Forespørgsel: kan denne opgraderes??
Fra : Thomas

Dato : 05-12-02 20:07

Hejsa allesammen..

Jeg er ny i denne gruppe så tilgiv mig hvis jeg spør dumt.

Jeg har en compaq 5176 til ungerne på 400 mhz, og jeg ville gerne opgradere
denne til en større cpu, men kan den det ??

se alle data her:

http://www.compaq.dk/Derhjemme/produktkatalog/classics/5176.asp

Der står vist ikke noget om bundkortet men måske ved nogen noget alligevel

Jeg vil gerne vide hvor stor cpu jeg kan komme i den uden andre ændringer

thomas@4701.dk

Fra : Martin K

Dato : 05-12-02 20:46

Thomas wrote:
> Jeg vil gerne vide hvor stor cpu jeg kan komme i den uden andre
> ændringer

Jeg tror klart det nemmeste vil være at starte forfra med et nyt bundbræt...
Begrænset hvor meget man kan opgradere på en fabriksbygget maskine - bare
min holdning...

--
Martin K

Fra : Thomas

Dato : 05-12-02 22:08

> Jeg tror klart det nemmeste vil være at starte forfra med et nyt
bundbræt...

hvis vi så går ud fra det, hvad kan så anbefales ?? det er jo et bundkort
med indbygget lyd o.s.v ..... så hvis jeg skal købe disse ting løs og sætte
på så bliver det jo kostbart lige pludselig

Andres mening er velkomne

thomas

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 05-12-02 23:59

> hvis vi så går ud fra det, hvad kan så anbefales ?? det er jo et bundkort
> med indbygget lyd o.s.v ..... så hvis jeg skal købe disse ting løs og sætte
> på så bliver det jo kostbart lige pludselig

Den burde uden videre kunne opgraderes til en hurtigere K6-2, men den
hurgigste er vist 550 MHz, og det er jo ikke alverden.

Så jeg vil nok give Martin K ret i at opgraderingen også omfatter et nyt
MB, og da dagens processore kræver en 300 W strømforsyning, skal den
også skiftes. Hvis du køber det 'rigtige' bundkort, er det til gengæld
ikke nødvendigt at købe ny ram, grafikkort eller lydkort.

Et bud på en opgradering kan f.eks. være:

Motherboard: ECS K7SEM (sdram, onboard lyd- og grafikkort)
Strømforyning: JNC systems Power Supply LC-A300ATX
Processor: Athlon Palomino XP 1700+, box (incl køler)

Det burdet kunne spille sammen med resten, men pga. langsom ram (genbrug
fra den gamle maskine), og onboard grafikkort, bliver det absolut ikke
en 'monster-maskine'. Idet du skriver den er til ungerne, går jeg ud
fra at kravene ikke er så høje... og så er den til gengæld billig. Jeg
har valgt delene på www.edbpriser.dk ud fra et kriterei (prisen!), det
hele kan fås hos følgende forhandlere, til følgende priser:

Midt Data A/S 1.215 kr.
shg.dk A/S    1.237 kr.

Du kan selvfølgelig også prøve at lege lidt med sammensætningen selv,
der er mange muligheder, men jeg tror den nævnte er den billigste.

Håber du kan bruge det til noget.

/Thomas

Fra : Thomas

Dato : 06-12-02 09:25

> Motherboard: ECS K7SEM (sdram, onboard lyd- og grafikkort)
> Strømforyning: JNC systems Power Supply LC-A300ATX
> Processor: Athlon Palomino XP 1700+, box (incl køler)

Tak skal du have, det var lige sådan et svar jeg ledte efter

thomas

Fra : Johnny

Dato : 06-12-02 11:22

"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

vær opmærksom på om det også vil passe i et compaq kabinet, bundkort og
Strømforsyning er tit lavet så de passer specielt i kabinettet.

Altså vil en standard CPU og et Standard bunkort muligvis ikke passe i din
Compaq.

Hilsen
Johnny

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 06-12-02 13:45

> Altså vil en standard CPU og et Standard bunkort muligvis ikke passe i din
> Compaq.

Du mener vel standard PSU (strømforsyning) ik' ? Hvis først bundkortet
er mokket på plads, skal det god nok være et lille kabinet, før der ikke
er plads ril CPU'en :)

Jeg vil ikke tro der bliver problemer men bundkortet, da det er et
micro-atx, og da kabinetter er et micro-tower, og den nuvæerende CPU er
en K6-2, må der oprindelige bundkort også være micro-atx.

Strømforsyningen kan til gengæld være et problem (det burde jeg have
tænkt på), jeg gik bare efter den billigste, men den skal sikkert også
(som minimum) være micro-atx. Der kan f.eks. være en 'AOpen Power Supply
MicroATX' fra ITbutikken til 427 kr. (den jeg oprindeligt foreslog
kostede 169) så det bliver noget dyrere, men det er også ærgeligt hvis
ikke skidet passer sammen.

Det kan selvfølgelig godt være at den billige strømforsyning kan være
der, så prøv at måle efter, og kontroller også bundkortet, nu du er igang.

Alternativet kan være et nyt kabinet med strømforsyning, f.eks. 'Aashima
MidiTower W-400 ATX' fra shg, til 499 kr. så passer både strømforsyning
og bundkort helt sikkert.

Noget andet jeg kom til at tænke på, og som en anden måske kan svarre
på; det der '168 bens SyncDRAM' er vel det der kaldes SDRAM?

Tja... intet er så enkelt som der umiddelbart lyder :(

/Thonas