Hunden halter på den ene bagben
Fra : Claus Larsen

Dato : 06-12-02 11:11

Hej!

Vores snart 3 år gamle Berner Sennen har desværre et problem med det
ene bagben.

Tager vi en tur i skoven og går en tur er der ingenting, men efter at
have hvilet når vi kommer hjem halter hun.

Vi har fået røngten fotograferet begge bagben (knæ og hofter) og i
følge dyrlægen var de meget fine. Vi fik derfor noget smertestillende
til hunden og besked på at holde hende i ro.

Det har vi nu prøvet af flere gange, med efterfølgende træning
startende med meget små ture og langsom øget længde af turerne. Men
når turerne opnår en hvis længde 2-3 km opstår problemerne igen. Under
turen er der ingenting, men efter hvile derhjemme halter hun igen.

Hun er en MEGET aktiv hund, så det er utrolig trist bare at skulle
holde hende i ro.

Vi har når hun har haltet forsøgt at massere og bøje benet for at
lokaliseret hvor smerten er, dette uden det store held, hun siger ikke
en lyd og trækker ikke benet til sig. Ved berøring mellem trædepuderne
trækker hun dog benet til sig, men tror det er fordi hun er meget
kilden (er det forresten almindeligt for hunde?)

Forslag til hvad der kan være galt, hvad vi skal have dyrlægen til at
chekke modtages meget gerne.

mvh
Claus Larsen
Herning

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-12-02 12:09

nesalc@email.com (Claus Larsen) writes:

> Vores snart 3 år gamle Berner Sennen har desværre et problem med det
> ene bagben.
>
> Tager vi en tur i skoven og går en tur er der ingenting, men efter at
> have hvilet når vi kommer hjem halter hun.

For mig lyder det lidt som slidgigt. Det er en tidlig alder at få det
i for en hund, men det kan desværre godt lade sig gøre på både
mennesker og hunde. Også selvom nogle læger siger man skal være over
50 før det er slidgigt.

Slidgigt er en led"sygdom", hvor brusken i leddet begynder at
forsvinde. Desværre kan man intet gøre ved det, andet end at træne
leddet, så der kommer ledvæske igennem den syge brusk. Der skulle også
være et kosttilskud til dyr, som man kan købe i Matas. Det er desværre
ikke godkendt til mennesker i Danmark.

Prøv at hør dyrlægen til om det kan være det.

Mvh Trine, som krydser fingre for at det ikke er det.

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 06-12-02 12:40

> nesalc@email.com (Claus Larsen) writes:

Der skulle også
> være et kosttilskud til dyr, som man kan købe i Matas. Det er desværre
> ikke godkendt til mennesker i Danmark.

Der er både Vital animin og artroflex .. (kan ikke lige huske hvordan
det sidste staves ... det er snart et år siden jeg måtte sige farvel til
Sandra der fik det hver dag ... Vital Animin bruger jeg stadig som
kosttilskud til Wupper) men ingen af delene bør bruges uden først at
have snakket med dyrlægen som du jo også selv Trine foreslår ...

Hejhils fra Ami

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 06-12-02 15:06

Hejsa!

Det kunne ikke tænkes at din hund "blot" ikke kan tåle "hård" træning (med
det mener jeg også lange gåture, agility mm.).
Mine bedsteforældre har en hund, som hverken har gigt, HD eller andre
skavanker, men hun kan simpelthen bare ikke tåle for hårdt arbejde... Især
agility er et problem...
Da din hund er en ret tung race, kunne det jo være at det var tilfældet for
hende også?

MVH. Mette

Fra : Claus Larsen

Dato : 07-12-02 09:32

Når hun nu, som i søndags begyndte at halte efter gåturen i skoven,
og denne halten (aftagende) har været indtil torsdag/fredag, passer
det så også med slidgigt?

mvh
Claus

Fra : BN

Dato : 06-12-02 18:24

"Claus Larsen" <nesalc@email.com> wrote in message
Ved berøring mellem trædepuderne
> trækker hun dog benet til sig, men tror det er fordi hun er meget
> kilden (er det forresten almindeligt for hunde?)

Hejsa Claus

Det er meget almindeligt at hunde er kildne mellem trædepuderne. Sandra er
helt vild med at få nusset poter, men ikke mellen puderne, for så kilder
det... hihi ;---)

Hilsen BN

Fra : Vesterbo

Dato : 08-12-02 01:44

Hej

Vi har også en hund (schnauzer), der halter på det ene bagben. Vi går til
hundemassør og hundekiropraktor. Det er vældig godt og har også hjulpet. Det
er ikke helt væk endnu, da det er langvarig proces. Vi har skrevet en
artikel om det til vores specialklubblad. Den kan læses på vores hjemmeside
http://home.tiscali.dk/vesterbo/. Der er også billeder.

mvh
Jette Jøndrup