server og client
Fra : Jacob Olsen

Dato : 06-12-02 15:53

Jeg har TeleDK adsl med en speedstream router.

Mit projekt går ud på at få internettet igennem serveren, på netkort 1
og lade netkort 2 gå igennem en D-link DES-1016D til clienterne..

Hvordan deler jeg internettet på serveren (windows 2000 server) så
clienterne
(XP) kan komme på nettet ??

skal man bruge et program, eller er det indbygget i serveren ?

Fra : Rune Tipsmark

Dato : 06-12-02 17:15

> Mit projekt går ud på at få internettet igennem serveren, på netkort 1

Kanon project :)

> og lade netkort 2 gå igennem en D-link DES-1016D til clienterne..

Ingen problemer der.

> Hvordan deler jeg internettet på serveren (windows 2000 server) så
clienterne (XP) kan komme på nettet ??

Den nemme måde er ICS (internet connection sharing) det gøres ved at
højreklikke på det netkort du har din speedstream router i og vælge
egenskaber så kigge i fanebladet "deling" der kan du så sætte flueben i
deling.
Derved får det anden netkort adressen 192.168.0.1 og fungerer som dhcp
server og uddeler adresser fra 192.168.0.2 og opefter.
Så skal klienterne stå til automatisk at hente ip adresser.
Kablet fra netkort nr. 2 (192.168.0.1) smider du selvfølgelig i din switch.
sammen med alle klienterne.

> skal man bruge et program, eller er det indbygget i serveren ?

man skal ikke bruge et program, men det er da en mulighed, selv havde jeg i
starten bare sæt en DHCP server op, lidt ala det jeg beskrev ovenfor, blot
at jeg selv kunne bestemme min address range.
Du kan også lave en Domain controller og sætte din DNS op, men det er lidt
mere langhåret.

håber det hjalp bare en smule
Mvh.
Rune

Fra : Jacob Olsen

Dato : 06-12-02 18:29

Det var faktisk en domain controller jeg ville lave.....

DNS, er det ikke bare teleDK´s adresser ??

Fra : Rune Tipsmark

Dato : 06-12-02 18:34

> DNS, er det ikke bare teleDK´s adresser ??

jo, som skal indtastes i din DNS som forwarder. Domain controller er også
meget sjovere at rode med...
faktisk ret let at lave, når man lige kommer igang.

Mvh
Rune

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-12-02 22:31

"Jacob Olsen" <jeo@post6.tele.dkk> crashed Echelon writing

> Jeg har TeleDK adsl med en speedstream router.
>
> Mit projekt går ud på at få internettet igennem serveren, på netkort 1
> og lade netkort 2 gå igennem en D-link DES-1016D til clienterne..

Må jeg spørge hvorfor du vil lade serveren agere router for dine klienter?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jacob Olsen

Dato : 07-12-02 10:20

Jeg vil bare prøve at lave noget der ligner et virksomheds netværk...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-12-02 17:59

> Jeg vil bare prøve at lave noget der ligner et virksomheds netværk...

Hvorfor så ikke bruge routeren som router og være på lige fod med alle
andre maskiner på netværket?

Den kan fx. være gateway for dit netværk.

--
Bjarke Andersen

Fra : jens

Dato : 11-12-02 13:05

er det så en w2k server og ikke pro, må det jo være for at lave dc med den,
men....
opgiv det.
xp er nyere end w2k og den vil overtage masterbrowserrollen på netværket,
i active directory står den lokale xp altid øverst, der er også AD i xp
o( ,
du kan godt lægge logon over på w2k dcèn, men hvis den er ude af drift er
xpèrne da ligeglade med det, ændringer i brugerprofilen lagres bare næste
gang dcèn findes. og du kan ikke tildele brugerrettigheder på xpèrne fra
w2kèn,
en anden ting er at hvis der ikke er to dcèr (main og backup) så hedder det
en arbejdsgruppe ifølge msmq.
(ingen udgående køèr), desuden forsvinder den fine velkomstskærm på xp når
den kører i domæne, og den lokale xp sikkerhedspolitik er altid gældende på
xpèn,
man kan bare ikke ændre i den.
for mig gav det en hulens masse unødigt nettrafik, så nu er dcèn kun mail,
fil, web og etparandre server
man kan godt oprette en computerckonto i w2k, der truster klient pcèn, men
man kan ikke oprette en computerkonto i xp der truster serveren.og bruger
man w98 clienter mister man det gode ntfs filsystem.

"Jacob Olsen" <jeo@post6.tele.dkk> skrev i en meddelelse
> [...]
> clienterne
> (XP) kan komme på nettet ??
>
> skal man bruge et program, eller er det indbygget i serveren ?

brug den indbyggede router i w2k, den har nat funktion.
og med en offentlig ip kan man enten bruge w2k til server for mail osv eller
route trafik til en anden intern pc,
og der er qos iw2k server så man kan bestemme hver enkelt brugers
nethastighed, ret smart.