Problemer med Artemia
Fra : Silverflame

Dato : 04-03-01 19:09

Hej NG!

Nu skal min yngel jo snart på Artemia-diet og i den forbindelse syntes jeg
lige at jeg ville forsøge at klække nogen, bare for at få taget. Men det
havde jeg ikke meget held med!!! Jeg opløste 2 spiseskefulde salt i 1 liter
vand, hældte det i en bredhalset flaske, satte gennemluftning på (uden sten)
og hældte et lille drys æg i. Efter ca. 4 dage begyndte æggene at klække,
men der var ikke ret mange, så jeg lod det stå en ekstra dag. Det hjalp
ikke.... Meget få æg klækkede. Nå, men det der var skulle da bruges, så jeg
hældte det hele i en bakke, lagde en plade henover så der kun kom lys ned i
det ene hjørne. Efter et kvarters tid greb jeg pipetten og sugede noget vand
op fra hjørnet. Her blev min tålmodighed virkelig sat på prøve! Det var kun
vand der kom med op! En gang imellem fik jeg dog også en eller to Artemia
med, men det rækker jo ikke til noget. OK, jeg lod det stå lidt længere og
prøvede så igen... med samme resultat. Efter utallige forsøg hældte jeg hele
l...et ud!
Hvad gør jeg galt? For det kan da ikke være rigtigt at det er så svært at
få nok til en fodring??? Så vil jeg ihvertfald bruge noget andet at fodre
med! Er der nogen lette alternativer? Som f.eks. noget frossent
købe-foder... mysis eller cyclops eller hvad ved jeg.
MVH SF.

Fra : Torben

Dato : 04-03-01 20:24

Hvilken temperatur klækker du ved ?

Gert

Fra : Silverflame

Dato : 05-03-01 16:53

"Torben" <nope@nope.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken temperatur klækker du ved ?
Ca. 20C.

Fra : N/A

Dato : 05-03-01 18:57

Fra : ole larsen

Dato : 05-03-01 18:57

Christian Jørgensen skrev i meddelelsen ...
>25 grader er bedre. Du kan "samle" dyrene med lys og herefter suge større
>mængder op.
>
>Mvh
>Christian

Tror egentlig ikke at temp. ændrer så meget på klække%, men nok på
klækkehastighed.

Ole

Fra : N/A

Dato : 06-03-01 15:31

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-03-01 15:31

Jeg køber artemia hos Aller aqua i Fredericia, de importerer dem, så det er
altid friske æg med god klækkeprocent. Man skal dog mindst købe et halvt
kilo ad gangen til ca. 650 kr. incl. moms.

Peter Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 05-03-01 07:30

Silverflame skrev i meddelelsen <97u0na$1hl4$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>med! Er der nogen lette alternativer? Som f.eks. noget frossent
>købe-foder... mysis eller cyclops eller hvad ved jeg.

Ikke alle mærker har samme høje klække% og efter sigende skulle
opbevaringsmåde (i fryser) af æggene være yderst væsentlig. Ikke alle LFS
overholder dette og jeg har selv haft artemiaæg med lav klække% (jeg fik
pengene tilbage og købte et andet sted). En af de store amerikanske
producenter har en hjemmeside med alle oplysninger - prøv evt at søge på
"brine shrimp"
Opdrætter man er artemia næsten uundværlige og høj klække% er mulig.

Ole

Fra : Silverflame

Dato : 05-03-01 21:12

> Ikke alle mærker har samme høje klække% og efter sigende skulle
> opbevaringsmåde (i fryser) af æggene være yderst væsentlig.

OK, det kan måske være derfor! Forhandleren havde kun enkelte glas tilbage
og sagde iøvrigt at det ikke var noget han solgte ret meget af (lille by).
Glassene stod bare på hylden og har måske gjort det MEGET længe...

> Opdrætter man er artemia næsten uundværlige og høj klække% er mulig.

Med samme fremgangsmåde som jeg beskrev?

MVH SF.

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-03-01 10:48

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Med samme fremgangsmåde som jeg beskrev?

Nej, skal man lave artemia er metoden med kraftig gennembobling af en flaske
og en se langt at foretrække. Jeg skal en af de allernærmeste dage tage et
billede af min opstilling, der så vidt jeg har set, er den samme som næsten
alle opdrætteres.

mvh
Jan

Fra : Silverflame

Dato : 06-03-01 17:50

> Nej, skal man lave artemia er metoden med kraftig gennembobling af en
flaske
> og en se langt at foretrække.

Øhhhh.... o.k., men var det egentligt ikke også sådan jeg gjorde???

Meget gerne!
MVH SF

Fra : ole larsen

Dato : 05-03-01 23:18

Silverflame skrev i meddelelsen <980saa$2lp9$1@news.cybercity.dk>...

>Med samme fremgangsmåde som jeg beskrev?
>
> MVH SF.

Jeps, 2 spsk alm. køkkensalt i ca. 1 L vand og luft på,

Ole