Powermac 8600/200, der fryser
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-12-02 22:39

Hejsa.

Jeg har fået en PM 8600/200 med 4 *64Mb RAM, indbygget cd, cd-brænder,
zip og 2*HD.

Den fryser i løbet af det første kvarter - en halv time efter start. Og
det uanset om jeg sætter programmer igang, eller lader den stå.

Jeg har ikke sat den til energibesparelse, og har testet RAM i en anden
maskine.

Er der nogen gode råd. Evt hvor jeg kan få testet min processor uden at
betale en formue.

Maskinen gør det samme, om jeg har diskene sat i eller ej (startet fra
CD).
Og uanset OS (DK 8.5.1, US 8.1, DK 8.6)

Hjælp modtages, eller evt en ny maskine, hvis det er bundkortet ,_(

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-02 22:52

In article <1fml5e2.13nz9tn1lgkwxsN@0xc3d75ac7.arcnxr13.ras.tele.dk>,
sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) wrote:

> [...]
>
> Den fryser i løbet af det første kvarter - en halv time efter start. Og
> det uanset om jeg sætter programmer igang, eller lader den stå.

Fungerer kølerne? Det kan være CPU'en og køleelementet der har mistet
kontakten. I så fald piller du køleelementet af, renser den gamle
kølepasta af, putter noget nyt på og sætter køleelementet fast igen.

> Jeg har ikke sat den til energibesparelse, og har testet RAM i en anden
> maskine.

Og du har prøvet at resette PRAM'en for at sikre dig at eventuelle
tidligere indstillinger til energibesparelse er væk?

> Er der nogen gode råd. Evt hvor jeg kan få testet min processor uden at
> betale en formue.

Du kan jo bare finde en med en 7x00 eller 8x00 maskine (på ikke over
200MHz - din CPU fungerer ikke i dem) og smide dit kort i. Ellers har
jeg et (svjh) 120 MHz kort liggende du kan prøve at køre med så du kan
se om det hjælper. Du kan få det for en snebajer.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-12-02 00:30

Hej Martin
[snip]

> Fungerer kølerne? Det kan være CPU'en og køleelementet der har mistet
> kontakten. I så fald piller du køleelementet af, renser den gamle
> kølepasta af, putter noget nyt på og sætter køleelementet fast igen.

Tjah, kabinettets og strømforsyningens kølere virker (blæsere); cpu'en,
der sidder på et board for sig selv, har bare sådan en
køleribbeplade-ting, som afgiver lidt varme; når maskinen har været
tændt. Men er det ikke besværligt; men det var selvf en billigere
løsning end et nyt motherboard.

> Og du har prøvet at resette PRAM'en for at sikre dig at eventuelle
> tidligere indstillinger til energibesparelse er væk?

Er gjort, og jeg har også trykket på sådan en lille knap under
cpu-boardet, som nogle caller en "cuda"-knap.

> [...]
> jeg et (svjh) 120 MHz kort liggende du kan prøve at køre med så du kan
> se om det hjælper. Du kan få det for en snebajer.

Hvis maskinen vil køre med det, så var det da en billig måde at teste
på; men duer det kort jeg har fra en 7500/100, så også? hvis det ikke
kan bruges, så vil jeg gerne sætte penge ind for en sneøl+porto på din
konto.

Jeg bor jo i Århus, og det gør du sikkert ikke ,-|

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-02 21:13

In article <1fmn4aa.qchg1n1boi597N@0xc3f99859.arcnxr6.ras.tele.dk>,
> [...]

> der sidder på et board for sig selv, har bare sådan en
> køleribbeplade-ting, som afgiver lidt varme; når maskinen har været

Ja, men blæseren sørger for at cirkulere luften så køleelementet kan
komme af med varmen.

> Men er det ikke besværligt; men det var selvf en billigere
> løsning end et nyt motherboard.

Et nyt bundkort overstiger maskinens værdi.

> Er gjort, og jeg har også trykket på sådan en lille knap under
> cpu-boardet, som nogle caller en "cuda"-knap.

Ok, så burde den have glemt det. Du kan selvfølgelig prøve en total
reset af bundkortet (men jeg tror ikke på at det giver noget). Det gør
du ved at pille batteriet ud og trykke på startknappen (nej, ikke den på
tastaturet).

> [...]
> på; men duer det kort jeg har fra en 7500/100, så også? hvis det ikke
> kan bruges, så vil jeg gerne sætte penge ind for en sneøl+porto på din

Du kan sagtens bruge det kort, så jeg går glip af snebajeren [snøft].

> Jeg bor jo i Århus, og det gør du sikkert ikke ,-|

Bestemt ikke.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 05-12-02 00:46

Hej Martin mfl

> Du kan sagtens bruge det kort, så jeg går glip af snebajeren [snøft].

Det har jeg så gjort. Det virkede! ,_) Hurra; men det betyder vel så, at
det er cpu-kortet, der svigter. Er det bare sådan lige at pille
kølefidusen af og så købe ny pasta og smørre på?

