A7V333 skal have en kold boot før windows ~
Fra : Taba

Dato : 05-12-02 23:19

Jeg har det mest besynderlige problem:
Hvis jeg er inde i windows og genstarter den via genstart funktionen i
windows (dvs. en varm reboot) så går copmuteren bare i sort når al POST og
RAID osv. er ordnet, dvs. det punkt hvor windows skal "tage over" så at
sige.
Men hvis jeg lukker computeren ned så den slukker, og manuelt tænder den
igen vha. power knappen (kold reboot) så er der ingen problemer. Hvis jeg
bruger reset knappen på noget tidspunkt så virker det heller ikke...
Nogen der har en ide hvad der kan være gået galt? Umiddelbart tænker jeg i
retning af ACPI eller APM.....

Jeg bruger winXP SP1 på en Maxtor harddisk og som sagt på et Asus A7V333 m.
Raid. (Der har ikke været noget problem med kombinationen af denne HD og
WinXP Pro SP1 på et ældre bundkort)

//Taba

Fra : JAM

Dato : 06-12-02 17:16

Taba wrote:
> Jeg har det mest besynderlige problem:

Det har jeg også haft, men det var pga overclocking. Hvilken CPU har du, og
er den overclocket ?.

Mvh
Jakob

Fra : Taba

Dato : 06-12-02 23:44

> Det har jeg også haft, men det var pga overclocking. Hvilken CPU har du,
og
> er den overclocket ?.

Jeg hhar en AthlonXP 1600+ som kører ved de 1400 Mhz som er standard for
den, så den er ikke overclocket. Det samme gælder rammene...

//Taba

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-12-02 00:26

> Jeg har det mest besynderlige problem:

Jeg har samme problem på et a7v133 med 1ghz tbird. Altså en noget andet
setup - men med ca. samme raid... Jeg har nu flyttet os væk fra raid
controlleren men har fortsat problemet. Jeg har både problemet i win2k
og winxp.

Lyder som et "generelt" asus problem.

/A - Der har vendet sig til at bruge luk-ned istedet for genstart

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 07-12-02 01:59

> [...]
> bruger reset knappen på noget tidspunkt så virker det heller ikke...
> Nogen der har en ide hvad der kan være gået galt? Umiddelbart tænker jeg i

Jeg har oplevet det på mit ECS K7S5a, med en XP1600+, men kun under
Windows(2K), Hvis jeg valgte at starte Linux op istedet, var der ingen
problemer. Valgte jeg at genstarte Linux, var der heller ingen
problemer, valgte jeg at lukke Linux ned, og genstarte i windows, var
problemet der igen.

Jeg har løst problemet ved at sørge for bedre air-flow i kabinettet, så
det må relatere til temperaturen, kan det tænkes at windows aflæser
CPU-temp, som noget af det første under boot, og hvis den er over X
grader stopper indlæsningen, da det kan tyde på fejl, når temperaturen
er 'så' høj lige efter start...?

/Thomas

Fra : Taba

Dato : 07-12-02 15:11

> [...]
> problemer. Valgte jeg at genstarte Linux, var der heller ingen
> problemer, valgte jeg at lukke Linux ned, og genstarte i windows, var

Nu er Linux jo også dejligt bare en skam jeg ikke har lært at bruge
det... Et godt tidspunkt at starte lyder det til

> [...]
> CPU-temp, som noget af det første under boot, og hvis den er over X
> grader stopper indlæsningen, da det kan tyde på fejl, når temperaturen

I dit tilfælde lyder det som om det er temperatur relateret, men det er det
ikke i mit tør jeg næsten fastslå! Dels fordi jeg har åbent kabinet og dels
fordi at forskellen i tid mellem en helt kold reboot (selv tænder efter
windows har lukket sig ned) og en varm reboot (windows der genstarter) er 1
el. 2 sekunder....

Men tak for forslaget...
//Taba

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 06-12-02 02:41

Måske din Raid falder ud ved genstart for det er vel den du booter fra i
bios fane advanced bios står der Typematic Rate Setting prøv at enabled den
og first boot skal være raid,
du kan også prøve at slette raid i promies raid bios og opret den på ny kør
auto detekt gem og genstart. Hvis du er en af de uheldige sjæle som har købt
to IBM eller ældre barracuda IV så bliver du nok nød til at bytte dem til
noget brug bart. Venligst Glenn.

