Karakter ved en "navigationseksamen" i 182~
Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 03-12-02 22:17

Jeg er ved at oversætte et Skipperlaugs dokument for en person i USA.

Dokumentet er underskrevet den 24 marts 1827 af Oldermanden for Kiøbenhavns
Skipperlaug N. Touscher og en Navigations-Directeur.

Umiddelbart kan jeg kun oversætte den karakter personen har opnået som
"Bequem"!

Er der nogen, der kender denne "karakterskala"?

--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 04-12-02 18:10

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Bequem"!
>
> Er der nogen, der kender denne "karakterskala"?

Her er hvad Erik Boysen har skrevet om emnet:

Eksaminationsprotokol.
Ifølge Københavns skipperlavs lavsartikler af 1685, der havde opnået
kongelig stadfæstelse den 16.maj 1685, og ifølge stykke 4 lyder: På det de
trafikerende desbedre kan være forsikrede, at de deres middel bekvemme
(egnede) folk betror, da må for styrmand både på øster, vester og nordsøen
og på alle lange rejser på hinsides bugten (den Biscayiske) ingen i lavet
herefter antages uden dem, som er af navigationsdirektøren eksamineret og
med hans attestation kan bevisliggøre for oldermanden og de fire ældste
skippere eller styrmænd, at de til den rejse, de påtager sig, er bekvemme
(egnede).
Navigationsskolen havde til huse i skipperlavets hus, hvor også
navigationsdirektøren boede, og det var skriverens pligt at føre protokol
over eksaminerede elever. Først i 1839 blev det bestemt at navigationsskolen
ikke længere skulle være underlagt skipperlavet.
Protokollerne som idag findes har nr. 3, 4 og 5. Nr. 1 og 2 er tabt. De
indeholdt eksaminationer fra 1707-73. (bind 2 omtales i autorisationen til
bind 3). Nr 3 går fra 1773 til 1793. Nr 4 fra 1794-1823. Den sidste fra
1823-39. Protokollerne indeholder de eksaminerede skipperes og styrmænds
navne, alder, dato for beståelse, fødested samt eksamensresultat. Ud for
eksamensresultat henvises der dog i de flestes tilfælde til den første
eksaminant nemlig nr. 3248 i bind 3. Her står følgende: Forstår tidsregning,
højdemåling med solen og stjernerne, kompassets misvisning med en og to
pejlinger ud i horisonten samt azimuth pejling at beregne og forstå,
desligst det platte og voksende korts regning og pasning, at holde en
korrekt journal og stille sin kurs hvorhen han sig agter.
Jeg har lavet et edb-registratur, med først løbenr, dato, navne, fødested og
alder. Jeg har prøvet at skrive fødestedet i moderne dansk, og korrektur på
navne har jeg læst efter det alfabetiske register på fornavne. Dette har
ikke altid stemt overens med protokolindførslerne ( for eks. Peder-Peter,
Henrichsen-Hendrichsen o.s.v.), men jeg har valgt at skrive navnet fra
registeret.
Selvfølgelig kan der være opstået fejl og der findes giveligt også
stavefejl. Da bind 1 og 2 er gået tabt, har jeg forsøgt, så godt det har
kunnet lade sig gøre at rekonstruere nogle af af de første eksaminerede
skippere ved hjælp af Oldermandens dagbøger fra 1707-1773, idet nogle af dem
er opført med nr.når de indtrådte i Københavns skipperlav.
Herlev august 1993

Erik Boysen
Hededammen 16
2730 Herlev

Programmet er lavet i Turbo Pascal 6.0, men indtastningen af data er sket i
dBASE IV. Det er lavet på en sådan måde, at det skulle kunne afvikles på
alle PC'ere selv med meget lidt hukommelse, men til gengæld kræver det en
del disk-plads, da data-filerne fylder ca. 4,5 Mb, til gengæld er søgningen
relativ hurtig. Man må også tage i betragtning at hoved-programmet ikke
fylder mere end 25Kb.

Det er enhver tilladt, gratis kopiere programmet sålænge det ikke bliver
brugt i kommerciel øjemed, eller ændret på nogen måde. Programmet er
tilgængeligt for alle, som ønsker at benytte det. Kopieres programmet skal
følgende 6 filer være til stede (eller være pakket i en fil):

Skipper.exe
Skipper.1
Skipper.2
Skipper.3
Skipper.4
Read.me
Install.bat

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 04-12-02 22:19

"Hans Mikkelsen" <softgen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> tilgængeligt for alle, som ønsker at benytte det. Kopieres programmet skal
> følgende 6 filer være til stede (eller være pakket i en fil):

Hej Hans,

Hvordan får man fat i programmet?

Det eneste jeg skal bruge er fødeår & -sted for Hans Johnsen eksamineret den
27. marts 1827. Han er mest sandsynligt (læses ud fra den JPG fil jeg har
modtaget fra USA af beviset) født i Nordborg. Jeg har også svært ved at læse
alderen, men mest sandsynligt er den 23 år.

Har du adgang til dataene, så du kan be- eller afkræfte dette?
--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark