Begynder
Fra : kran

Dato : 03-12-02 01:05

Jeg er absolut begynder.

Jeg er startet med at indsamle så mange oplysninger som muligt i familien,
der er nu 125 personer i databasen.

Jeg tror ikke jeg kan komme meget længere med interviews, så nu melder
spørgsmålet sig - hvordan kommer jeg videre ?

Jeg har prøvet at lede lidt på Internettet, men jeg synes ikke jeg kan finde
noget der, er de fleste arkiver ellers ikke efterhånden på nettet ?

--
Kristian

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-12-02 08:55

> Jeg tror ikke jeg kan komme meget længere med interviews, så nu melder
> spørgsmålet sig - hvordan kommer jeg videre ?

Det bedste du kan gøre nu, er sikkert at gå på biblioteket og låne et par
bøger om slægtsforskning.
Spørg bibliotekaren, hvis du ikke kan hitte det.
Disse udmærkede bøger (jeg skal vare mig for at anbefale titler) kan også
købes hos boghandleren, og de indeholder mange gode tips om hvordan du går
frem.
Du kan ikke sidde bag skærmen og få det serveret; hvad vi skriver er
vejledende og kan indeholde fejl, du er pinedød nødt til at besøge nogle
arkiver for at læse originaldokumenterne.

Adresserne finder du på Internettet og i nævnte bøger.

> Jeg har prøvet at lede lidt på Internettet, men jeg synes ikke jeg kan
finde
> noget der, er de fleste arkiver ellers ikke efterhånden på nettet ?

Jo, de fleste lokalarkiver har en side på Internettet, men her kan du kun i
få tilfælde søge. Siderne er oprettet for at hjælpe dig til at besøge dem.
Lokalarkiverne forsøger at samle oplysninger om hvad du kan forvente at
finde her og der, denne database hedder Danpa
eller: www.danpa.dda.dk

Nu knæk og bræk inden dette bliver for langt.
Flemming Svendsen, udi Korsør.

Fra : Martin H. Jensen

Dato : 03-12-02 12:20

On Tue, 3 Dec 2002 01:04:50 +0100, "kran"
<kristian_andersenINGENSPAM@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har prøvet at lede lidt på Internettet, men jeg synes ikke jeg kan finde
>noget der, er de fleste arkiver ellers ikke efterhånden på nettet ?

Kære Kristian,

Jeg kunne foreslå at du eventuelt besøger det lokale historiske arkiv
i den by/kommune, som dine aner har boet og eventuelt kigge efter på
folketællinger.
Det er ihvert fald den vej jeg selv gik, da jeg begyndte og så besøgte
jeg landsarkivet for Nørrejylland i Viborg. Jeg ved ikke hvor du bor
men der findes jo landsarkiver spredt ud over hele landet, så det
skulle nok være muligt at finde et i nærheden af dig.

Endvidere vil jeg stærkt tilråde dig at dobbelt kontrollere de
oplysninger som du har indsamlet ved interviews, da der kan være flere
urigtige eller forglemmelser.
Det er ret vigtigt da man kan blive ledt på vildveje, hvis man bruger
forkerte oplysninger.

til sidst vil jeg ønske dig rigtig held og lykke med din videre
forskning, det er helt sikkert noget man bliver bidt af når man
begynder at finde oplysinger som man ikke har kendt til.

med venlig hilsen

Martin Haubro Jensen
Aalestrup

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 03-12-02 18:18

Hej Kristian ! - Også jeg er begynder, men meldte mig til et kursus på
aftenskole. Forleden var holdet på besøg på Landsarkivet for Sjælland
m. m.., Jagtvej i København. Rundviseren sagde, at kun en lille
procentdel er lagt ud på nettet, - så der er nok ingen vej uden om
arkiverne.
Man kan dog være heldig, at der på nettet er andre, der har lavet et
stykke arbejde inden for visse grene af ens familie.
Selv var jeg så heldig, at jeg ved at søge på slægtsnavnet i en ganske
almindelig søgemaskine stødte på en, der havde et stort materiale om
slægten på min mors side.
Meget af det bør dog nok checkes efter - ikke alle kilder er lige
pålidelige.
Har du prøvet Dansk Demografisk Database på nettet ? Her er en hel del
folketællinger indtastet.
Ellers - Politikens håndbog om slægtsforskning er smadder god - samt
den nye bog, der er udgivet i forbindelse med TV's fornylig udsendte
serie om slægtsforskning. Lån dem eventuelt på biblioteket.
Held og lykke !
Vh Lisbeth.
Dette er mine hjemmesider:
http://users.cybercity.dk/~dsl43222/
http://skovgaardfamilien.1go.dk/

Fra : kran

Dato : 05-12-02 01:18

Tak for hjælpen.

Jeg må nok starte med at læse lidt (eller meget) mere om emnet, det ser ud
til at kunne blive et større projekt.

Det var forresten nok også en god ide at melde mig til et aftenskole kursus,
det må blive til næste år.

Jeg havde også på fornemmelsen at det ikke er ret meget der er på
Internettet - jeg håbede blot, min slægt er spredt over hele landet så det
ender nok med at jeg skal besøge alle lands arkiverne.

Oprindelig var det ikke fordi jeg ønskede at starte egentlig slægts
forskning, jeg syntes bare det var en skam at ingen gjorde noget for at
indsamle den viden der var/er inden de ældste forlader os. Men nu vil jeg
altså give det en chance, måske bliver jeg bidt af det.

--
Kristian

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 05-12-02 16:23

"kran" <kristian_andersenINGENSPAM@tdcadsl.dk> wrote in message news:<asm5vk$f81$1@sunsite.dk>...
> Tak for hjælpen.
>
> Jeg må nok starte med at læse lidt (eller meget) mere . . .

Hej Kristian !
En vigtig del af det er også at vælge det PC program, der passer til
ens temperament. Eller ganske enkelt at starte med at inddele et ark
papir med plads til f eks 5 generationer. 1 rum i første kolonne, 2 i
anden, 4 i tredie, 8 i fjerde, og 16 i femte. Tag evt. kopier af det
tomme skema. Eller download et skema fra TV's hjemmeside om serien
"Slægtens spor".

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/download/index.htm

Man kan så køre videre med samme skema, vælge en af de ældre med mange
oplysninger om forfædre, og føre de næste 5 generationer ind.

En vigtig nøgle til arkivernes oplysninger er at kende sognet. Den
ældre sogneinddeling ses på DIS Danmarks hjemmeside ( Databehandling i
slægtsforskning ).

http://www.dis-danmark.dk/kort.htm

I denne her Google nyhedsgruppe er der mange indlæg om, hvorfor de
forskellige foretrækker det ene eller det andet program.
Selv er jeg blevet lidt begejstret over en metode, jeg har set hos en
anden slægtsforsker, der laver alt som Word dokumenter og siden lægger
det hele ind på CD ROM ( brænder dem selv ).
For hver person er der flest mulig data, (fødsel, død osv) og for alt
i verden også stednavnene. I det omfang, det lader sig gøre, er der
for hver person nogle biografiske noter og om muligt et eller flere
fotos.

Først og fremmest - en vis systematik er en stor hjælp !

http://help.surnameweb.org/genprograms/tutorial1.htm - Fra denne
hjemmeside kan man gratis downloade mormonernes program PAF, som er et
glimrende program - også for ikke-mormoner !!! Det er stabilt,
overskueligt og let at finde ud af.

Men skriv, hvad dine problemer eller mål er lige nu, - så er der
garanteret nogen, der kan og vil hjælpe !

Hilsen fra Lisbeth.