Sand/grus som bundlag
Fra : Peter

Dato : 05-12-02 15:26

Hej

Jeg har læst en del på gamle postings om sand/grus som bundlag. Her er jeg
blevet inspireret af, at man kan få et flot resultat (og spare penge) ved at
købe almindeligt sand til sandblæsning.

På det , som jeg har fået fat i, står der Optiroc, Systemmørtel, Ovntørret
kvartssand (0,5-2,0mm). Er der nogen, der kan bekræfte, at det er det
rigtige 'sand til sandblæsning', som jeg har købt??

Vh.
Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-12-02 18:42

"Peter" <ps2345@hotmail.com> wrote in message

> På det , som jeg har fået fat i, står der Optiroc, Systemmørtel, Ovntørret
> kvartssand (0,5-2,0mm). Er der nogen, der kan bekræfte, at det er det
> rigtige 'sand til sandblæsning', som jeg har købt??

Det lyder rigtigt.

Jeg har tidligere forsøgt at få nogle reaktioner på følgende, men er
tilsyneladende alene om oplevelsen:

I øjeblikket har jeg to akvarier med regnskovsvand (blødt - ph under 7)
stående ved siden af hinanden. Samme lyskilde, temp. mv.
Det ene akvarium har et bundlag bestående af granitskærver (i øvrigt også
fra en sandblæser) og det andet kvartsgrus.
Mens akvariet med granitskærver er stort set algefrit, er det andet konstant
fyldt med enten blågrønalger og/el nogle lede mørke penselalger. Mit forslag
er, at de silikater, der til overflod indgår i kvartsgruset giver grobund
for de to algetyper.

vh
Jan

Fra : Plesner

Dato : 05-12-02 22:47

> [...]
> penselalger. Mit forslag er, at de silikater, der til overflod indgår
> i kvartsgruset giver grobund for de to algetyper.

Jeg har brugt præcis det kvartssand, som peter spurgte om, og jeg har sjovt
nok også uforholdsmæssigt mange blågrønalger i NOGLE af akvarierne med
dette bundlag.

Har aldrig fundet ud af, hvorfor det kun går galt nogle gange....

Plesner

Fra : Martin Heller

Dato : 06-12-02 07:58

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
forslag
> er, at de silikater, der til overflod indgår i kvartsgruset giver grobund

Nu er jeg ikke den store kemiker, men det lyder lidt underligt på mig
at silikater skulle kunne skylles ud af kvartsgrus i tilstrækkeligt store
mængder til, at der skulle opnåes koncentrationer, som på nogen
måde skulle kunne påvirke algevæksten?

Kunne det ikke tænkes at de to grustyper reflekterer lyset forskelligt,
og at det gav bedre grobund for alger i det ene akvarium end i det
andet, trods ellers ens forhold?

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 06-12-02 10:37

> Kunne det ikke tænkes at de to grustyper reflekterer lyset forskelligt,
> og at det gav bedre grobund for alger i det ene akvarium end i det
> andet, trods ellers ens forhold?

Så burde det vel egentlig være grønalger og ikke blåalger der ville være
tale om....

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-12-02 16:56

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> Så burde det vel egentlig være grønalger og ikke blåalger der ville være
> tale om....

Præcis. Og sammenholdt med Carsten Galls udsagn om at man må bruge
osmosevand til saltvands ovre i den store grimme by for at undgå
blågrønalger (tror jeg nok) pga. af silikatindholdet, ja så er der måske en
mulig forklaring.
Mht. mængderne, som Martin Heller er inde på, så er det vel muligt at
forestille sig at der er tale om meget, meget små koncentrationer, der
alligevel godt kan have en rimelig stor betydning.

mvh
Jan

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 07-12-02 14:39

>enten blågrønalger og/el nogle lede mørke penselalger. >Mit forslag er, at
de silikater, der til overflod indgår i >kvartsgruset giver grobund for de
to algetyper.

Det kan det meget vel være, taget i betragtning at silicium er et
makronærgstof og er en vigtig bestandel i alger især kiselalger.

Mvh Tina

Fra : Allan Nielsen

Dato : 07-12-02 19:06

> [...]
>
> Det kan det meget vel være, taget i betragtning at silicium er et
> makronærgstof og er en vigtig bestandel i alger især kiselalger.

Hej Folkens
Jeg havde tænkt mig at hente 80 kg Optiroc systemmørtel på mandag, men nu er
jeg forvirret?

Silicium (Si) grundstof
Kvarts (SiO2) sand
Silikater SiO4(4-), Si2O7(-6)......

Der findes mange slags diatomer(kiselalge) der kan leve i ferskvand, de
bruger allesammen silica til at opbygge cellevæg. Men kan de kun bruge
siliciumen fra silikater eller kan de også bruge den i kvarts?
Hvis de også kan bruge den i kvarts, er alt sand vel lige godt for dem?

Hvem ved noget?

Jeg er ikke meget for at købe Optiroc, hvis jeg er sikker på at få en
algeplage!

mvh
Allan Nielsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-12-02 19:30

"Allan Nielsen" <abagern@hotmail.com> wrote in message

> Hvem ved noget?

Der er nok ikke nogen, der /ved/ noget. Jeg finder det blot interessant hvis
nogen vil diskutere nogle observationer, jeg mener at have gjort.

> Jeg er ikke meget for at købe Optiroc, hvis jeg er sikker på at få en
> algeplage!

