Kødben??
Fra : René Kofoed

Dato : 06-12-02 09:54

Hejsa NG.

Hvor meget/lidt af ben og diverse fra en ko, må man give hunde??
Må de få både suppeben og ribben??

På forhånd tak for hjælpen.

MVH Susanne, Coco og Xawier.

Fra : Rikke Andersen

Dato : 06-12-02 11:31

> Hvor meget/lidt af ben og diverse fra en ko, må man give hunde??
> Må de få både suppeben og ribben??

Jeg giver alting, og har ingen problemer.

Du skal bare huske det skal være råt. Kogte stegte ben er livsfarlige, fordi
de splinter. Men mine hunde er altså også vant til at spise ben, så de kan
finde ud af at spise stille og roligt og deres maver er vant til ben og råt
kød.

Hvis du ikke plejer at fodre med den slags ville jeg nok ikke bare kaste en
hel ko ned til dem (ikke at jeg tror det er det du overvejer *S* )

Kød og ben fra ko og kalv var noget at de mine hunde havde sværest ved at
fordøje, da jeg skiftede til BARF. Særlig den ene af dem fik vældig tynd
mave hver gang han fik ben fra ko/kalv. Først da han havde BARF'et i ca ½ år
med svine og kyllingeben begyndte jeg at give ko igen. I dag har de ingen
prob. men om det er tilfældigt for mine hunde eller det er generelt aner jeg
ikke

Håber du kan bruge svaret til noget

Mange hilsner

Rikke Andersen (og Bobbe og Loppe naturligvis)

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 06-12-02 15:20

Hej Rikke

Jeg forstår ikke helt dit svar til René. For det først ved jeg ikke hvad BARF er
for noget, men det vil du forhåbentlig fortælle mig? Og for det andet har jeg
altid fået at vide at man må give hunden okseben - kogte eller rå, da det kun er
grise- og kyllingenben der splintres. Er det din dyrlæge der har fortalt dig om
dyreknoglernes struktur?

Mvh
Kim

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 06-12-02 15:36

Hej Kim!

BARF er en bestemt form for fodring. Man fodrer udelukkende med råt foder;
Råt kød & ubehandlet frugt & grønt.

Ved en søgning i Google finder man bla. ;
http://www.madtilhunden.dk/barf.htm

Her kan du læse om Barf hvis det har interesse.

MVH. Mette

Fra : BN

Dato : 06-12-02 18:29

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> altid fået at vide at man må give hunden okseben - kogte eller rå, da det

Hejsa

Jeg har hørt fra en slagter og to uafhængige dyrlæger, at man gerne må give
hunden okseben. Jeg skulle koge oksebenet i ca. 15 min., således det ikke
var så hårdt for maven( (råt kød), men det måtte ikke koge længere tid, da
benet så ville splintres.
Kyllingeben og grisseben er bandlyst. Jeg kender nogle, som har haft stor
succes med kyllingeben i lfere år, men har et familiemedlien hvis hund døde
at et kyllingeben... er meget svært (umuligt) at få ud af halsen, hvis det
først sidder fast - råt som kogt.

Hilsen BN

Fra : Gjøl

Dato : 06-12-02 20:56

BN wrote:
> [...]
> således det ikke var så hårdt for maven( (råt kød), men det måtte
> ikke koge længere tid, da benet så ville splintres.

Så er det ihvertfald ikke en rørknogle fra oksens ben, dem går min 6 md.
Bjørnehund i krig med om så de er rå og frosne.
Jeg tror ikke at en hund kan splintre rørknoglen (fra benene) fra oksen, end
ikke min forhændværende rotte kunne og han var en ret stor kraftkarl.
Hygge

Fra : x Vuf x

Dato : 06-12-02 23:04

Fri, 6 Dec 2002 20:56:15 +0100, Gjøl wrote:

> [...]
>ikke min forhændværende rotte kunne og han var en ret stor kraftkarl.

Ja rørknoglerne er de bedste! De kan også genanvendes. Når hunden har tømt
dem for marv, kan man lave en pasta-agtig blanding (nemmest med en blender
eller foodprocessor) af forskelligt brød, pålægsrester og leverpostej, og
smøre det ind i benene. Mine vuffer er ellevilde, når de får genbrugsben!

Mvh Sonja P. http://www.sonpet.com nospam@sonpet.com

Fire yndige Papillonpiger så dagens lys 2/12/02

Fra : Gjøl

Dato : 08-12-02 11:58

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> smøre det ind i benene. Mine vuffer er ellevilde, når de får genbrugsben!

Ja det er hun helt syg efter og timerne der kan gå med at få det renset er
mange.

Har dog set er uhyggeligt eksempel på at det kan gå galt.

Rørknoglen var lige så lang at hunden (ikke min) kunne gabe over og den
satte sig fast, fordi hunden kunne ikke gabe højere, ejeren havde lige 2
minutters panik med at få knoglen ud.
Der skete ingen skade, hunden gnavede lystigt videre bagefter.
Men det kan jo forebygges, ved enten at gøre dem korte eller lange nok.

Fra : x Vuf x

Dato : 08-12-02 12:25

Sun, 8 Dec 2002 11:57:40 +0100, Gjøl wrote:
> [...]

>Der skete ingen skade, hunden gnavede lystigt videre bagefter.
>Men det kan jo forebygges, ved enten at gøre dem korte eller lange nok.

