Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med dig.kamera uden søger
Fra : paul

Dato : 03-12-02 20:16

Jeg har dårlige erfaringer med mit digitalkamera hvor man kun har LCDskærmen
som søger. Det dur kun indendørs. Udenfor om sommeren skyder jeg i blinde
3-4 billeder istedet for een.
Nu kan jeg se at der kommer mange små kameraer uden søger på markedet.
Hvordan kan det gå til???

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-02 20:41

In article <3q7H9.5044$Sd.2393@news.get2net.dk>, paul wrote:
> [...]
> 3-4 billeder istedet for een.
> Nu kan jeg se at der kommer mange små kameraer uden søger på markedet.

Fordi det skal være biligt, og folk der kan se en farvet
plamage de ved er deres barenebarn mener at det er fremragende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-02 11:02

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Fordi det skal være biligt, og folk der kan se en farvet
> plamage de ved er deres barenebarn mener at det er fremragende.

Så vidt jeg kan se, bruger almindelige mennesker slet ikke den optiske
søger, hvis de har et valg. Alle stå med digitalkameraet en armslængde
ude fra kroppen og ser på LCD-skærmen. Derfor kan jeg for så vidt godt
forstå, at den optiske søger spares væk. Det er heller ikke mit indtryk,
at den er af særlig god kvalitet på de fleste almindelige
digitalkameraer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Anders Trolle

Dato : 04-12-02 19:25

Personligt bruger jeg kun sjældent søgeren på mit PowerShot G2. Den er
ellers udemærket sammenlignet med søgeren på andre digitalkameraer, men den
lille skærm bagpå er ganske enkelt så suveræn at bruge, at jeg ikke kan lade
være Selvom der er højt dagslys står skærmen klart og uden reflekser. Er
der *rigtig* meget lys, kan jeg i menuen skrue endnu mere op for lysstyrken.

En anden grund til at jeg holder af skærmen, er at da den kan drejes både
op/ned og til siderne, kan man ganske let tage over-hovedet og mellem-benene
billeder - billeder man normalt ellers ikke ville få taget.

Selv ved meget mørke optagelser er skærmen brugbar. Den har en automatisk
indstilling hvor skærmen går i gråtoner ved meget lidt lys, og herefter kan
man se motiver i selv temmelig lidt lys. Dog er skærmen ikke så lysfølsom
som ens egne øjne, men søgeren er ikke bedre.

Til gengæld har skærmen den fordel frem for søgeren, at når man indstiller
fokus manuelt kan man se sin skarphedsdybde hvilket er nærmest uundværligt
ved makro-optagelser.

/Anders