forskellige doctypes ...
Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-12-02 08:49

I min dejlige html-kit kan jeg vælge mellem en hel masse forskellige
doctypes.

Jeg har forstået, at jeg roligt kan benytte denne her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Men hvis jeg går på www.validator.w3.org og prøver at vilidere den lokalt,
ja så får jeg nogenlunde denne besked:

File: D:\htm-kit\rasmus\index.shtml
Doctype:
Encoding:

I was not able to extract a character encoding labeling from any of the
valid sources for such information. Without encoding information it is
impossible to validate the document. The sources I tried are:

Og så kommer jeg jo til at tænke ... skal jeg så bruge denne her:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

- men det giver samme resultat ... og så går der ged i den, når jeg ser
siden lokalt. Mine to bokse, der før kunne være ved siden af hinanden rykker
nu under hinanden ...

Hvad er der jeg ikke forstår ved doctypes og validering??

mvh

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-12-02 10:48

rasmus carlsen skrev:

> [...]
>
> Men hvis jeg går på www.validator.w3.org og prøver at vilidere
> den lokalt, ja så får jeg nogenlunde denne besked:

Angiver den ingen doctype?

> I was not able to extract a character encoding labeling

Character encoding kan angives således:
8859-1">

(placeret i head-sektionen). Prøv at sætte det ind og se hvad der
sker.

> Og så kommer jeg jo til at tænke ... skal jeg så bruge denne
> her:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Det _skal_ du ikke. XHTML er den html-version der arbejdes videre
på og er som sådan mere fremtidssikret end traditionel html. Men
foreløbig er der ingen grund til at tro andet end at normal html
vil være understøttet lang tid endnu.

Hvis du starter fra bunden vil jeg anbefale at benytte XHTML, men
hvis du er mere fortrolig med HTML sker der ikke noget ved at bruge
det i stedet.

> - men det giver samme resultat ... og så går der ged i den,
> når jeg ser siden lokalt. Mine to bokse, der før kunne være
> ved siden af hinanden rykker nu under hinanden ...

Du er stødt på fænomenet DOCTYPE switch. Se siden her for en
oversigt over betydningen i IE:

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp
(NB: hvis linket ikke virker er det fordi mit program har slugt en
bindestreg - biblioteksnavnet efter "library" skal være "en-us".
Hvis alt glipper - søg på Google.)

IE6 har (ligesom Mozilla) to forskellige visningsmåder for websider
- standards compliant og quirks mode. Quirks er bagudkompatibel med
ældre versioner af samme browser, mens standards compliant følger
de officielle standarder for layout (css).

Hvis du vil have en side vist nogenlunde ens i flere browsere bør
du afgjort vælge standards compliant - mens det er lettere at få
samme layout i flere versioner af samme browser med quirks mode.

Valg af mode foregår udelukkende på baggrund af doctype-erklæringen
- man har som bruger altså ingen mulighed for at skifte mellem de
to modes, valget er op til forfatteren af siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-12-02 10:57