MS Windows
briani 27239
Lydkortet er optaget
Fra : Filip Skjerning

Dato : 03-12-02 15:29

Hej. Jeg har problemer med at få mit (meget gamle) lydkort (Soundblaster 16)
til at fungere. Problemet er opstået efter jeg har geninstalleret windows
(98).

Opstartslyden ("The Microsoft Sound") bliver som regel afspillet, men når
jeg derefter prøver at afspille wave og mp3-filer, får jeg følgende
fejlmelding fra Windows Media Player 6.4: "Cannot play back the audio
stream: no audio hardware is available, or the hardware is not responding."
Ved tryk på "Avanceret"-knappen oplyses også, at det er fejl=80040256 - hvis
nogen kan bruge det til noget.

Midi kan godt afspilles.

Jeg har også RealOne Player installeret. Den kan heller ikke afspille
lydfilerne. Jeg har prøvet at fjerne lydkortet og installere det igen, men
det har ikke hjulpet. Ligeledes har jeg også forsøgt at installere nye
drivere, men det gør heller ingen forskel.

I nat virkede kortet pludselig (jeg ved ikke hvorfor), men efter en genstart
er det tilbage til normal situation

Fejlmeddelelsen tyder på, at noget andet optager kortet, men jeg har (svjv)
ikke nogle programmer kørende, der lægger beslag på det. Jeg har prøvet at
lukke stort set alle programmer, der kommer frem i ctrl-alt-del, men det
virker ikke alligevel.

Jeg håber, der er nogen, der ved hvad jeg kan prøve at gøre!!

Venlig hilsen Filip

Fra : Ole C

Dato : 03-12-02 19:37

Filip Skjerning skrev blandt andet:

> [...]

> igen, men det har ikke hjulpet. Ligeledes har jeg også forsøgt at
> installere nye drivere, men det gør heller ingen forskel.

Kontroller allerførst at lydkortet sidder helt nede i slot'et.
Prøv derefter at slette alt der vedrører lydkortet under
System>Enhedshåndtering - og genstart maskinen. Windows burde så sagtens
selv kunne finde nogle fungerende drivere - måske efter at have bedt om at
få Windows-CD'en sat i.
Virker det ikke - og der ikke er fejlmeddelser i System>Enhedshåndtering -
tror jeg du skal indstille dig på at kortet er defekt.
Men trøst dig med at et tilsvarende kan købes for 100 - 150 kroner!

--
vh
Ole C

Fra : Filip Skjerning

Dato : 04-12-02 01:32

Hej - og tak for svaret!

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv kunne finde nogle fungerende drivere - måske efter at have bedt om at

Det var det, jeg ovenover forsøgte at formulere, at jeg allerede _har_
prøvet. Desværre uden resultat.

> Virker det ikke - og der ikke er fejlmeddelser i System>Enhedshåndtering -
> tror jeg du skal indstille dig på at kortet er defekt.

Der er ingen fejlmeddelelser. Først når man forsøger at afspille mp3, wave,
mpg o.lign. - men som sagt _ikke_ MIDI...??

Jeg undrer mig bare over, at kortet skulle være blevet defekt lige i samme
øjeblik, jeg geninstallerede Windows. Det skulle da være noget af et
tilfælde(!)

> Men trøst dig med at et tilsvarende kan købes for 100 - 150 kroner!

Det er jo ikke alverden.
Jeg vil bare helst undgå at skulle købe nye dele, hver gang Windows driller
med et eller andet. Det ku' jo (sagtens) være andet end kortet, der var
noget galt med.

Personligt har jeg en eller anden fornemmelse af, at noget andet (?) går ind
og spærrer for adgangen. På samme måde, som man ofte ikke kan have flere
lydbehandlings-programmer kørende på samme tid - så bliver lyden automatisk
koblet fra i det ene program.
Hvad kan gå ind og spærre? - Jeg kan som tidligere skrevet ikke se, at det
skulle være nogle programmer.

Vh. Filip

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-12-02 01:40

In article <asitkd$d3f$1@sunsite.dk>, ocl@fjerndettetdcadsl.dk says...
> Virker det ikke - og der ikke er fejlmeddelser i System>Enhedshåndtering -
> tror jeg du skal indstille dig på at kortet er defekt.

Det burde ikke gå i stykker ved reinstall af Windows...

> Men trøst dig med at et tilsvarende kan købes for 100 - 150 kroner!

Et godt gammelt SB16 er faktisk et fint fint lydkort til de fleste ting
(har selv et i maskinen).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen