Lyd og båthorn
Fra : Nikolai

Dato : 03-12-02 09:14

Et spørgsmål lignede det tidligere med lyset.
Hvad sker der så når man flyver med lysets hastighed og dytter i hornet, vil
man så kunne hører lyden foran eller bagved ?!!

Hilsner
Niko

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-02 10:00

"Nikolai" <nikolai@thejll.dk> skrev i en meddelelse news:3dec6a33$0$202$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Et spørgsmål lignede det tidligere med lyset.
> Hvad sker der så når man flyver med lysets hastighed og dytter i hornet, vil
> man så kunne hører lyden foran eller bagved ?!!

Du mener lydens hastighed!
Man hører som bekendt supersoniske fly, men først når de er passerede.

Mvh
Martin

Fra : Nikolai

Dato : 03-12-02 11:11

> [...]
> >
> Du mener lydens hastighed!
> Man hører som bekendt supersoniske fly, men først når de er passerede.

Ja sorry selvfølgelig lydens...

Fra : Nikolai

Dato : 03-12-02 11:15

> [...]
> >
> Du mener lydens hastighed!
> Man hører som bekendt supersoniske fly, men først når de er passerede.

hvad sker der så når man flyver med lydens hastighed og båtter i hornet, vil
lyden så først komme efter en, vil man overhovedet kunne hører den... hvis
der ikke er vindstøj .. :) hehe

Fra : SoftMan Brian

Dato : 03-12-02 12:16

"Nikolai" <nikolai@thejll.dk> wrote in message
> [...]
vil
> lyden så først komme efter en, vil man overhovedet kunne hører den... hvis

Det kommer an på:
Hvis hornet er udvendigt, vil du høre det, hvis det er placeret foran dig,
men ikke hvis hornet er placeret bag dig.

Hvis hornet er inde i maskinen, vil du kunne høre det invendigt, uanset hvor
hornet og du er (hvis det da er et "lukket" fly).

Jeg ser selvfølgelig bort fra lydens "gennembrydning" af skroget, vindstøj,
mm.

Fra : Nikolai

Dato : 03-12-02 12:45

takker, det var også som jeg mente det !! :)
Niko

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 03-12-02 13:19

"Nikolai" <nikolai@thejll.dk> writes:

> Et spørgsmål lignede det tidligere med lyset. Hvad sker der så når
> man flyver med lysets hastighed og dytter i hornet, vil man så kunne
> hører lyden foran eller bagved ?!!

Hvis du flyver hurtigere end lyden, så vil man kun kunne høre lyden
bag flyet. Lydbølgens front har form som en kegle (En såkaldt Mach
cone). Den følgende side har nogle gode tegninger af fænomenet. Se
under sonic boom:

http://lanl.arXiv.org/abs/cond-mat/0203053

PS: Det skal nok være et kraftigt båthorn, hvis det skal overdøve et
fly :)

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/