validering ...
Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-12-02 23:16

Er der en der kan oversætte dette for mig?

Line 21, column 37: document type does not allow element "P" here; missing
one of "APPLET", "OBJECT", "MAP", "IFRAME", "BUTTON" start-tag

Hvorfor kan man ikke det?

Det ser sådan ud i de nærmeste omgivelser ...

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-12-02 23:24

On Wed, 4 Dec 2002 23:15:45 +0100, "rasmus carlsen"
<rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Line 21, column 37: document type does not allow element "P" here; missing
>one of "APPLET", "OBJECT", "MAP", "IFRAME", "BUTTON" start-tag
>
>Hvorfor kan man ikke det?

Du kan ikke have et p-element inde i en span, idet p er et
block-line-element, og span er et inline-element.

Byt om på de to, fx:

--
- Peter Brodersen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-12-02 23:33

> Du kan ikke have et p-element inde i en span, idet p er et
> block-line-element, og span er et inline-element.

- ok, jeg forstår ... takker!

> Byt om på de to, fx:

- men det virker ikke... der går ged i den! Men jeg kan vel bare lave dem
som <div> i stedet for span ikke?

ras

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-12-02 23:53

On Wed, 4 Dec 2002 23:32:36 +0100, "rasmus carlsen"
<rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>- men det virker ikke... der går ged i den! Men jeg kan vel bare lave dem
>som <div> i stedet for span ikke?

Tjooh, div er så block-line-udgaven af span, så hvis dine "topa"- og
"topb"-classes er block-orinterede, så jo.

--
- Peter Brodersen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 05-12-02 00:00

> Tjooh, div er så block-line-udgaven af span, så hvis dine "topa"- og
> "topb"-classes er block-orinterede, så jo.

- nu virker det i al fald ... og det validerer sku osse! Jeg er lidt stolt
.... første gang håndkode og så virker det ...
Men nogen siger, at siden ikke kan ses i Netscape ... burde den ikke det når
den validerer?
Jeg kan dog ikke få css valideret helt, men de warnings, den kommer med,
virker ret harmløse ...
Æv alligevel ...

ras

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-12-02 03:04

rasmus carlsen wrote in <3dee88e8$0$142$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
> Men nogen siger, at siden ikke kan ses i Netscape ... burde den ikke det
> når den validerer?

Om en side validerer er kun én kategori af ting, der kan gå galt.

Men at sørge for, at koden er valid, er et stort skridt i at sørge for, at
siden fungerer i så mange browsere som muligt.

Teorien er, at hvis siden overholder en bestemt standard, og browseren også
overholder den, så vil det fungere 100%.

Om det holder i praksis finder vi nok ikke ud af foreløbig, da ingen browser
overholder nogen anerkendt standard 100% (med mindre vi kalder fx. IE5-HTML
for en anerkendt standard).

Men hvis en side validerer (overholder alle benyttede standarter) OG ser
fint ud i én browser OG har fejl i en anden browser, så skyldes det enten
at den sidste browser har en fejl, eller at den første browser har
"tilgivet" en fejl på siden, og gættet rigtigt.

Sådan har det i hvert fald været i samtlige tilfælle jeg har set (så vidt
jeg husker), og det er trods alt blevet til nogle tusinde stykker
efterhånden. :)

> Jeg kan dog ikke få css valideret helt, men de warnings, den kommer med,
> virker ret harmløse ...
> Æv alligevel ...

Warnings forhindrer ikke koden i at validere. Hvis du har en god grund til
at gøre det, der bliver advaret imod, så behøver du ikke at bekymre dig om
advarslerne.
Men en begynder har sjældent en god grund.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Stig Nygaard

Dato : 05-12-02 07:55

Hej Rasmus

rasmus carlsen wrote:
> Men nogen siger, at siden ikke kan ses i Netscape ... burde den ikke det når
> den validerer?

Du kan sagtens lave forkert kode, som alligevel validerer. Det omvendte
gælder for den sags skyld også.

Det første kan f.eks. være et tilfælde hvor der er rod (inkonsistens) i
antallet (eller størrelsen) af søjler og rækker i en tabel. Det sidste
kan f.eks. være hvis noget af koden genereres i JavaScript.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 05-12-02 09:44

> [...]
> antallet (eller størrelsen) af søjler og rækker i en tabel. Det sidste
> kan f.eks. være hvis noget af koden genereres i JavaScript.

- den her er nu meget simpel, så lige præcis dét, er ikke tilfældet ... der
er en tabel med 4 celler ...

Du kan se den her ... http://abey-tech.com/home/rasmus-carlsen/index.shtml

ras

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-12-02 11:51

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> writes:

> - men det virker ikke... der går ged i den! Men jeg kan vel bare lave dem
> som <div> i stedet for span ikke?

Du kunne også bare skrive
(og fjerne en evt. "span" fra "span.topa" i CSS-koden)

/L

Fra : rasmus carlsen

Dato : 05-12-02 11:56

> Du kunne også bare skrive
> (og fjerne en evt. "span" fra "span.topa" i CSS-koden)

- ok, takker.

ras