nyt om JBH-sagen
Fra : marianne hellemose

Dato : 04-12-02 11:10

Jeg har netop modtaget et brev fra Mariann Ficher Boel
(Fødevareministeren) hvor hun gentager de ting omkring
klager som er blevet sagt de sidste 6 måneder. MEN
yderligere fortæller at hendes forslag til opstramning af
dyrlægeloven er blevet vedtaget d. 26/11-02, jeg citerer

**der lægges op til, at de gældende regler vedrørende
fratagelse af dyrlægeautorisation moderniseres og gøres
mere fleksible, så de bliver mere anvendelige. samtidig
foreslås det at strafferammen hæves fra bøde til fængsel
indtil 2 år. Hermed sendes et klart signal til domstolene om
overtrædelsernes alvor.

Endvidere foreslås det, at der skabes mulighed for at oprette et nyt
dyrlægeregister, der bl.a. vil indholde
oplysning om eventuel overtrædelse af dyrlæge-loven,
således at Fødevaredirektoratet får et samlet overblik over eventuelle
overtrædelser begået af den enkelte
dyrlæge eller dyrlæger i samme praksis. Dette vil bl.a.
have betydning i gentagelsestilfælde**

Dette er altså de regler der lige er blevet vedtaget, og
det er et stort skridt i den rigtige retning, heldigvis er
dyrlæger som JBH, et sjældent "eksemplar" men een,
er en for meget.

Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 04-12-02 11:49

Det er da positivt nyt, men jeg bliver altså lidt gnaven
over, at der oftest skal lig på bordet inden vores kære
politikere synes, at der er stemmer nok i, at gøre noget
ved det

Groft sagt måske, men hvordan kan man snart tro andet ?

Da jeg kørte sag vedr. neutralisering af ildere, udført af
ikke-veterinæruddannede, og det samtidigt rejste nogle
spørgsmål omkring kontrollen af dyrehandlere, var der
pludselig ingen grænse for, hvad politikerne ville udtale sig
om eller ville foretage sig - det var i hvert fald sådan de
udtalte, når de var på TV.

Det er ikke for at være lyseslukker - jeg *synes* det er
positivt, men metoderne der afføder handling fra
politikernes side, er tilsyneladende altid exponering i
medierne - og det falder mig nok lidt for brystet.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-12-02 12:05

Hej Helle
Det kan vi kun være enige om, det er en trist "udvikling"
i vores samfund, at alt først skal via medierne før de
"finder" deres samvittighed. Så lyseslukker, næhh.........
bare realistisk..............

Fra : Helle Andersen

Dato : 04-12-02 16:27

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> i vores samfund, at alt først skal via medierne før de
> "finder" deres samvittighed. Så lyseslukker, næhh.........

Hehe...... Meget a propos snakkede jeg faktisk med en
journalist fra DR for et stykke tid siden om hele min
"ilder-sag" og om hele problematikken omkring Loven
Om Handel Med Dyr (som politikkerne ville revidere
kraftigt - sagde de dengang i TV). Journalisten fik også
mine videooptagelser fra dengang. Programmet sendes i
aften kl. 20:00 (Rapporten - DR1) og jeg er noget
spændt på, hvad indgangsvinklen til det hele endte med at
blive.

--
Helle
http://kattenet.dk