Ja ja, det var nu da ikke noget at gå i panik over; hvad hunden
jo åbenbart heller ikke gjorde. ;-D

--
Mvh Sonja http//:www.sonpet.com nospam@sonpet.com

Papillon. 9 piger og 1 dreng. Tricolour, hvid/zobel og hvid/rød.
De er fra 2 kuld. Bare dejlige og yndige alle til hobe!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 09-12-02 08:15

Hej Gjøl

Min rotte har sommetider været særdels hård ved rørknoglerne og skrællet lag
efter lag af. Det er dog længe siden jeg har set hende gøre det. Måske var det
bare en måde at fejre at hun havde fået blivende tænder og en måde at teste
disse på.

Mvh
Kim

Fra : Rikke Andersen

Dato : 09-12-02 10:00

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kun er
> grise- og kyllingenben der splintres. Er det din dyrlæge der har fortalt

Hejsa Kim

Ja undskyld, set i bakspejlet kan jeg da godt se, at det er lidt
underforstået hvad BARF er.

Mette sendte et link til en side, der beskriver det fantastisk godt, så det
går jeg ikke nærmere ind på.

Præsis hvorfra jeg har hørt at man ikke må koge/stege nogen former for ben
tør jeg faktisk ikke sige. Det tror, at jeg er blevet tudet ørerne fulde med
det alle steder fra så længe, at jeg er holdt op med at sætte spørgsmålstegn
ved det.

Dog har jeg spurgt min dyrlæge ud om de hunde de har fået ind, med
bensplinter i hals og mave, og de har aldrig været udefor tilfælde, hvor
benene havde været rå...... Måske tilfælde, måske held eller måske fordi at
rå ben er bedre til hunde..... Det tør jeg ikke sige, selvom jeg personligt
tror på det sidste.

Jeg håber naturligvis at både du og alle andre ikke læser mine (eller
andres) svar i denne nyhedsgruppe, som den endegyldige sandhed, med opfatter
det som andre hundeejeres erfaringer og meninger.
Når jeg svarer på indlæg, er det fordi det er et emne, jeg selv mener, jeg
har gode eller dårlige erfaringer med. I dette tilfælde: Jeg fodrer selv med
okseben, og jeg har gode og dårlige erfaringer med dem. Gode fordi mine
hunde elsker dem og ikke har problemer med at spise dem nu, dårlige fordi
den ene af dem havde problemer med tilvendingen.

Håber det kunne bruges ?

Mange juleglade hilsner

Rikke

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 09-12-02 12:40

Hej Rikke

Svar vil naturligvis rumme dele som er mere eller mindre underforstået. Vi kan
jo heller ikke begynde med Eva og Adam hver gang, så derfor behøver du ikke
undskylde noget. Jeg spørger når der er noget jeg ikke forstår, og det håber jeg
også alle andre gør. Vi er jo trods alt alle glade amatører(!), og vi er her vel
for at lære af hinandens erfaringer.

Jeg er også altid blevet tudet ørerne fulde af det med benene, men jeg har
nemlig altid hørt at det handler om bentypen ikke om det er rå eller kogt, og
Sally har hverken haft problemer med rå eller kogte okseben. Begge dele smulre,
danner ikke splinter - Sally får dog nærmest kun lårben hvilket muligvis også
kan have noget med det at gøre.

Danner et råt kyllingeben ikke splinter hvis man knækker det? Problemet er
muligvis ikke så stort som vi gør det til for nogle steder æder hundene alt hvad
de kan komme i nærheden af at forskellige ting og lever tilsyneladende fint. Jeg
tør dog ikke tage chancer i den retning.

Mvh
Kim

Fra : Rikke Andersen

Dato : 10-12-02 09:25

> [...]
fint. Jeg
> tør dog ikke tage chancer i den retning.

Hej Kim

De eneste kyllingeben jeg fodrer med at kyllingehalse. Dem køber jeg hos
Dandog. Jeg synes de er rigtig gode og har aldrig haft nogen problemer med
dem.
Og så er det også så vidunderlig let. Man får dem i 2 kilos poser, og de er
løsfrosset, så jeg kan jo hælde det ønskede antal i skålene om morgenen, og
så er de tøede op om aftenen.

Juleknusere fra Rikke

Fra : Jynis

Dato : 08-12-02 11:14

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG.
>
> Hvor meget/lidt af ben og diverse fra en ko, må man give hunde??
> Må de få både suppeben og ribben??
>
> På forhånd tak for hjælpen.
>
> MVH Susanne, Coco og Xawier.

Hej.
Jeg havde engang en hund ,der spiste kogte griseknogler. Den fik meget hård
afføring og det blev helt kitgrå. Jeg tror ikke du må give den ret mange
ben. Min erfaring med kyllingeben : Hals og ryg kan bruges , resten må
kaseres.Okseknogler er bedst , men i begrenset omfang.

--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : René Kofoed

Dato : 08-12-02 17:59

Hejsa Ng.
Tak for de mange svar.
De får kun okseben/ kalveben. Vi har købt 1/4 kalv, og bruger ikke benene.
De får ud over ben, også tørrede oksesener. De er helt vilde med dem.
Det er dog kun som "hyggesuplement" til deres foder, da der er voldsomt
mange kalorier i dem.
Endnu en gang , tak for hjælpen.

Mange december hilsner fra Susanne, Coco og Xawier.( der håber på sne, da
han endnu ikke har set det!!)