Er det muligt at lave tranparente layeres ~
Fra : Tommy Andersen

Dato : 07-12-02 04:52

Jeg sidder og bokser med layeres og har fundet på en WEBdesign ide

men det kræver at jeg kan lave transparente layers i netscape, ligsom man
kan i IE

nogle der kan hjælpe?????

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-12-02 20:23

Tommy Andersen wrote:

> Jeg sidder og bokser med layeres og har fundet på en WEBdesign ide
>
> men det kræver at jeg kan lave transparente layers i netscape, ligsom man
> kan i IE

Hvilken Netscape mener du - Netscape 4 eller Netscape 6 og nyere versioner?

Jeg går ud fra, du taler om halvgennemsigtige baggrunde - for stort set alle
browsere understøtter helgennemsigtige baggrunde.

Både IE og Netscape/Mozilla[1] har deres egne CSS-regler til at lave
halvgennemsigtige baggrunde. Dem vil jeg ikke anbefale, eftersom de ikke er
en del af CSS-standarden.

Det, man kan gøre, er at lave halvgennemsigtige PNG-billeder. Det virker
fint i alle moderne browsere - bortset selvfølgelig fra IE, som hverken
understøtter halv- eller helgennemsigtighed i PNG-billeder.

1) Se afsnittet om -moz-opacity på
http://blooberry.com/indexdot/css/properties/extensions/nsextensions.htm.
--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-12-02 20:36

Jonas Koch Bentzen wrote in <asqte8$ack$2@sunsite.dk>:
> Det, man kan gøre, er at lave halvgennemsigtige PNG-billeder. Det virker
> fint i alle moderne browsere - bortset selvfølgelig fra IE, som hverken
> understøtter halv- eller helgennemsigtighed i PNG-billeder.

IE kan godt klare alpha-kanalen, man skal bare en omvej. Søg på "png
behavior", så finder man hurtigt en nem løsning. Man lægger to filer et
passende sted, og skriver en linje eller to i CSS'en.
Det virker dog kun på billeder indsat med img-tag, ikke baggrunde.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)