Variabel værdi.
Fra : Jesper L Hansen

Dato : 04-03-01 21:39

Hejsa.

Hvordan sætter jeg værdien på en variabel vha. af linket til siden.
Det jeg mener at man skal kunne havne på den samme side, men med en
variabel der kan sættes til noget forskelligt alt hvilket link man har
klikket på for at komme til siden

fx.

<A HREF="side.html>Link</a>; hvor så $variabel = 1

og et andet link, men til samme side

<A HREF="side.html>Link</a>; hvor så $variabel = 2

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Leonard

Dato : 04-03-01 22:03

Jesper L Hansen <lismoes@mail.dk> skrev:

><A HREF="side.html>Link</a>; hvor så $variabel = 1

<A HREF="side.html?variabel=1>Link</a>

--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-03-01 22:03

"Jesper L Hansen" <lismoes@mail.dk> skrev i en meddelelse
> <A HREF="side.html>Link</a>; hvor så $variabel = 1

<A HREF="side.html?variabel=1&andenvariabel=2>Link</a>

Bemærk, ingen $-tegn.

Hvis du vil have fat i variablen "$variabel", som er sat på denne måde og
ingen anden, så kan du bruge:

$HTTP_GET_VARS["variabel"]

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Leonard

Dato : 04-03-01 22:06

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

><A HREF="side.html?variabel=1&andenvariabel=2>Link</a>
>
>Bemærk, ingen $-tegn.

bemærk at &-tegnet ikke kan valideres, det skal skrives som &amp;
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 04-03-01 23:57

Tak for svarene...

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Ghashûl

Dato : 04-03-01 22:26

On Sun, 4 Mar 2001 22:03:23 +0100, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]
>
>Bemærk, ingen $-tegn.
>
>Hvis du vil have fat i variablen "$variabel", som er sat på denne måde og

Er det nødvendigt?
På min maskine har jeg altid bare kunnet bruge $variabel umiddelbart.

--
Regards Sir Ghashûl, Knight of The alt.Roundtable <><
ICQ: 7223629

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 05-03-01 17:51

Ghashûl <ghashul@ghashul.dk> wrote:

>På min maskine har jeg altid bare kunnet bruge $variabel
>umiddelbart.

Nu kører din box sikkert heller ikke safe mode

--
Christian Jørgensen
http://razor.dk

Fra : Ghashûl

Dato : 05-03-01 18:41

On Mon, 05 Mar 2001 16:50:43 GMT, mail@phpguru.dk (Christian
Jørgensen) wrote:

>Nu kører din box sikkert heller ikke safe mode

Nej, det vil jeg umiddelbart ikke tro den gør ;)
Standard Win32 apache/php4/mysql installation.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-03-01 03:22

Jørgensen) wrote:

>Nu kører din box sikkert heller ikke safe mode

Ved de bokse, jeg har testet på, samt selv installeret, har der ikke
været nogen problemer i at bruge $variabel direkte i safe mode. Hvad
skulle problemet da være, relateret til safe mode?

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 06-03-01 09:09

"Christian Jørgensen" wrote:

> Nu kører din box sikkert heller ikke safe mode

Det har ikke noget at gøre med safemode - derimod om REGISTER_GLOBALS
optionen er slået til.

[snip PHP manual]
register_globals boolean:

Tells whether or not to register the EGPCS (Environment, GET, POST,
Cookie, Server) variables as global variables. You may want to turn this
off if you don't want to clutter your scripts' global scope with user
data. This makes the most sense when coupled with track_vars - in which
case you can access all of the EGPCS variables through the
$HTTP_ENV_VARS, $HTTP_GET_VARS, $HTTP_POST_VARS,$HTTP_COOKIE_VARS, and
$HTTP_SERVER_VARS arrays in the global scope.
[snip PHP manual]

mvh Jakob

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 06-03-01 21:26

Christian Jørgensen <mail@phpguru.dk> wrote:

>Nu kører din box sikkert heller ikke safe mode

Sorry.. det har ikke noget med det at gøre :) - Som Jacob nævnte
er det REGISTER_GLOBALS man skal kigge efter..

--
Christian Jørgensen
http://razor.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-03-01 21:31

"Ghashûl" <ghashul@ghashul.dk> skrev i en meddelelse

> Er det nødvendigt?
> På min maskine har jeg altid bare kunnet bruge $variabel umiddelbart.

<A HREF="side.html?variabel=1&andenvariabel=2">Link</a>

Dette giver:

$HTTP_GET_VARS["variabel"] == 1
$HTTP_GET_VARS["andenvariabel"] == 2

På alle installationer jeg har arbejdet med (har aldrig leget med "safe
mode") bliver dette automatisk kopieret til:

$variabel == 1
$andenvariabel == 2

Normalt giver det vel ingen problemer. Men det kunne godt være afgørende, om
$variabel er en GET, POST eller Cookie-ting. Der er sikkert flere
muligheder.

I øvrigt har Leonard ret.
Når adressen "side.html?variabel=1&andenvariabel=2" skrives i et
html-dokument, skal det "html-kodes", dvs. der skal/bør(?) benyttes
html-entities:

<A HREF="side.html?variabel=1&amp;andenvariabel=2">Link</a>

Jeg har dog aldrig gjort det, og jeg har aldrig hørt om at det skulle give
problemer.

Mvh.

Niels Andersen