"Kristen Thiesen" <ktjunk@mail.dk.removespamfilter> skrev i en meddelelse
news:3e147320$0$242$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Kære Christel og alle I andre herinde
>
> Jeg er en af dem der går og spekulerer på om ikke meritlæreruddannelsen er
> som skabt for mig. Mine forældre er henholdsvis dansk og engelsk så jeg er
> naturligt to-sproglig, og så taler og skriver jeg desuden tysk flydende.
Jeg
> er uddannet officer og pilot i flyvevåbnet, og med den baggrund skulle jeg
> nok mene jeg kunne klare en to-årig uddannelse til lærer. Min uddannelse
til
> officer er faktisk akademisk - også selvom nogen vil mene det modsatte -
var
> jeg faktisk medlem af AC medens jeg var i forsvaret. Jeg er i dag pilot i
> SAS; men har fået lyst til at prøve noget andet her i livet end at sidde
på
> hotelværelser og kede mig.
>
> For mig er lærerens vigtigste funktion at føre en person fra et punkt i
> livet til et andet, og det skal foregå så personen bliver så helstøbt som
> muligt og der tror jeg at erfaring fra livet og erhvervslivet er meget
> værdifuldt.
>
> Jeg er nu lidt i vildrede over alle de input jeg i den seneste tid har
> modtaget fra flere sider heriblandt min svigerfar der som 55-årig startede
> som lærervikar og nu arbejder på fuld tid, nogle af hans kolleger, min
> læreruddannede svigerinde og senest en 2.års studerende fra seminariet.
>
> Men jeg er dog meget forundret over den totale afvisning af en endnu ikke
> afprøvet uddannelse, jeg mener at vide at vi er i første år af første
årgang
> af meritlæreruddannelsen, og alligevel afvises uddannelsen som noget
skidt,
> der er ikke mange der kalder den kanel......
>
> Min livserfaring, jeg er 38, siger mig at det er en god idé at se ting
lidt
> an inden man danner sig en mening om den, det er ikke altid
> førstehåndsindtrykket er det rigtige. Derfor kan det undre mig at det
virker
> som om der er en total afvisning af et produkt man endnu ikke har set ?!
>
> Skulle man ikke først give uddannelsen en chance, nogle år er vel
rimeligt,
> og med de første årgange kommer der vel også nogle korrektioner til
> gennemførelsen af uddannelsen - det er vel kun fair at vurdere et færdigt
> produkt eller hur?
>
> Og mon ikke de første meritlærere også bliver de sidste? - well det tror
jeg
> ikke. De kommende år bliver der en mangel på over 4500 lærere på landsplan
> jvf. min svigerfars kolleger og som de sagde 25% af de der starter på
> seminariet er afgået inden første år, yderligere 25% afgår i løbet af
> seminariet, så de sidste 50% skal klare at erstatte de lærere der holder
op
> og da det kun er 10% (!) af en årgang på seminariet der går på pension
taler
> vi om en stor afgang fra faget. Mon ikke det var en god idé at tage mod de
> mennesker der frivilligt vil betale 50-60.000 for en uddannelse der ikke
> giver nogen indtægt i to år. Det er personer, der allerede har været på
> arbejdsmarkedet i nogle år og de har sikkert villa, volvo og vovse for
ikke
> at tale om børn etc. der skal underholdes, mon ikke de lever på smalkost
for
> at få en uddannelse de føler noget for?
Jeg så først indlægget nu - nej, meritlæreruddannelsen er noget makværk -
man bør måske diskutere om læreruddannelsen kan gøres bedre, men den skal
ikke være et tilbud til arbejdsløse folk fra diverse områder, der blot tror
at det drejer sig om at få et par timers pædagogik og psykologi og derpå er
de klar til at blive lærere.
Der er ingen grund til at udhule den almindelige læreruddannelse - du kunne
med din baggrund sikkert gøre dig fortrinligt ved at tage den fulde
uddannelse - hvorfor dog nøjes med en amputeret del af den?
Og hvis de virkelig "føler for" en uddannelse, hvorfor så ikke tage den på
normale vilkår?
Men vi kan da sagtens meritere flere jobs udover læreruddannelsen: en
slagter kunne da sikkert blive en udmærket kirurg med nogle kurser´på et par
år, en massør kunne blive en udmærket fysioterapeut, en grisehandler kunne
sikkert blive en udmærket dyrlæge etc. etc. etc. Og en drageflyver kunne da
sikkert blive en udmærket pilot. Hvorfor skal vi dog nøjes med de ringeste,
når vi kan få de bedste?
--
ahw