Hvad sker der!!!
Fra : Steffen Hansen

Dato : 02-12-02 23:47

Hej med jer.
Vi har lige pludselig fået et rimelig stort problem.
Vores blandingshund (½ irsk ulvehund ½ labrador) på 1½ år, som har været
vant til at være alene hjemme, uden de store problemer, når man ser bort fra
lidt tis på gulvet, har pludselig udviklet en yderst kedelig tendens.
Han er lukket inde i et bryggers, hvor han er begyndt at lave en dørkarm om
til pindebrænde, hvilket han aldrig har gjort før.
Når vi kommer hjem, er det tydeligt at han er meget klar over at det ikke er
heldigt det han har lavet.
Han har som sagt aldrig gjort noget lignende før, men nu har han inden for
de sidste 3-4 uger gjort det 3 gange.
Er der mon nogle der har et forslag til hvad vi kan gøre, eller en mulig
forklaring på hvorfor han pludselig begynder på sådan noget.

Med venlig hilsen
Steffen Hansen

--
www.us-photo.dk

Fra : Holm

Dato : 03-12-02 00:09

Steffen Hansen <steffen@hansen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3debe2d1$0$236$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Er der mon nogle der har et forslag til hvad vi kan gøre, eller en mulig
> forklaring på hvorfor han pludselig begynder på sådan noget.

hej Steffen

Tjaaa...
Hvorlænge er han alene ?

Jeg kan fortælle at min gamle hund udviklede en uhyggelig angst for
skud...ligepludseligt....og med det resultat at han begyndte at ødelægge
gulvtæpperne.
Han kradsede simpelthen det hele i stykker...og jeg kunne ikke forstå
hvorfor!! Indtil jeg en dag observerede fænomenet selv...skud = kradse
nervøst i gulvtæppe, pga. angst.

Så derfor må du igang med at lege detektiv, for som regel kommer en sådan
adfærd fra angst.
Jeg kunne også give dig et længere foredrag om aktivering , men vil nøjes
med at lade dig overveje om han er understimuleret i det daglige....giv ham
noget at beskæftige sig med når han skal være alene, og det skal virkelig
være noget meget spændende...super lækre kødben , bolde/flasker/cuber med
foder indeni, PC-spil ( he he he...) osv.
Man plejer at sige at "ødelæggelserne gerne sker lige efter ejeren har
forladt huset...
Iøvrigt er hunden ikke klar over at han har gjort noget galt, han reagerer
blot på jeres "reaktion" når I kommer hjem, ...at han har ødelagt noget er
han ikke klar over....) ...
"Åh..hvorfor ser de sådan ud nu , og hvorfor lugter de "surt"...??? Jeg må
hellere lige dukke mig , måske havde de en dårlig jagt-dag derude i
verden.....!!! )

Håber I finder årsagen , så er problemet letter at løse.
Mange hunde-hop
Holm

Fra : Carina Graversen

Dato : 03-12-02 06:39

Hej Steffen.

Jeres hund er ved at blive psykisk kønsmoden, og der er lige pludselig igen
en masse hormoner der drøner rundt i kroppen på ham....

Så jeg kan da trøste jer med, at det er typisk at der kan opstå problemer
når hunden er 1½ til 2 år gammel. Som oftest forsvinder problemet igen, hvis
hunden tidligere har kunne være alene hjemme .

Det I evt. kunne gøre i mellemtiden, er f.eks. at have ham i løbegården,
hvis I har sådan en. Ellers kunne I måske få fat i en hundelufter ???

Du skriver ikke om I træner med ham, men hvis ikke I gør det, var det måske
en god ide at begynde at træne noget næsearbejde med ham, da dette er helt
fantastisk til at trætte en hund
- gå evt. et spor med ham et par gange om ugen, eller lad ham søge sin mad
på græsplænen. Kommer I forbi en væltet træstamme på jeres gå-tur, så lad
ham gå balance på den osv., for at han kan blive kørt lidt psykisk træt.

Da han nu er ved at blive voksen, er det vigtigt for ham at finde sin plads
i flokken - hjælp ham med dette, ved at vise ham det helt tydeligt - det
giver mindst mulige frustrationer for både ham og jer...

Da han tidligere ikke har haft problemer med at være selv hjemme, er jeres
afskedsritual sikkert helt OK, så det ville jeg ikke begynde at lave om på
til at starte med.....

Men ellers glæd jer til han kommer "på den anden side", så plejer de at
blive noget mere rolige og fornuftige

Hilsen
Carina

- - -
Redningshunde i Aalborg:
www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 03-12-02 12:13

Hej

Jeg tror, årstiden taget i betragtning, at jeg ville tjekke hundens reaktion
på fyrværkeri. Især fordi det ikke sker hver gang han er alene hjemme. Hvis
han er bange for fyrværkeri forsvinder problemet ikke sådan lige af sig
selv. Men måske en radio kan overdøve lyden lidt.

--
-Trine