De forskellige systemers fonte
Fra : Bo Rattenborg

Dato : 06-12-02 10:52

Findes der nogen oversigt der viser hvilket fonte man kan regne med, der
ligger som default i de forskellige styresystemer mac/win ?

Jeg har lige opdaget at Arial Narrow ikke er default i XP

Bo

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-12-02 17:48

Bo Rattenborg wrote in <3df074ab$0$21722$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:
> Findes der nogen oversigt der viser hvilket fonte man kan regne med, der
> ligger som default i de forskellige styresystemer mac/win ?

Times New Roman og Arial findes på næsten alle systemer. Verdana og Tahoma
er også temmeligt udbredte.

Men der er ikke én eneste font du kan *stole* på findes. Det anbefales
derfor, at *hver* gang du angiver en font, så angiver du også mindst ét
alternativ. Det sidste alternativ i listen bør så være en familie af fonte,
i stedet for en bestemt font.

Jeg vil anbefale at du læser på dette:
http://www.w3.org/TR/CSS2/fonts.html#generic-font-families

Du kan evt. nøjes med at læse overskrifterne, det er navnene på de
font-familier, der er defineret i CSS2. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-12-02 17:46

"Bo Rattenborg" <bo.rattenborg@[no spam]mail.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der nogen oversigt der viser hvilket fonte man kan regne med, der
> ligger som default i de forskellige styresystemer mac/win ?

Følgende fonte defineres som web-fonte, d.v.s. man kan normalt regne med, at
de er installeret på alle maskiner:

Arial, Arial Black, Comic, Comic Sans, Courier New, Courier, Helvetica,
Impact, Times New Roman, Times, Verdana

Det er normalt en god ide at definere en række næsten ens fonte. Brugerens
browser vil så benytte den først forekommende på listen - ud fra det lokalt
installerede.

Derudover kan defineres fontfamilier (ikke nærmere definerede typer af
bogstaver):

sans-serif - arial, comic sans og verdana eller tilsvarende
serif - comic, times eller tilsvarende
monospace - courier eller tilsvarende

Hvis der defineres fontfamilie i stedet for specifik font, vælger brugerens
browser den først forekommende i den lokalt installerede fontsamling i den
nævnte type.

Erik Ginnerskov
egin@oncable.dk
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-12-02 18:23

Erik Ginnerskov wrote in <3df0d899$0$134$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
> [...]
> at de er installeret på alle maskiner:
>
> Arial, Arial Black, Comic, Comic Sans, Courier New, Courier, Helvetica,

Hvad er det for en definition?

> Det er normalt en god ide at definere en række næsten ens fonte. Brugerens
> browser vil så benytte den først forekommende på listen - ud fra det
> lokalt installerede.

Ikke den første, men en standard man typisk selv kan definere.
Fx. er "serif" vist som standard "Times New Roman" i IE, men man kan sikkert
vælge en anden i opsætningen.

Det med bare at tage den første, det lyder ikke smart. Det kan jo sagtens
være en grim font, som kun perifert hører til i familien.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-12-02 18:41

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Hvad er det for en definition?

Microsofts antageligvis. Helvetica, Times og Impact er ikke Microsoftfonte,
men resten er.

Søge ... søge ...! Det Microsoft kalde "core fonts for the web" er
naturligvis kun deres egne. Se
<URL:http://www.microsoft.com/typography/fonts/default.asp>

Listen ovenfor passer bedre med fx
<URL:http://www.at-frontpage.com/fonts.htm>
eller
<URL:http://www.angelfire.com/fl5/html-tutorial/fontlist.htm>

> Ikke den første, men en standard man typisk selv kan definere.
> Fx. er "serif" vist som standard "Times New Roman" i IE, men man kan sikkert
> vælge en anden i opsætningen.

Det Erik mener er at man på en web-side kan skrive fx
font-family: Garamond, "Times New Roman", Times, serif;
og så skal browseren vælge den første font den har tilgængelig til
hver karakter.
Bagstopperen, "serif", er ikke en bestemt font, men browserens default
serif-font (som på Windows-maskiner sikkert ofte er MS Times New Roman)

> Det med bare at tage den første, det lyder ikke smart. Det kan jo sagtens
> være en grim font, som kun perifert hører til i familien.

Men så har du selv bedt om det.

Husk også, at der ikke kun er Windows og Mac derude. Unix/X-Windows er
også med, og bruger oftest ikke Microsoft-fonte. Det eneste sikre at
gøre, er at bede om de fonte man gerne vil have, og så slutte af med en
bagstopper som man kan leve med.

/L 'og Comic Sans er grim!'

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-12-02 19:07

Lasse Reichstein Nielsen wrote in <of7zkpuu.fsf@hotpop.com>:
> Det Erik mener er at man på en web-side kan skrive fx
> font-family: Garamond, "Times New Roman", Times, serif;
> og så skal browseren vælge den første font den har tilgængelig til
> hver karakter.

Ja, sådan forstår jeg det også nu jeg læser det for anden gang. Jeg var for
hurtig der. :)

Jeg tænkte på at når man skrev en font-familie, så ville browseren vælge den
første font den kunne finde, som var i den familie. Og det er da ikke
smart.

> [...]
> også med, og bruger oftest ikke Microsoft-fonte. Det eneste sikre at
> gøre, er at bede om de fonte man gerne vil have, og så slutte af med en

Præcis! Jeg har dog valg at installere "Microsoft TrueType core fonts". Mest
for at jeg kan se hvordan det ser ud på maskiner, der har de fonte, når jeg
selv laver hjemmeside-design.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-12-02 07:13

"Erik Ginnerskov" <egin@oncable.dk> writes:

> [...]
> de er installeret på alle maskiner:
>
> Arial, Arial Black, Comic, Comic Sans, Courier New, Courier, Helvetica,

Alle Windowsmaskiner. Jeg har et par Unixmaskiner og en enkelt Mac
hvor dette ikke er tilfældet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn