Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fremkaldelse af udsnit af digi-billede
Fra : Peter Holm

Dato : 03-12-02 19:24

Hejsa,
jeg er kommet i tvivl - hvordan skal jeg klippe et udsnit ud af et billede,
som jeg gerne vil have fremkaldt, og samtidig sikre at billedet fyldes helt
ud. Her er et eksempel: Jeg har et billede som måler 1600*1200 pixels. Jeg
vil gerne tage et udsnit midt i billedet og fremkalde dette. Skal udsnittet
så holde præcis de samme dimensioner for ikke at få kanter på det fremkaldte
billede, eller hvordan er det med det? Hvad sker der hvis jeg sender et
billede til fremkaldelse som måler feks 800*500?

Mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/
"En film bør være som en sten i skoen"
Citat: Lars Von Trier "Epidemic"

Fra : emj

Dato : 03-12-02 22:29

On Tue, 3 Dec 2002 19:23:59 +0100, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

>Hvad sker der hvis jeg sender et
>billede til fremkaldelse som måler feks 800*500?

Det bliver formodentligt klippet til 750x500 og du fåe en meddelelse
om at kvaliteten ikke er god nok, men de skal såmænd nok lave et
billede til dig alligevel.
Med 1600x1200 kan du croppe 1500x1000 ud og det er tilstrækkeligt til
at billedet vil være af rimelig kvalitet i 15x10 cm
Forholdet skal være 3:2, hvis du vil undgå hvide kanter.
Hilsen emj

Fra : Anders Trolle

Dato : 04-12-02 19:01

Det afhænger af hvor du får det printet på papir henne.

Hos http://foto.opasia.dk varierer de størrelsen på papiret, så det altid er
fyldt ud. Efter min mening den absolut eneste rigtige måde at gøre det på.
Du får billederne på AGFA's digitalpapir som står kanonflot.

/Anders

Fra : Peter Holm

Dato : 04-12-02 20:06

> [...]
> fyldt ud. Efter min mening den absolut eneste rigtige måde at gøre det på.
> Du får billederne på AGFA's digitalpapir som står kanonflot.

Det ER hos opasia, jeg får fremkaldt, og jeg er bestemt tilfreds med
kvaliteten.
Hvor meget må billederne svinge i proportioner ?
Hvad sker der feks hvis jeg sender et 800*800 altså et kvadratisk
digi-billede til fremkaldelse?

Peter

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-12-02 21:17

In article <3dee521b$0$1337$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
phc*REMOVE*@stofanet.dk says...
> Hvad sker der feks hvis jeg sender et 800*800 altså et kvadratisk
> digi-billede til fremkaldelse?

Det står der på Opasias sider: "Ingen beskæring af dine motiver".
Du vil altså få et stykke papir på 10x15cm med 10x10cm tryk og 10x5cm
hvidt.

http://foto.tdconline.dk/bestil-billeder/ har de forklaret dette med
to eksempelbilleder.
--
Toke Eskildsen <URL:http://ww.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Svejk

Dato : 04-12-02 21:01

Der står lidt denne side http://www.bilka.dk/internet/bilka/bw.nsf/index
bl.a.:
De fleste digitalkameraer tager billeder, hvor forholdet mellem bredde og
højde svarer til skærmstørrelsen på en computer, dvs. 3:4 (forholdet på et
analogt kamera er typisk 2:3). Det vil sige, at hvis du bestiller et
digitalt print på 10x15 cm, vil højden på dit print være 10 cm, men længden
vil blot være ca. 13,3 cm og ikke 15 cm; jævnfør forholdet 3:4.
Hvis du alligevel ønsker dine prints i 2:3 forholdet skal du beskære dine
digitale image data. Dette kan du gøre ved hjælp af software som fulgte med
dit kamera eller i et billedbehandlingsprogram som for eksempel Adobe
Photoshop.
Endelig er der nogle digitalkameraer som kan indstilles til at optage i
forholdet 2:3, hvorfor der ikke vil være afvigelser af printets størrelse
fra de oplyste bestillingsformater.

/ Bjarne