Hvilken CD brænder i G4?
Fra : Mikael Kern

Dato : 05-12-02 00:31

Hvilken CD brænder skal jeg proppe i min G4 AGP? Nogen erfaringer? I
gamle dage var det f.eks. godt med et Panasonic-drev, men det er altså
længe siden???

mvh Mikael Kern
--
Arbejdeskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-02 05:51

Hej Mikael

Technics/Panasonic - eller Matshita, som de også hedder, er stadig godt -
men temmelig dyrt. Det samme er Teac. Men de to mærker er stadig de
bedste rent kvalitetsmæssigt.

Problemet kan dog være, at svjv. er begge firmaer holdt op med at lave
software og drivere til Mac, og hvis hverken OS 9.x eller OS X.x
understøtter modellerne, så skal du have fat i enten FWB CDRomToolkit
eller Intech CDSpeedTools for at få drivere til dem.

Toast fra og med ver. 4.1.3 understøtter de fleste drev på markedet til
brænding, så det bliver ikke dér, problemerne kommer. Og svjv. er den
seneste version af Toast CD Reader driveren ved at være uptodate også når
det gælder for 'read' funktionen.

Men ellers er der jo de langt billigere Creative, Plextor og LiteOn drev,
men jeg har lagt mærke til i en del andre grupper, at der meget let
opstår problemer med de tre mærker. Problemerne er, at selve motorlejerne
er i nylon, hvilket slider ualmindelig hårdt på både lejer og spindlen,
hvis man brænder med mere end 4x hastighed.

I mellemgruppen er der jo så Yamaha og Sony. Her vil jeg igen afholde mig
fra Sony, da de nu også bruger nylonlejer og -spindel, mens det kun
gælder for de allerbilligste Yamahadrev.

Så hvis jeg skulle vælge, ville det blive enten et Matshita eller et
Yamaha drev. - Og det uanset, om det skal være et alm. CD drev, CD-R
eller CD-RW.

Mikael Kern wrote:

> Hvilken CD brænder skal jeg proppe i min G4 AGP? Nogen erfaringer? I
> gamle dage var det f.eks. godt med et Panasonic-drev, men det er altså
> længe siden???

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-12-02 16:52

> Så hvis jeg skulle vælge, ville det blive enten et Matshita eller et
> Yamaha drev. - Og det uanset, om det skal være et alm. CD drev, CD-R
> eller CD-RW.

Hvis jeg skulle vælge ville jeg:

1. ta' turen omkring www.xlr8yourmac.com og læse i deres meget, meget
omfattende brugerdatabase.

2. Købe den billigste brænder, som var iTunes og OS X kompatibelt. (Det
ville nok blive et liteon drev.)

Jeg har haft et Plextor drev, og kan slet ikke støtte ERS's rating af
det mærke som "billigt nylon grej". Det var et top-kvalitets drev, som
jeg kun solgte fordi jeg solgte alle mine SCSI Mac'er og derfor ikke
kunne bruge det. Og her er problemet ved de dyre drev - de mister alt
for hurtigt deres værdi. De bliver teknologisk forældet før de slides op
- nylon eller ej.

Martin

Fra : [5220] Maciek

Dato : 05-12-02 23:10

Jeg ved at ForMac (et rimeligt godt og dyrt mærke) bruger LiteOn drev i
deres eksterne FireWire CD brændere.

//maciek
--
"I think that there is a world market for maybe five computers"
-Thomas Watson, chairman of IBM, in 1943

Fra : Mikael Kern

Dato : 06-12-02 01:29

> LiteOn drev i

er der drivere til Mac???
På deres site kan jeg ikke finde nogen...... OK, det er sent1

Mvh Mikael Kern

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-12-02 01:46

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> er der drivere til Mac???

Ja!

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61639>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : [5220] Maciek

Dato : 06-12-02 12:25

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> er der drivere til Mac???
> På deres site kan jeg ikke finde nogen...... OK, det er sent1

Du sætter bare drevet i... den behøves ikke drivere...
Liteon og Plextor er ligesom forskellen på skoda og audi.... De er
bygget på samme platform.
mvh. Maciek

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-02 05:13

Hej Maciek

Det véd jeg også, - og det er der også andre både halv- og heldyre mærker,
der gør. LiteOn er heller ikke bare LiteOn. Der er en kæmpeforskel på et
CD-RW værk til 295kr. og et værk tilsvarende til 2595kr.!

- Det kan desværre bare ikke siges om fx. Sony, - de bruger nu udelukkende
nylonlejer og spindler. Jeg tror også, det er derfor, at de er ved at være
kørt totalt ud af markedet.