???: Tyrkisk Mac OS 9.1
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-02 03:39

Hej

Hvis der er nogen herinde, der véd hvor man kan få fingre i et sådant
system herhjemme, så er jeg aftager til en sådan. - I øvrigt også til et
tyrkisk ADB keyboard...

Jeg har forespurgt hos Apple Danmark og Apple Support, og de siger, at
man skal til Tyrkiet for at købe det, men hvis der er nogen her, der har
kendskab til herboende tyrkere, der har Mac og bruger tyrkisk OS, så vil
jeg blive endda meget glad - evt. også for en kontakt til bruger.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 03-12-02 17:10

> [...]
> kendskab til herboende tyrkere, der har Mac og bruger tyrkisk OS, så vil
> jeg blive endda meget glad - evt. også for en kontakt til bruger.

Jeg tror ikke Mac OS findes i en tyrkisk udgave overhovedet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-12-02 13:52

> Jeg tror ikke Mac OS findes i en tyrkisk udgave overhovedet.

Jeg kan se andetsteds i tråden at jeg tager fejl!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-12-02 00:30

Hej Erik

> Hej
>
> Hvis der er nogen herinde, der véd hvor man kan få fingre i et sådant
> system herhjemme, så er jeg aftager til en sådan. - I øvrigt også til et
> tyrkisk ADB keyboard...

Sådan et kan jeg ikke klare, men lidt klister til tasterne Så man
kunne skifte bogstaver, der skal skiftes om, om.

> [...]
> kendskab til herboende tyrkere, der har Mac og bruger tyrkisk OS, så vil
> jeg blive endda meget glad - evt. også for en kontakt til bruger.

Hmm, én på institut for lingvistik, Århus Uni, fik engangf "localizet"
sin danske mac, så den kunne skrive tyrkisk. Det var vel en slags
language kit, men så vidt jeg husker, resulterede det også i tyrkiske
menuer. Nej det var vist kun, at den startede op med tyrkisk
tastaturlayout. Jeg må lige spørge ham, om han kan finde de gamle ting.
Men det tyder altså på, at apple understøtter det. Kan de gamle systemer
7.1 f.eks. ikke bare downloades i USA hos Apple?

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-02 06:08

Hej Sebastian

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Sådan et kan jeg ikke klare, men lidt klister til tasterne Så man
> kunne skifte bogstaver, der skal skiftes om, om.

Hm... Det minder mig om, at man engang kunne få bogstavsæt i forskellige
sprog til påmontering på skrivemaskinetastaturer, - jeg har rent faktisk set
sådan noget til Mac og PC også til både arabisk og hebraisk, - gad vide, om
man kunne få det til tyrkisk også...

> [...]
> menuer. Nej det var vist kun, at den startede op med tyrkisk
> tastaturlayout. Jeg må lige spørge ham, om han kan finde de gamle ting.

Det må du meget gerne.

> Men det tyder altså på, at apple understøtter det.

Ja OS 9+ har tyrkisk tastaturlayout som standard.

> Kan de gamle systemer
> 7.1 f.eks. ikke bare downloades i USA hos Apple?

Jeg tror ikke liiiige, at en 7.1 kan køre på en G3 og heller ikke trække en
Office 2001...)

- Og så har jeg checket Apples sites for tyrkiske systemer. - Det eneste, jeg
kunne finde dér var opdateringerne til 8.1 og 8.5.1 og 8.6, og da de
opdateringer ikke indeholder 'tomes', så kan jeg heller ikke 'pille' de ting
ud, der evt. kunne bruges på OS 9.2.2 - såsom specielle skrifter m.v.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-12-02 13:31

In article <3DED8DB6.6E824EE3@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> ud, der evt. kunne bruges på OS 9.2.2 - såsom specielle skrifter m.v.

Via denne side <http://members.aol.com/_ht_a/tg3907/mlingos9.html>

var der et link til <http://www.bilkom.com.tr/>

På deres ftp er der diverse som du måske kan have glæde af - der er
noget der måske er til nyere systemer:

<ftp://ftp.bilkom.com.tr/Apple/Bilkomline/Support/Software_Updates/Turkis
h/>

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Thau-Knudsen

Dato : 05-12-02 01:16

Thomas Tvegaard wrote:

> [...]
> noget der måske er til nyere systemer:
>
> <ftp://ftp.bilkom.com.tr/Apple/Bilkomline/Support/Software_Updates/Turkis

Der har jeg været. Der ligger nogle fonte og keyboard layouts. Jeg kan kraftigt
anbefale at installere dem, fordi tyrkiske mac-fonte på ganske få tegn nær er
identisk med vesteuropæiske, inkl. dansk. Så med mindre du også har behov for at
skrive på ungarsk, rumænsk, vest- eller sydslavisk, men kun arbejder med f. eks.
dansk, tyrkisk, engelsk, tysk, svensk på din Mac, så SKAL du installere de
tyrkiske fonte. Fontene er de, som er standard på Mac OS Classic, d.v.s. også OS
7.0-9.1.

Hilsen

Erik Thau-Knudsen
Skolegade 2, 2. sal
DK-8600 Silkeborg
Danmark
fast tlf.: (+45) 8680 1882
mobil tlf.: (+45) 401 34 133
elektronisk post: thau@oncable.dk
hjemmeside: http://homepage.mac.com/erik_thau_knudsen/
AOL screen name: "erikthau"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-02 06:06

Hej Erik

Nu er det ikke til mig selv, men til en tyrkisk pige, der ikke blot vil lære at
snakke dansk, men også at skrive det. Men hun vil selvfølgelig stadig gerne også
kunne skrive det tyrkiske uden problemer, så hun kan sende mails med billeder af
sine børn ned til hendes familie og venner i Tyrkiet.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-02 04:22

Hej Thomas

Det er lige sådan noget, jeg var ude efter! - Så tusind tak for det!

Der ligger faktisk også en OS 9.1 opgradering, men nu er jeg pludselig kommet i
tvivl om, om den kræver en anden ver. 9.0.x for at kunne bruges, - Det er for
længe siden, jeg har lavet noget med en 9.1-opgradering...

Men husker jeg helt galt, når jeg - trods alt - mener, den kan installeres seperat
- (dog uden div. language kits)....?

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-02 16:28

Nu har jeg fået taget mig sammen til at finde ud af det, og desværre kræver download
versionen, at man i forvejen har en 9.0, 9.0.2 eller 9.0.4. - Så jeg er stadig på
samme sted.... - mangler en TU Mac OS 9.x

mvh. Erik Richard

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 06-12-02 06:50

Erik Richard Sørensen wrote on 05/12/02 16:28:

> [...]
> på
> samme sted.... - mangler en TU Mac OS 9.x

Hvorfor kontakter du ikke Bilkom <destek@bilkom.com.tr> og spørger om det er
noget de ligger inde med?

--
Med venlig hilsen / Best Regards

Richard Kruse Nees
Email: REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com
Danish Dock Menu Fix for Mac OS X 10.2->10.2.2 (Fixed in 10.2.3):
<http://www.sectionurbaine.com/downloads/software/DanishDockMenuFix.dmg.bin>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-02 06:03

Hej Richard

Nok fordi, der er alt for meget bøvl med import fra Tyrkiet, så det letteste ville
være at skaffe det herhjemme, men dette kan desværre ikke lade sig gøre (iflg.
Apple DK). - og med det, jeg ellers kender til tyrkisk handelsmetoder, så vil de
højst sandsynlig ikke sende det som 'gave', for at man kan undgå importafgiften -
udover importmomsen altså.

Men jeg kunne da gøre forsøget....

mvh. Erik Richard