Jeg vil gerne, specielt, hvis dette virker sende dig penge til en sne;
men du skulle næsten så købe dig en blålys fra Albani. De er GODE!.

Send mig dit kontonummer på e-post, så sætter jeg penge ind til en
blålys.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-02 06:00

Hej Sebastian

> Det har jeg så gjort. Det virkede! ,_) Hurra; men det betyder vel så, at
> det er cpu-kortet, der svigter.

Hm... - det kan nu stadig godt være bundkortet, der er noget galt med. En
100mhz skal jo ikke arbejde nær så meget som en 200mhz og hastigheder,
overførselshastighederne mellem bundkort og CPU er jo også nedsatte...

> Er det bare sådan lige at pille
> kølefidusen af og så købe ny pasta og smørre på?

Det har jeg ingen anelse om, men det må vel kunne lade sig gøre....

> Jeg vil gerne, specielt, hvis dette virker sende dig penge til en sne;
> men du skulle næsten så købe dig en blålys fra Albani. De er GODE!.

Du véd godt, man ikke må friste svage sjæle...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-02 21:24

In article <1fmp0n3.1t55azt86vx7eN@0xc3d75a56.arcnxr12.ras.tele.dk>,
sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) wrote:

> Det har jeg så gjort. Det virkede! ,_) Hurra; men det betyder vel så, at
> det er cpu-kortet, der svigter.

Sandsynligvis, ja.

> Er det bare sådan lige at pille
> kølefidusen af og så købe ny pasta og smørre på?

Ja, du skal bare sørge for at fjerne den gamle kølepasta først og ikke
smøre for meget af skidtet på.

> [...]
> men du skulle næsten så købe dig en blålys fra Albani. De er GODE!.
>
> Send mig dit kontonummer på e-post, så sætter jeg penge ind til en

Nah, jeg køber en, drikker den og sender dig kontonummeret via
tankeoverførsel. Hvis du ikke opsnapper det, så er det fordi min
tankefunktion er druknet i blålys.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 05-12-02 22:09

Hej Martin

> Nah, jeg køber en, drikker den og sender dig kontonummeret via
> tankeoverførsel. Hvis du ikke opsnapper det, så er det fordi min
> tankefunktion er druknet i blålys.

Ok, som du vil, og velbekomme.
Tak for hjælpen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-02 22:29

In article <1fmqo56.1274giw17ol7n8N@0xc3f99a26.arcnxr7.ras.tele.dk>,
sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) wrote:

> Ok, som du vil, og velbekomme.
> Tak for hjælpen.

Det var da så lidt.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-12-02 23:45

> Nah, jeg køber en, drikker den og sender dig kontonummeret via
> tankeoverførsel. Hvis du ikke opsnapper det, så er det fordi min
> tankefunktion er druknet i blålys.

Du skal nok være lidt varsom med de der flasker. Jeg har hørt, at på Fyn
kalder de dem "en a' dæm mæ gashåndtag" (du må selv få det til lyde
fynsk).
Da jeg prøvede dem var jeg i stand til at overføre
hvadsomhelstpdiskterminalkaodetilMac til hvem som helst. Jeg er sikker
på, at jeg endda ville kunne forstå Morten Reippuerts sirenesang om at
gå i teminalen.

P.S.: hvor er Morten henne? Jeg savner ham her i gruppen. Han er vel
optaget af sin uddannelse eller af at splitte et eller andet
Mac-hardware ad?

Morten: giv lyd.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 06-12-02 22:18

Hejsa.

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Du skal nok være lidt varsom med de der flasker. Jeg har hørt, at på Fyn
> kalder de dem "en a' dæm mæ gashåndtag" (du må selv få det til lyde
> fynsk).

Ah pjat med dig. De holder bare ca 7%, men de smager herligt. Alting med
måde naturligvis

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-12-02 14:59

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Ah pjat med dig. De holder bare ca 7%, men de smager herligt. Alting med
> måde naturligvis

Var faktisk i O'ense i går og (gen)smagte en af dem. Jo, det er
saftsusemig en god juleøl Og jo, der stod faktisk 7% på den.

v.h.
Mich

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 02-12-02 22:54

Sebastian Adorján Dyhr at sadyhr@mail.tele.dk wrote on 02/12/02 22:39:

> Er der nogen gode råd. Evt hvor jeg kan få testet min processor uden at
> betale en formue.
>
> Hjælp modtages, eller evt en ny maskine, hvis det er bundkortet ,_(
>
> /Sebastian

Jeg har et par 604/120-132 processorkort liggende, du må gerne prøve at
sætte et af dem i din 8600/200 for at se om disse kort virker bedre end dit
eget 200 MHz kort.

Ellers har jeg ingen idéer.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-12-02 00:30

Hej Henrik

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> sætte et af dem i din 8600/200 for at se om disse kort virker bedre end dit

Det var meget plænt af dig, hvis det umiddelbart kan bruges. Jeg skriver
lige en mail til dig.

/Sebastian