spirulina i discusfoder.
Fra : S. Mik

Dato : 03-12-02 18:10

Hvor meget spirulina pulver skal der i pr. oksehjerne til discusfoder
?

Hvad er det egentlig godt for !

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-12-02 20:17

S. Mik <stonefox58@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dece51c.11936966@news.tele.dk...

> Hvor meget spirulina pulver skal der i pr. oksehjerne til discusfoder
> ?
>
> Hvad er det egentlig godt for !

Er der ikke lige en ting du har misforstået?
Til diskus bruger man oksehjerte!
Har aldrig hørt om at der skulle spirulina pulver i,
diskus er jo ikke grønt spisere, men på den anden side,
så spiser de jo heller ikke okser, i naturen.

Carsten

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 03-12-02 21:12

Du behøver ikke komme spirulina i, men kan istedet erstatte det med f.eks.
hakket spinat der indeholder utroligt mange mineraler og vitaminer som
fiskene har godt af, uanset om de er kødædere eller planteædere. Hvis du har
lyst kan du finde en opskrift på en oksehjerteblanding jeg selv bruger, på
min hjemmeside:

http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk/

Mvh
Torben

Fra : Martin Heller

Dato : 04-12-02 00:00

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke lige en ting du har misforstået?
> Til diskus bruger man oksehjerte!

Hvorfor bliver oksehjerter egentligt altid fremhævet som fortrinligt
discusfoder? Hvad er det, som gør at discus skulle vokse specielt
hurtigt og blive sundere ved at blive fodret med oksehjerte frem for
andre mere naturlige foderemner?

Er der for øvrigt nogen som har erfaring med at fodre andre fisk
med oksehjerte, eller er det kun discus det bruges til?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-12-02 01:08

Martin Heller wrote:
> [...]
> discusfoder? Hvad er det, som gør at discus skulle vokse specielt
> hurtigt og blive sundere ved at blive fodret med oksehjerte frem for

Det er magert og har et ret højt proteinindhold.
Fisk har generelt ikke godt af for højt fedtindhold i deres kost; man
kalder det vist fedtlever, den kondition de kan få af det.

> Er der for øvrigt nogen som har erfaring med at fodre andre fisk
> med oksehjerte, eller er det kun discus det bruges til?

Jeg har fodret Scalarer og div. Sydamerikanske cichlider med det og med
succes.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-12-02 10:05

> Er der for øvrigt nogen som har erfaring med at fodre andre fisk
> med oksehjerte, eller er det kun discus det bruges til?

Jeg har haft en flok pragtsmerlinger gående i et discusakvarie, hvor eneste
foderemne var en oksehjerteblanding jeg selv laver. De voksede sig store og
sunde som jeg aldrig har set pragtsmerlinger før i mit akvarie (20 cm.)

Og til dem der undrer sig over den ensidige kost. Min blanding indeholder
mange forskellige foderemner (oksehjerte, rejer, fiskekød, tetra min, tetra
bits, æg, spinat og gulerødder). Ved at blande det hele sammen tvinger jeg
fiskene til at spise lidt af hvert, og efter min overbevisning giver det en
mere varieret kost, end hvis jeg fodrede med foderemnerne enkeltvist, da
fiskene så ofte sorterer efter hvad de har lyst til at spise (det er i hvert
fald min erfaring).

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk