

Ville du så stadig opfatte den benyttede smiley som sur?

Mvh. Jette

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-12-02 05:10

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> wrote in message
-snip-
> [...]
> "
>
> Ville du så stadig opfatte den benyttede smiley som sur?

Hej Jette.

Det har du fuldstændig ret i da - det kunne være jeg skulle vente med at
poste nogetsomhelst, til jeg havde fået sovet.
Vel vil jeg da ej opfatte den smiley du skriver der, som værende sur. *G*
I min altomsiggribende søvnighed glemte jeg at tage højde for, at en smiley
selvfølgelig hænger sammen med det, der nu måtte være skrevet forud.
My bad - sorry!

MvH en nu udhvilet Aragorn_dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-12-02 22:46

Jette wrote:

> Ironisk

Hmm - Jeg er godt nok vant til at fortolke (og bruge) den som *smiler
med et glimt i øjet*

Der er meget stor forskel. Nyere outlook-installationer, en del emacs,
ICQ, min Mozilla m.fl. viser det som et hoved der smiler og blinker med
det ene øje...

Hvis jeg er ironisk (jeg prøver at holde mig fra det på nyhedsgrupper,
for det er farligt for _debatten_ på skrift), bruger jeg som regel
*ironi* ironisk sætning her */ ironi slut*

Derudover har vi som en specialitet (jeg nærmere mig at være ontopic
) :-ED, eller *catsmile* . Der er tale om smilet fra katten i Alice in
wonderland - med fuldt tandsæt synligt.
Betydning: "Mig - er _jeg_ fræk??? - nej _DET_ vidste jeg slet ikke!!!"
(rygende ironisk hvis nogen skulle være i tvivl)

næsemøf fra Choko (som har stor hang til :-ED,
Guderne-må-vide-hvorfor)og mvh

Jesper Brunholm