Output af de 100 første tegn..
Fra : Niels Skovmand

Dato : 04-03-01 21:08

Hej..

Jeg skal lave en funktion som skriver de 100 første tegn af en
nyhedsmeddelelse (gemt i databasen som typen TEXT) til skærmen..

Hvordan gøres dette nemmest med PHP / MySQL..

På forhånd tak..
Niels Skovmand

Fra : Henrik Hansen

Dato : 04-03-01 21:27

"Niels Skovmand" <woodman@lite.dk> wrote:

> Hej..
>
> Jeg skal lave en funktion som skriver de 100 første tegn af en
> nyhedsmeddelelse (gemt i databasen som typen TEXT) til skærmen..
>
> Hvordan gøres dette nemmest med PHP / MySQL..

$string = "meddelse";

echo substr($string, 0, 100);

det printer de 100 første tegn af en streng, $string skal være det du
får fra din database.

--
Henrik Hansen

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 04-03-01 23:20

>det printer de 100 første tegn af en streng, $string skal være det du
>får fra din database.

Lidt nemmere ville det være at gøre det direkte i MySQL:

SELECT left(feltnavn,100) as navn FROM table

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Danni Finne

Dato : 04-03-01 23:12

> Hvordan gøres dette nemmest med PHP / MySQL..

Jeg villen nok forsøge mig at gøre det i mysql'en:

LEFT(str,len)
Returns the leftmost len characters from the string str:
mysql> select LEFT('foobarbar', 5);
-> 'fooba'

Altså noget med "SELECT id,LEFT(tekst, 100) FROM table;

--
Danni

Fra : sune vuorela

Dato : 05-03-01 17:28

> [...]
>mysql> select LEFT('foobarbar', 5);
> -> 'fooba'
>
>Altså noget med "SELECT id,LEFT(tekst, 100) FROM table;

Hvordan ville det så se ud his jeg f.eks. ville have tegn 20-30?

/sune

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 05-03-01 17:48

sune vuorela <nospam@vuorelaXXremoveXX.dk> wrote:

>Hvordan ville det så se ud his jeg f.eks. ville have tegn
>20-30?

Tag et kig i manualen:

MID(str,pos,len)
Returns a substring len characters long from string str,
starting at position pos.

<http://www.mysql.com/doc/S/t/String_functions.html>

--
Christian Jørgensen