Fiberkabel
Fra : Lasse Bang Mikkelsen

Dato : 03-12-02 15:31

Jeg er på udkik efter fiberkabel og ville lige slå et smut forbi jer, for at
høre om i kender (og kan anbefale) nogle forhandlere med billige (men god
kvalitet) fiberkabler - her snakker vi over 100m.

På forhånd tak.

Fra : Arne Keller

Dato : 03-12-02 21:51

On Tue, 03 Dec 2002 15:30:55 +0100, Lasse Bang Mikkelsen
<lbm@fatalerror.dk> wrote:

>Jeg er på udkik efter fiberkabel og ville lige slå et smut forbi jer, for at
>høre om i kender (og kan anbefale) nogle forhandlere med billige (men god
>kvalitet) fiberkabler - her snakker vi over 100m.

Du er nød til at fortælle lidt mere.

Er det indendørs eller udendørs ?
Du skriver at det er over 100 meter, er det også under 300 meter ?

Hvis det er professionelt bør du installere OM3 fiber som er
konstrueret til at kunne klare kravene de næste 10 år.

Hvis du kan fortælle lidt mere om hvad du vil, så kan vi også give
bedre råd.

Find evt. en god professionel installatør som har forstand på kabling,
ikke den første bedste elektrikker som påstår at han har forstand på
kabling, installatøren burde også kunne give rådgivning.

>På forhånd tak.

Selv tak

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Lasse Bang Mikkelsen

Dato : 03-12-02 22:51

Arne Keller wrote:

> Er det indendørs eller udendørs ?
> Du skriver at det er over 100 meter, er det også under 300 meter ?

Nærmere 150 meter - ikke opmålt endnu. Det skal bruges indendørs, men skal
kunne holde.

> Hvis det er professionelt bør du installere OM3 fiber som er
> konstrueret til at kunne klare kravene de næste 10 år.
>
> Hvis du kan fortælle lidt mere om hvad du vil, så kan vi også give
> bedre råd.

Det skal bruges til at forbinde to backbones som hver er tilsluttet omkring
400 porte. Disse to backbones er placeret over 100 meter fra hinanden (i
hver sin ende af en hal) og skal have god forbindelse til hinanden.

> Find evt. en god professionel installatør som har forstand på kabling,
> ikke den første bedste elektrikker som påstår at han har forstand på
> kabling, installatøren burde også kunne give rådgivning.

Vi har allerede nu en professionel installatør til at montere stikkene.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-02 23:01

"Lasse Bang Mikkelsen" <lbm@fatalerror.dk> wrote in message
> Vi har allerede nu en professionel installatør til at montere stikkene.

Og du vil selv købe kablet?

Du kan sikkert ikke finde det billigere end din installatør, når du kun
køber 150 meter.. Hvis du køber en rulle på 3Km kan det være du kan få det
billigt

Fra : Lasse Bang Mikkelsen

Dato : 03-12-02 23:22

Bjarke Hansen wrote:

> Du kan sikkert ikke finde det billigere end din installatør, når du kun
> køber 150 meter.. Hvis du køber en rulle på 3Km kan det være du kan få det
> billigt

Det eneste jeg er ude efter er nogle priser for fiberkablet - så jeg har
noget at sammenligne med.

Fra : Arne Keller

Dato : 03-12-02 23:52

On Tue, 03 Dec 2002 23:21:39 +0100, Lasse Bang Mikkelsen
<lbm@fatalerror.dk> wrote:

>Det eneste jeg er ude efter er nogle priser for fiberkablet - så jeg har
>noget at sammenligne med.

Hvis det alene er pris du er interesseret i kan du sikkert købe et 2
fiber kabel til ca. 20 kr, men det er helt sikkert et dårligt valg.

Spørg i stedet 2 installatører om en pris på OM3 fiber og få noget du
kan anvende længere end nogle få år.

Fra : Lasse Bang Mikkelsen

Dato : 03-12-02 23:57

Arne Keller wrote:

> [...]
> fiber kabel til ca. 20 kr, men det er helt sikkert et dårligt valg.
>
> Spørg i stedet 2 installatører om en pris på OM3 fiber og få noget du

Mange tak - vil jeg gøre.