Hvad er sikkert i denne verden?

vh
jan

Fra : Peter

Dato : 07-12-02 22:25

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> wrote in message
> "Allan Nielsen" <abagern@hotmail.com> wrote in message

> Hvad er sikkert i denne verden?

Jeg er (også) blevet bekymret for at anvende det grus, jeg lige har købt
(godt det ikke var dyrt).
Er der et godt og mere sikkert alternativ, som kan bruges til fisk, der
rodder i bundlaget, og som er lyst?

Jan nævner granitskærver, som også er til sandblæsning. Er det så en mix
farve med sort/brun/rød?
Hvis det ikke er skarpt, har du så et hint til, hvordan jeg får fat i det?

Vh.
Peter

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 07-12-02 23:05

> [...]
> farve med sort/brun/rød?
> Hvis det ikke er skarpt, har du så et hint til, hvordan jeg får fat i det?

Jeg er hverken kemiker eller geolog, men granitskærver vil vel altid i
sagens natur have skarpe kanter (ellers var det vel ikke skærver). Jeg har
imidlertid haft gode erfaringer med det sand Eldorado forhandler, selv om
det er voldsomt dyrt. Det er godt til fisk der roder i bundlaget og jeg har
aldrig haft problemer med alger. Langt hen ad vejen tror jeg også, uanset
hvilken type sand der vælges, at algeproblemer kan undgåes ved en god
hygiejne og et regelmæssigt vandskifte.

Jeg selv skifter 40% vand to gange ugentligt i et discusakvarie med kraftig
fodring med oksehjerte. Hertil har jeg to store EHEIM Professional
spandfiltre kørende og så tror jeg altså at selv de mest genstridige alger
vil have svært ved at finde nok næring til for alvor at få fat.

7-9-13 er den eneste algetype jeg har haft problemer med, en trådalge som
jeg hurtigt kom til livs ved at købe nyt bundlag og skrubbe sten og rødder
grundigt. Siden har jeg i mine 17 år som akvarist ikke været plaget af alger
trods mange forskellige typer bundlag.

Hvad der imidlertid kan undre mig er, at Jan skriver han har en pH under 7.
Mig bekendt har man altid sagt, at alger ikke trives i surt vand?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-12-02 18:54

> [...]

> (godt det ikke var dyrt).
> Er der et godt og mere sikkert alternativ, som kan bruges til fisk, der

Hvis det er fisk, der roder grundigt i bundlaget, er det nok ikke et
planteakvarium, du har i tankerne. Og så ville jeg se relativt stort på
algevæksten - ja jeg betragter den nærmest som en fordel i mine malawi- og
tanganyikaakvarier, der IMHO sær rædsomme ud, når de er nye og ubegroede.
Det grimmeste jeg overhovedet kan se er et akvarium opbygget med f.eks.
faksekalk, der er hvide (jeg nævner det fordi jeg kender en akvarist, der
gud hjælpe mig bleger dem, for at holde dem 'nye').

> Jan nævner granitskærver, som også er til sandblæsning. Er det så en mix
> farve med sort/brun/rød?

As you prefer!

> Hvis det ikke er skarpt, har du så et hint til, hvordan jeg får fat i det?

Det jeg refererer til /er/ skarpt. Men mine Apistogrammaer er tilsyneladende
ligeglade - de graver alligevel ikke i bundlaget.

vh
Jan

Fra : Plesner

Dato : 08-12-02 22:39

> Det jeg refererer til /er/ skarpt. Men mine Apistogrammaer er
> tilsyneladende ligeglade - de graver alligevel ikke i bundlaget.

Det vil nok være mest problematisk med pansermaller - de ville få ødelagt
deres 'skægtråde' - noget man bør forhindre, da de i høj grad bruger dem i
forbindelse med fødesøgning.

Plesner

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 07-12-02 22:19

> [...]
>
> siliciumen fra silikater eller kan de også bruge den i kvarts?
> Hvis de også kan bruge den i kvarts, er alt sand vel lige godt for dem?

Jeg ved ikke på hvilken form planterne optager Si, men den indbygges i
cellevægen i form af SiO2 * nH2O. Der må formodes at være en sammenhæng med
optagelse og hvor hårdt Si er bundet i sandet, hvor let det frigives og på
hvilken form.
Der er forskel på de forskellige krystal strukture i forskellige sandtyper
afhængig af sammensætningen. Det er krystal stukturen der bestemmer hvor
let/svært Si frigives. Så svaret må være at man skal vælge den type hvor Si
er bundet hårdest og dermed ikke er let tilgængelig. Hvilken type det er ved
jeg ikke, så er der nogen geologer tilstede?

Mvh Tina

Fra : Allan Nielsen

Dato : 08-12-02 11:37

> [...]
ved
> jeg ikke, så er der nogen geologer tilstede?

Jammen så gælder det bare om at bruge sand med et kvarts indhold der er så
højt som muligt, for jeg tror ikke at alger kan bruge siliciumen i
SiO2.(glas er svært nedbrydeligt)
Jeg opdagede at det sand Cichlide Centeret i Vallensbæk sælger er filtersand
fra Dansand, det eneste Dansand oplyser på deres hjemmeside er at deres sand
indeholder mellem 95-99% kvarts, dvs at der også er 1-5 % urenheder i det og
det bliver trods alt solgt fra en akvariebutik.
Optiroc oplyser desværre ikke indholdet af kvarts i deres systemmørtel på
deres hjemmeside.
mvh
Allan