MS Windows
briani 27239
hvad er linux?
Fra : Escobar

Dato : 06-12-02 19:05

Hej,

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad Linux er?

Katrine E.

Fra : Frans Jensen

Dato : 06-12-02 19:43

On Fri, 6 Dec 2002 19:05:26 +0100, "Escobar" <yoo@visator.dk>
wrote:

>Hej,
>
>Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad Linux er?

det er et styresystem til en computer,
ligesom Windows/95/98/2000/XP også er styresystemer,

men hvor Windows koster penge, er Linux frit, dog må man jo
påregne en udgift hvis man ønsker nogle Linux installations-cd'er
f.eks. her:
http://www.linuxpusher.dk

til Linux kan man få (downloade) en farlig mængde frie(gratis)
programmer til alt(næsten)

hvis du har mod på det kan du kigge her:
http://www.sslug.dk/linuxbog/

--
girls and sex
can't beat

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-02 12:43

In article <3df0efce$0$157$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
nospam@tdcspace.dk says...
> til Linux kan man få (downloade) en farlig mængde frie(gratis)

Ikke nødvendigvis frie og ikke nødvendigvis gratis. Og frit er ikke det
samme som gratis.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-12-02 18:23

Jesper G. Poulsen wrote in <MPG.185bfd2e6031682b989743@news.tele.dk>:
> Ikke nødvendigvis frie og ikke nødvendigvis gratis. Og frit er ikke det
> samme som gratis.

Alt det frie man kan få (og det er virkeligt meget!) er jo selvfølgelig
frit. Og ifølge min definition af "fri software" vil det bla. betyde at det
er gratis. (Men open source behøver ikke at være gratis, er det det, du
mener?)

Men der findes selvfølgelig også masser af software med samme licens-typer
som typisk Windows-software.
Bla. fordi licens jo ikke har det store med OS'et at gøre. Hvis man
producerer et dyrt program til Windows, så er licensen og priserne oftest
ca. de samme, hvis man også laver en Linux-version.

Jeg tager måske fejl, men dit indlæg synes jeg lignede en korrektion af den
citerede udtalelse. Og hvis man ikke ved noget om fri software, så kan dit
indlæg tolkes som at frit software er noget fusk, som ikke nødvendigvis er
frit alligevel.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-12-02 20:51

In article <i8qI9.61600$HU.4271638@news010.worldonline.dk>, niels-
usenet@myplace.dk says...

http://www.gnu.org/

> Jeg tager måske fejl, men dit indlæg synes jeg lignede en korrektion af den
> citerede udtalelse. Og hvis man ikke ved noget om fri software, så kan dit

Det var den også... For mange aner ikke hvad definitionen på fri
software er...

Fra http://www.gnu.org:

"freedom to use, study, copy, modify, and redistribute computer
software"

> indlæg tolkes som at frit software er noget fusk, som ikke nødvendigvis er
> frit alligevel.

Fri software må du sælge selvom du ikke er ophavsmand og selv
ophavsmanden ikke får del af fortjenesten...

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-12-02 07:40

Jesper G. Poulsen wrote in <MPG.185dc110e7db969f989752@news.tele.dk>:
> http://www.gnu.org/

Den kender jeg godt. Er der noget specielt der, du vil henvise til?

> Fra http://www.gnu.org:
> "freedom to use, study, copy, modify, and redistribute computer
> software"

Ja?

> Fri software må du sælge selvom du ikke er ophavsmand og selv
> ophavsmanden ikke får del af fortjenesten...

Ja?
Kunderne kan normalt også selv downloade softwaren ganske gratis fra nettet.

Når noget er frit, så er det frit.
Når noget er gratis, så er det gratis.
Det troede jeg ikke man kunne diskutere.

Og det er stadig dette, vi taler om:
Frans: "til Linux kan man få (downloade) en farlig mængde frie(gratis)"
Jesper: "Ikke nødvendigvis frie og ikke nødvendigvis gratis."

Jeg ser stadig ingen grund til at korrigere Franses udsagn, selv om man kan
tilføje at der derudover fås software som ikke er frit eller gratis.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-12-02 21:17

In article <lVWI9.62702$HU.4500307@news010.worldonline.dk>, niels-
usenet@myplace.dk says...
> [...]
>
> Jeg ser stadig ingen grund til at korrigere Franses udsagn, selv om man kan
> tilføje at der derudover fås software som ikke er frit eller gratis.

Kan du læse noget andet, så hører jeg gerne om det, tumling !

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-12-02 21:38

In dk.edb.system.ms-windows, Jesper G. Poulsen wrote:

> Kan du læse noget andet, så hører jeg gerne om det, tumling !

Du har da et-eller-andet med tumlinger hva'? ;)

--
Lars Stokholm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-12-02 19:58

"Escobar" <yoo@visator.dk> skrev :

>Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad Linux er?

Et styresystem ligesom Windows er.

http://www.linux.org/

Den danske nyhedsgruppe er news:dk.edb.system.unix

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-02 12:22

In article <3df0e6ec$0$35866$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
yoo@visator.dk says...
> Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad Linux er?

Hvis du stiller samme spørgsmål i dk.edb.system.unix, så tror jeg du får
et meget bedre svar.