Fra : Arne Keller

Dato : 03-12-02 23:42

On Tue, 03 Dec 2002 22:51:17 +0100, Lasse Bang Mikkelsen
<lbm@fatalerror.dk> wrote:

>Nærmere 150 meter - ikke opmålt endnu. Det skal bruges indendørs, men skal
>kunne holde.

Vælg en føringsvej hvor kablet ikke senere bliver begravet i andre
kabler, eller vælg en kabelkonstruktion som tåler de belastninger det
kan blive udsat for.

>Det skal bruges til at forbinde to backbones som hver er tilsluttet omkring
>400 porte. Disse to backbones er placeret over 100 meter fra hinanden (i
>hver sin ende af en hal) og skal have god forbindelse til hinanden.

OM3 fiber er det rigtige valg.
Alle større producenter har kabler med denne fiber idag.

Fra : Lasse Bang Mikkelsen

Dato : 03-12-02 23:49

Arne Keller wrote:

> Vælg en føringsvej hvor kablet ikke senere bliver begravet i andre
> kabler, eller vælg en kabelkonstruktion som tåler de belastninger det
> kan blive udsat for.

Det er klart - men problemet er at placeringen er i en messehal, altså hvor
der rodes meget med kablingen oppe under loftet - kunne man eventuelt føre
kablet i et pvc rør? Hvor meget belastning tåler denne type kabel? (OM3)

> OM3 fiber er det rigtige valg.
> Alle større producenter har kabler med denne fiber idag.

Mange tak for hjælpen Arne.

Fra : Arne Keller

Dato : 04-12-02 00:08

On Tue, 03 Dec 2002 23:48:56 +0100, Lasse Bang Mikkelsen
<lbm@fatalerror.dk> wrote:

> [...]
>kablet i et pvc rør? Hvor meget belastning tåler denne type kabel? (OM3)

Ja det kan være en god ide, man kan evt. montere plast eller
metalrøret på undersiden af føringsvejen, så bliver der aldrig lagt
kabler på det

OM3 fiber er typen af glasset, til forskel fra gammeldags MultiMode
kabel eller singlemode.
Kabelkonstruktionen vælges ud fra installationsforholdene, det kunne
være thight buffer kabel som fint kan anvendes i et rør, hvis du ikke
vil anvende rør kan en armeret kabeltype være fornuftig. Anvend ikke
udendørs kabler til installationer indendørs da de ofte har en meget
brandfarlig konstruktion.

Fra : Lasse Bang Mikkelsen

Dato : 04-12-02 11:03

Arne Keller wrote:

> [...]
> vil anvende rør kan en armeret kabeltype være fornuftig. Anvend ikke
> udendørs kabler til installationer indendørs da de ofte har en meget

Et spørgsmål omkring OM3 - jeg kan forstå er det _hverken_ er single- eller
multimode kabel - men hvad er ydelsen i kablet? Den samme som multimode?

Fra : Arne Keller

Dato : 04-12-02 21:37

On Wed, 04 Dec 2002 11:02:40 +0100, Lasse Bang Mikkelsen
<lbm@fatalerror.dk> wrote:

>Et spørgsmål omkring OM3 - jeg kan forstå er det _hverken_ er single- eller
>multimode kabel - men hvad er ydelsen i kablet? Den samme som multimode?

OM3 er betegnelsen i den Internationale og den Europæiske kabling
standard.
I den Amerikanske standard hedder fiberen Laser Optimized Multi Mode
Fiber (LOMMF)
Den kaldes også Next Generation MM fiber (NGMMF)

Det er en helt ny generation multimode fiber som har kunnet købes
siden 1999, men som idag er anerkendt som fremtidens multimode både i
kabling standarderne og hos IEEE.

Hvor normal multimode har en båndbredde på mellem 180-500 Mhz/Km har
OM3 2000Mhz/Km ved 850Nm bølgelængde.

Vær sikker på at der er OM3 du får der findes en del andre fibre på
markedet som næsten klarer kravene.

Der findes mig bekendt 2 fabrikater som har en fiber som klarer OM3
performance ud til 150 meters afstand, i stedet for ud til 300 meter
som standarden kræver. Det kan være atraktivt økonomisk men her må man
sikre sig skriftlige garantier for performance da denne type fiber
ikke er beskrevet i standarden.