Fra : Taba

Dato : 07-12-02 15:15

> Måske din Raid falder ud ved genstart for det er vel den du booter fra i
> bios

Måske, vil jeg checke efter! Men jeg booter ikke fra RAID (håber ikke det
lød sådan i mit oprindelige indlæg), så jeg vil se om den er sat til IDE-0

> fane advanced bios står der Typematic Rate Setting prøv at enabled den

Typematic Rate Setting er så vidt jeg ved noget med keyboardet og en tid det
tager for at en tast er holdt ned opfattes som et tastetryk...

> [...]
købt
> to IBM eller ældre barracuda IV så bliver du nok nød til at bytte dem til

Jeg har ikke noget "rigtigt" RAID array sat op. De kører som alm. diske, og
derfor har jeg ændret bios'en til en modificeret bios der i stedet for den
"lite" RAID bios som der oprindeligt er, så opfører RAID controlleren sig
som en alm. UDMA controller (der bl.a. også kan tage dvd-rom, cd-rom, cd-rw
osv. som den normale "lite" bios ikek kan klare)

//Taba

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 07-12-02 19:54

> Typematic Rate Setting er så vidt jeg ved noget med keyboardet og en tid
det
> tager for at en tast er holdt ned opfattes som et tastetryk...
> //Taba
Ja rigtig og det hjælper hvis du har et ældre eller billig Keyboard, dit
boot problem kan også skyldes adressekonfligter. Okey du bruger ikke raid så
må du ikke springe nogle ide tilslutninger over alle 4 skal være fyldt på
den primær ide controler før du kan bruge ide 3-4 primær og sekundære alt
sammen fra en ende i rigtig rækkefølge. Der er selvføgelig altid den trælse
løsning med at pille alt ud bortset fra den mest nødvendige. Venligst Glenn.

Fra : Taba

Dato : 07-12-02 23:04

> Ja rigtig og det hjælper hvis du har et ældre eller billig Keyboard, dit
> boot problem kan også skyldes adressekonfligter.

Okay, vidste jeg ikke, men jeg bruger et forholdsvis nyt keyboard fra
Logitech, men det var en vinkel på mit problem som jeg ikke havde hørt før.

> [...]
trælse
> løsning med at pille alt ud bortset fra den mest nødvendige. Venligst

Træls: Ja.. Nødvendig: Tror det ikke, for ellers er det alt for fucked up
(undskyld mit sprog) at et moderne bundkort ikke kan boote pga. man selv har
lyst at bestemme hvor hvilke enheder skal sidde...
F.eks. har jeg (endnu) ikke været ude for at et lign. problem opstod på et
"alm." bundkort med "kun" 2 IDE controller, hvor man havde valgt at sætte
sin HD som primær master og sit CD-Rom/CDRW som sekundær master.
Altså ikke "fylde hullerne ud" som du nævner...

//Taba

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 08-12-02 00:34

"Taba" <famtaba@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> sin HD som primær master og sit CD-Rom/CDRW som sekundær master.
> Altså ikke "fylde hullerne ud" som du nævner...

Jeg syntes nu skal prøve det, jeg havde selv problemer engang med et Abit
KG7 Raid hvor jeg også sprang over det sidste led jeg kunne ikke brænde en
skrive uden fejl, står der ikke også ide1-2 og på promise controleren ide
3-4. Men hvis du benytter din onbord promise controlleren til raid 0-1 så
bytter dine ide enheder plads sådan at raid kommer som nummer 1-2 ellers var
der jo mange som fik problemer da få har 4 ide enheder ud over HD diskene
til raid.
Venligst Glenn.

Fra : Taba

Dato : 11-12-02 22:29

Det har vist sig at bundkortet har 2 fejl:
1) Ingen USB 2.0 porte virker
2) Boot problemet.

Nu må jeg bare bytte det og få et der virker 100%

//Taba