Halefejl - igen-igen
Fra : Pernille Scharff

Dato : 03-12-02 15:15

Hej NG,

inspireret af debatten i gruppen om halefejl tjekkede jeg hele banden i går.
Jeg blev overrasket over at opdage, at Ce'Nedra har en fin lille "krog" i de
yderste led i halen. Jeg tvivler på at hendes "opdrætter" vil reagere på en
henvendelse om halefejl, og Ce'Nedra er jo også kastrat, så det er
ligegyldigt for mig, men jeg ved at der er andre herinde der har katte med
nogle af de samme linjer i stamtavlen. Ce'Nedras stamtavle ligger på vores
hjemmeside www.garion.dk, og I er velkomne til at tage en kigger.

/Pernille

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-12-02 18:36

> [...]
går.
> Jeg blev overrasket over at opdage, at Ce'Nedra har en fin lille "krog" i

Hvad er en halefejl? Må halen kun være lige op i luften? Eller er det fordi
den ikke KAN blive lige, at det er en halefejl? Gælder det alle racer eller
kun nogle bestemte?

Mvh Maria

Fra : Niels Peter

Dato : 03-12-02 19:19

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse news:asirak$j18$1@sunsite.dk...

> Hvad er en halefejl? Må halen kun være lige op i luften? Eller er det fordi
> den ikke KAN blive lige, at det er en halefejl? Gælder det alle racer eller
> kun nogle bestemte?

En halefejl er en anatomisk fejl, altså en misdannelse, som afviger fra lærebogens beskrivelse af, hvordan kattehaler ser ud.
Derfor er det ikke en halefejl, at en kat f.eks. har for vane at holde sin hale på en bestemt måde. Man skal kunne mærke en fejl med fingrene.
Den gode nyhed er, at halefejl ikke generer katten.
Det uretfærdige er, at det diskvalificerer, selv om det ikke er arveligt, men f.eks. er erhvervet ved at halen er klemt i en dør. Det skyldes, at det i praksis på dommerbordet ikke er muligt at afgøre, om der er tale om noget arveligt eller erhvervet.
Det gælder alle racer.

Niels Peter

Fra : Denise

Dato : 03-12-02 20:32

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Det diskvalificerer ikke kastrater. Vores Coriander havde halefejl, og
dommerne kunne ikke undgå at opdage det, men han er aldrig blevet disket,
tja han var nær ved engang, da han slog brillerne af en dommer
Men ellers manglede han kun 2 udenlandske i at blive EP som sin bror, da vi
stoppede med at udstille.
Hilsen Denise