relativ positionering
Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-12-02 14:25

Jeg har lært, at man skal bruge relativ positioneringi sit layout ... fint
nok det kan jeg se logikken i.

Men hvis man begynder at resize vinduet, ja så går det ofte helt ged i
designet. Boksene flytter sig, lapper over hinanden, ryger nedenuder i
stedet for ved siden af osv osv ...

Er der en måde at undgå dette?
Altså sådan, at man når man resizer til mindre end et eller andet så
begynder scrollen bare ...

ras

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-12-02 17:21

rasmus carlsen wrote in <3dee022f$0$154$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
> Jeg har lært, at man skal bruge relativ positioneringi sit layout ... fint
> nok det kan jeg se logikken i.

Det er nok relative *størrelser* du mener?

Vi er vel enige om at formålet er, at siden tilpasser dig browserens
størrelse?

> Men hvis man begynder at resize vinduet, ja så går det ofte helt ged i
> designet. Boksene flytter sig, lapper over hinanden, ryger nedenuder i
> stedet for ved siden af osv osv ...
> Er der en måde at undgå dette?

At ting flytter sig, det er jo det man netop ønsker, hvis siden skal
tilpasses den tilgængelige plads.

At de lapper over hinanden skyldes en eller anden semantisk[1] fejl. Det kan
jeg vist ikke sige noget om uden at se det.

> Altså sådan, at man når man resizer til mindre end et eller andet så
> begynder scrollen bare ...

Tjah... Som sagt kan jeg ikke rigtigt sige noget uden at se koden.

[1] Modsat "syntax fejl". Dvs. ikke noget en validator kan se.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-12-02 17:30

> Det er nok relative *størrelser* du mener?

- yes ...

> Vi er vel enige om at formålet er, at siden tilpasser dig browserens
> størrelse?

- yes igen!

> At ting flytter sig, det er jo det man netop ønsker, hvis siden skal
> tilpasses den tilgængelige plads.

- jo, men når jeg laver to bokse ... en til venstre (menuen) og en til højre
(teksten) og bruger
relativ positionering på mine bokse, ja så smtter indholdet ned under
menuen, hvis jeg resizer vinuet, og det er jo bestemt ikke meningen ...
Bruger jeg relarive størrelser enten på min e bokse eller i en tabel, jeg
knalder boksene ind i, ja så går der jo helt ged i tekstopstillingen, hvis
man resizer vinduet alt for meget.

> At de lapper over hinanden skyldes en eller anden semantisk[1] fejl. Det
kan
> jeg vist ikke sige noget om uden at se det.
- hvad kunne det fx. være?

> Tjah... Som sagt kan jeg ikke rigtigt sige noget uden at se koden.
- jeg skal prøve at konstruere et godt eksempel ...

takker,

ras

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-12-02 17:41

- f.x det her ...

http://abey-tech.com/home/rasmus-carlsen/index.shtml

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-12-02 02:20

rasmus carlsen wrote in <3dee302c$0$118$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
> - f.x det her ...
> http://abey-tech.com/home/rasmus-carlsen/index.shtml

Jeg kan ikke se nogen problemer på den side. Den tilpasser sig ikke
størrelsen på min browser. Kan det ikke være der, kommer der scrollbars.

Et hurtigt kig på din kode: Den ser *meget* mystisk ud!

Struktuen ser sådan her ud, efter jeg har fjernet en masse elementer:

<head/>
<head/>

Jeg ved ikke lige hvordan du er kommet frem til den struktur, du er vel klar
over at man ikke bare lige indsætter komplette html-dokumenter i et
html-dokument?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 05-12-02 10:55

> [...]
klar
> over at man ikke bare lige indsætter komplette html-dokumenter i et

- hehe jo jo det er jegklar over ... det var en inkluderet fil ... som var
et helt html-dokument med
doctype, <head><body> osv osv ... det er rettet nu ..

ras

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-12-02 02:12

rasmus carlsen wrote in <3dee2d87$0$198$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
> [...]
> relativ positionering på mine bokse, ja så smtter indholdet ned under
> menuen, hvis jeg resizer vinuet, og det er jo bestemt ikke meningen ...

Det kommer vel an på... Hvis nu der ikke er plads til teksten mellem de to
bokse, så er det vel den bedste løsning.

> - hvad kunne det fx. være?

Et hurtigt eksempel (som dog ikke har noget med relativ noget-som-helst at
gøre):

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
<title></title>
</head>
Tekst tekst tekst tekst tekst
Tekst tekst tekst tekst tekst

Dette validerer uden problemer, ikke så meget som en warning. Men i hvert
fald hos mig er den anden div ikke let at læse.

> - jeg skal prøve at konstruere et godt eksempel ...

Det kommer vist i dit næste indlæg, det kigger jeg lige på nu. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)