Formalit til fisk
Fra : S.F. M

Dato : 03-12-02 12:32

Hvor kan jeg få fat i formalin til akvariebrug ?

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 03-12-02 12:58

> Hvor kan jeg få fat i formalin til akvariebrug ?

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men højest sandsynligt i Avifauna.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-12-02 20:15

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dec9cc5$0$18550$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Jeg ved det ikke med sikkerhed, men højest sandsynligt i Avifauna.

Apoteket eller en Matas kunne også være leveringdygtig.

Carsten

Fra : h.kragelund

Dato : 03-12-02 21:25

Hvad kan bruge formalin til i et akvarie? Så vidt jeg ved standser formalin
(formaldehyd) alt bioligsk vækst? Forudsat det er det samme vi taler om!

Mvh
henrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-12-02 21:42

h.kragelund <micki244@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ded1322$0$248$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad kan bruge formalin til i et akvarie? Så vidt jeg ved standser
formalin
> (formaldehyd) alt bioligsk vækst? Forudsat det er det samme vi taler om!

I gamle akvarie bøger bliver formaldehyd brugt i ganske små og svage
doser som medicin mod diverse sygdomme.

Carsten

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-12-02 10:09

Okay, der kan man bare se hvor stor min kemiske viden er. Hvis formalit og
formaldehyd er det samme, kan det fås billigt i Avifauna, hvor de sælger de
som et middel mod eksterne parasitter til havedamsfisk. Det er stærkt
koncentreret, så det er ufatteligt små mængder der skal til, for at behandle
fiskene, men det kan også bruges til akvariefisk (jeg har prøvet, men kom
vist til at lave blandingen lidt for skrap, da fiskene ligepludselig så
næsten grønne ud i hovedet. Jeg nåede dog at redde dem i sidste øjeblik). Så
vidt jeg husker skal der cirka 10 ml formaldehyd til 5000 liter vand.

Fra : S. Mik

Dato : 04-12-02 14:24

hvilke bøger er det du har set det i ?

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-12-02 14:46

S. Mik <stonefox58@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dee01cc.22909959@news.tele.dk...
> hvilke bøger er det du har set det i ?

Husker ikke navnene, men det er også bøger der er fra omkring 1950, nogle
bøger min far i sin tid
havde.

Carsten

Fra : Inga Jensen

Dato : 05-12-02 15:47

"S.F. M" <stonefox58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor kan jeg få fat i formalin til akvariebrug ?

Jeg læste engang om det i bogen Back To Nature "Discos" formalin er en (37%
opløsning af formaldehyd) et stærkt giftigt kemikalie som man skulle have
styr på når man tilsatte, der stod hvordan man behandlede med det, kan ikke
huske om det var receptpligtig, men mener det stod i bogen, samt andre ting
de brugte til sygdomme ved discos.
Mvh
Inga