Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken makro linse til nikon
Fra : Peter Hansen

Dato : 03-12-02 23:58

Jeg søger lidt gode råd med hensyn til makro optik. Jeg har bestemt
mig for at eksperimentere lidt mere seriøst med makro fotografi og
søger derfor et nyt objektiv til mit kamera. Jeg er interesseret i at
kunne gå meget tæt på (eksempelvis at kunne fotografere en støvdrager
i en blomst) men stadig holde prisen nede på et rimeligt niveau. Jeg
har et Nikon f-601 kamera men optikken behøver for så vidt ikke at
være en AF, bare den passer. Hvilket objektiv (meget gerne et jeg kan
finde brugt) kan anbefales??

Fra : Per, Odense

Dato : 04-12-02 01:42

I news:d3770cc2.0212031458.306931d8@posting.google.com , skrev Peter
Hansen <pede@moonman.com> , bl.a. :
> [...]
> har et Nikon f-601 kamera men optikken behøver for så vidt ikke at
> være en AF, bare den passer. Hvilket objektiv (meget gerne et jeg kan

Hej
Jeg mener det skulle kunne gøres med mellemringe eller en bælg. Det skulle
være en god ide at vende optikken, så det der normalt er den bagerste linse
er tættest på det der mindst, (altså motiv/negativ, så skulle den tegne
bedst) hvis du går rigtig tæt på.
På den måde kan du bruge den optik du har.
Ringe kan fremstilles af billige adaptorringe og lidt Araldit.
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 04-12-02 07:58

Hej

Du kan også bruge de gamle Nikon mellemringe, der er ofte nogle til salg på
de sider der sælger brugt fotoudstyr !

Der findes også en bælg PB 4, verdens bedste, sælges ofte til 1000,- brugt !

Du kommer ikke så tæt på, som du beskriver, med en macrooptik alene !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 04-12-02 10:03

"Peter Hansen" <pede@moonman.com> skrev i en meddelelse
> Jeg søger lidt gode råd med hensyn til makro optik.
Hvilket objektiv (meget gerne et jeg kan
> finde brugt) kan anbefales??
Hej peter
Der findes mange fremragende løsninger til dit brug. Desværre er de fleste
ret dyre.
Jeg kan fornemme at det ikke er det du lige nu har brug for.
Jeg vil ligesom Leif langgaard foreslå et sæt brugte mellemringe.
Du skal så blot huske et godt stativ, uden det dur det ikke.
P.s. hvis du ikke har et stativ, og ikke lige har penge til et godt atativ,
så kan du købe et af de små skruetvinge stativer som skrues fast til f.eks.
en stoleryg eller anden storm P. opstilling . Et sådan stativ er ikke det
det bedste, men det koster ca. 75.-kr og er nemt at slæbe med i naturen. Det
kan knibe lidt mere med at finde en stoleryg i skoven , men med lidt held.
Venlig hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Peter Hansen

Dato : 04-12-02 20:40

Tak for svaret. Jeg ligger heldigvis inde med et par udemærkede
stativer så det bliver ikke noget problem. Hvilke mellemringe bør jeg
vælge?? Hvad ville jeg iøvrigt skulle ofre for et rigtigt
makroobjektiv hvis jeg skulle købe det brugt??

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 04-12-02 17:38

"Peter Hansen" <pede@moonman.com> wrote in message
> [...]
> har et Nikon f-601 kamera men optikken behøver for så vidt ikke at
> være en AF, bare den passer. Hvilket objektiv (meget gerne et jeg kan

Hej Peter

Nikons egne micro-objektiver er af overtruffen kvalitet, men der findes
altså alternativer til lidt lavere priser - særlig på brugtmarkedet.

Tamrons 90/2,8 Makro er meget rost, så kan du finde sådan en brugt er du
godt på vej. Sigma´s 105/2,8 er tillige meget rost - koster dog stadig lidt
rigeligt på brugtmarkedet, da den ikke har været på markedet så længe. Sigma
har også den lidt billigere 50/2,8 micro. De er alle med AF - men Tamrons
fåes også i en bedre version der er uden AF - lidt ældre er den vist.

