God grafik? (lidt OT måske)
Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 02-12-02 21:20

Hej

Er der nogen der har et link til en side, eller kender til en bog/artikel
der indeholder en definition af hvad god grafik i computerspil er?
"Definition" et nok et lidt forkert ord, da det jo er en smagssag.

Men der må vel findes nogen, der har beskæftiget sig med hvad "god grafik" i
spil indebærer/dækker over?

Mvh Kim

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 02-12-02 22:29

Kim Søvsø Pedersen wrote:
> [...]
> er en smagssag.
>
> Men der må vel findes nogen, der har beskæftiget sig med hvad "god

Nu er det jo sådan, at grafikken er i evig udvikling, så på den tid det
ville tage at skrive og få udgivet en bog om emnet, ville spillene og
grafikken håbløst forældede, og komplet uinteressante :)

--
Jacob
Læger Uden Moralske Grænser: http://come.to/LUMG

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 02-12-02 22:51

> Nu er det jo sådan, at grafikken er i evig udvikling, så på den tid det
> ville tage at skrive og få udgivet en bog om emnet, ville spillene og
> grafikken håbløst forældede, og komplet uinteressante :)

Det har du da helt sikkert ret i, men der skrives jo mange bøger som er ude
af trit med udviklingen den dag de er på hylderne.

Det kunne jo godt være, at der var noget helt grundlæggende man kunne sige
om spils grafiske udtryksform generelt... Og det kunne så evt. tage
udgangspunkt i et spil, som ikke længere er super-aktuelt.

Kim

Fra : Mercenary

Dato : 02-12-02 22:44

"Kim Søvsø Pedersen" <kim@REMOVEkimpedersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Definition" et nok et lidt forkert ord, da det jo er en smagssag.
>
> Men der må vel findes nogen, der har beskæftiget sig med hvad "god grafik"

Du har jo sådan set selv svaret på en stor del af spørgsmålet.

Men mon ikke "realisme" (i anførselstegn, da meget grafik er ting der ikke
eksisterer), og farvesammensætning og farvebalance spiller en rolle.

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...

Fra : Michael Petersen

Dato : 02-12-02 23:49

Kim Søvsø Pedersen wrote:
> [...]
> er en smagssag.
>
> Men der må vel findes nogen, der har beskæftiget sig med hvad "god

beauty is in the eye of the beholder !

God grafik skal passe til sit spil. Hvad der er godt i et spil kan slet ikke
fungere i andre. Hvad der var flot of state of the art igår er glemt til
nytår. F.eks synes jeg at grafikken i Stupid invaders er flot og
stemningsfuld selv om den kun er i 2D. Grafik er for nogens vedkommende en
kunstart og for andre en konkurrence om verdens stærkeste computer. Jeg tror
ikke du finder en decidered bog om emnet. Du kan nok finde mest på nettet
under interview med nogle af de kendte spildesignere som altid har en mening
om alt muligt. F.eks John Carmack eller nogle af drengene bag Unreal Warfare
engine som også regnes for en af de bedre engines.

Michael

--
Michael Petersen

Who is General Failure and why is he reading my harddrive?

Fra : Silver

Dato : 03-12-02 16:54

Definitionen på god grafik er vel når vi kommer til det punkt hvor du
spiller et spil og så stopper og går ud i det virkelige liv og pludselig
ikke kan se forskel på spillet og livet, ska vi sige 2012? eller der
omkring...

Mvh
Silver