Af Nikons er 105/2,8 kanon - bedre end 60/2,8 da du med 60mm skal meget tæt
på motivet, hvilket kan være generende af hensyn til lyset.Vil du ha´ det
bedste af det bedste så er Nikon 200/4,0 (uden AF) superb - det fåes ikke
bedre - men de koster skam også derefter selv på brugtmarkedet. Nikons
smarte 85/2,8 PC micro og det alsidige 70-180/4,5-5,6 micro er meget dyre.

Brugte Nikon uden AF findes der mange af - selv har jeg meget billigt købt
en 55/3,5 micro som vistnok er blandt de skarpeste Nikon har lavet (ifølge
eksperten Bjørn Rørslet) - men jeg har ikke lavet deciderede
sammenligningstests. Du kan jo sagtens bruge de gamle AI (og
AI-modificerede) objektiver, så brugtmarkedet ligger helt åbent for dig -
men overvejer du på et tidspunkt at købe nyere Nikon SLR, så overvej lidt
omkring kompatibilitet (F80 dur f.eks. ikke med AI-typerne).

Mellemringe er en billig men god løsning - hvis man kan tolorere den lidt
ufikse løsning det nu er - særlig ude i marken;) Men er det "kun" hjemme ved
skrivebordet kommer man op på 1:1 med en 50/1,8 (billig) og de tre
mellemringe PK-11A/12/13.

Mellemringe kan også fåes i andre mærker - Kenko har bl.a. et sæt
mellemringe til rimelige penge. Men skal du købe mellemringe fra nye og en
brugt 50/1,8 er du hurtigt oppe på 1700-1800 kr. og for de penge kan du jo
sagtens finde et fint brugt micro-objektiv - evt. Tamrons der oftest sælges
for ca. 1000 kr. brugt.

Omvenderingen BR-2A gør at man kan vende et objektiv med 52mm filtergevind -
med en 50/1,8 gi´r det lidt over 1/2:1.

Den billigste løsning er nærlinser - Nikons egne koster en del, men igen kan
du finde alternativer der dog ikke er ligeså gode - bl.a. B&W. Du kommer dog
kun lige op over 1/4:1 med en 50/1,8 og Nikons nærlinse No. 2.

Nikon har lavet et rigtig godt katalog "The world of Close-up photography"
som du jo kan starte med at finde hos din lokale Nikon forhandler - der
viser de alt udstyr indefor området (af Nikons eget) med angivelse af
"forstørrelsesgrad" mv. Udemærket læsning :)

Mvh Kim

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 05-12-02 10:36

Hej

AF og Macro er ikke altid en god kombination, da dybdeskarpheder er meget
ringe, og det ikke altid er centrum man vil have skarpt.

Fra : Peter Hansen

Dato : 17-12-02 22:25

Hvad er forskellen på PB-4 og PB-6??

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 18-12-02 13:22

Hej

Se :

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/michaeliu/cameras/sh
ared/ff2macro/ff2bellow.htm

Linket skal samles til en linie.

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 18-12-02 13:22

Hej

Fra : Peter Hansen

Dato : 18-12-02 20:48

Linket er desværre dødt...

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 18-12-02 21:22

Hej

Det virker når jeg sætter det sammen til 1 linie !

Men se så :

http://homepage2.nifty.com/akiyanroom/redbook-e/apo/el135.html

Der er en PB-4 i aktion, jeg mener ikke PB-6 har så mange funktioner, men
jeg er ikke sikker.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-12-02 11:35

www.analogfoto.dk L Langgaard wrote:
> Hej
>
> Se :
>
> http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/michaeliu/cameras/sh
> ared/ff2macro/ff2bellow.htm

Jeg har fået et par serverfejl på den - prøv flere gange...

her er et "samlet" link

<http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/michaeliu/cameras/shared/ff2macro/ff2bellow.htm>

mvh

Jesper Brunholm